Geacht college,
Op de in oktober 2021 geopende Westparallel van de N69 t.h.v. Riethoven heeft afgelopen week een dodelijk ongeval plaatsgevonden.[1] De bestuurder schoot door de smalle middenberm en kwam op de verkeerde weghelft frontaal in botsing met een ander auto. In mei van dit jaar botste twee vrachtauto’s op elkaar, waardoor een bestuurder bekneld kwam te zitten en in oktober 2022 botste twee voertuigen frontaal op elkaar, omdat ook toen een auto door de middenberm schoot en op de verkeerde weghelft terecht kwam.[2] De PVV maakt zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid op deze Westparallel van de N69. Zeker omdat wij tijdens de realisatiefase er steeds op hebben gehamerd dat de weg 2x2 baans zou moeten worden i.v.m. de verkeerscongestie (I/C verhouding van 0.81%). Ook het ontbreken van een geleiderail in de smalle middenberm op deze drukke weg is nu al funest gebleken. Tevens zijn er geen pech- of noodstroken en kunnen de nooddiensten de plek van een ongeval vaak moeilijk bereiken omdat er maar één rijstrook is.
Daarom de volgende vragen:
Geacht college,
Deze week is bekend geworden dat Eindhoven Airport vanaf 2026 privévluchten gaat weren. Dit omdat de luchthaven sneller wil verduurzamen de komende jaren. Het besluit valt onder een pakket van maatregelen om de CO2 uitstoot te reduceren en geluidsoverlast te beperken de komende jaren. De PVV wil graag duidelijkheid krijgen over de consequenties van deze maatregel.
Daarom de volgende vragen:
Geacht college,
Op de N267 in Wijk en Aalburg ter hoogte van de Kromme Nol is er een groot fileprobleem. Tussen de Heusdense-Brug en de rotonde bij de N283 staat het verkeer dagelijks muurvast. Dit wordt mede veroorzaakt omdat het verkeer dat richting Genderen en Nederhemert gaat meteen nadat ze de rotonde hebben genomen weer linksaf de Kromme Nol op moet draaien. Dit stremt de doorstroming en zorgt voor een verkeersonveilige situatie. Een praktische oplossing (zie ook de bijlage) zou zijn om tussen de Heusdense-Brug en de rotonde op de N267 een afslag te creëren vanuit de richting van Heusden. Hier ligt al een fietspad dat opgewaardeerd kan worden tot een volwaardige afslag voor het verkeer. Op deze manier zou de ontvlechting van het verkeer de doorstroming sterk bevorderen zodat het fileprobleem kan worden opgelost omdat de rotonde minder verkeer krijgt te verwerken. Ook kan het verkeer dan gerichter naar Genderen en Nederhemert rijden wat scheelt in de uitstoot. Deze oplossing is ook geopperd in de gemeenteraad van Altena.[1]
Daarom de volgende vragen: