Voorzitter,
Dit voorbereidingsbesluit grootschalige logistiek had beter een voorgekookt besluit kunnen heten. Reeds lang van tevoren aangekondigd en afgestemd op “ontwikkeldagen” met vastlegging van regionale afspraken. Voor iedereen was dit besluit voorzienbaar en kon hier dus ruimschoots op anticiperen. Dus welk risico wordt er nog eigenlijk afgewend met dit voorbereidingsbesluit, wat – zoals ook aangegeven in de themavergadering – “too little, too late is”?
Vz, het college van VVD, CDA, D66 en de linkse luchtbel zet Brabant op slot.
Het college heeft hier een totaal rigide dwangbevel en stikstofbloedbad opgelegd aan Brabant om aan hun heilige stalorders van de EU te voldoen. De EU-doelen voor natuur en stikstof moeten kost wat kost gehaald worden: reden te meer om ons los te maken van dat Brusselse gekkenhuis.
Maar waarom deze haast? Waarom harder op zaken vooruit lopen dan andere provincies? Brabant is de énige provincie die nu zo’n totaalstap – of totalitaire stap – zet.
Deze voorgestelde wijzigingen hangen samen met het vorig jaar vastgestelde nieuwe grondbeleid. In dat grondbeleid is het voor GS makkelijker gemaakt om grond te verwerven van onze boeren, vanwege de stikstofgekte of voor nieuwe nepnatuur in het NNB. Verwerven, desnoods via onteigening. Het voorliggende voorstel moet ook die doelen verder faciliteren, daar werken we als PVV niet aan mee, we houden het boerenland bij onze boeren.
Ook biedt dit voorstel mogelijkheden voor geld dat “gereserveerd is voor het financieren van onrendabele toppen (voorcalculatorische verliezen) en onevenredige risico’s bij stedelijke transformatie, te weten een budget van 10 miljoen euro, intussen helemaal verplicht/besteed is. Daarbij houden we ook rekening met een bedrag van 4 miljoen dat voor Eindhoven XL gereserveerd is” en wordt er gesteld: “Overigens kunnen GS in individuele gevallen ook voor stedelijke transformaties een beroep doen op de risicoreserve van het ontwikkelbedrijf”.