Voorzitter,
Dit voorbereidingsbesluit grootschalige logistiek had beter een voorgekookt besluit kunnen heten. Reeds lang van tevoren aangekondigd en afgestemd op “ontwikkeldagen” met vastlegging van regionale afspraken. Voor iedereen was dit besluit voorzienbaar en kon hier dus ruimschoots op anticiperen. Dus welk risico wordt er nog eigenlijk afgewend met dit voorbereidingsbesluit, wat – zoals ook aangegeven in de themavergadering – “too little, too late is”?
Voorzitter, het normenkader is het geheel van wetten, kaders en verordeningen die relevant worden geacht voor de accountantscontrole. Dat betreft sowieso wetgeving en provinciale verordeningen die de rechtmatigheid binnen de context van de financiële accountantscontrole raken. Maar uiteindelijk is het aan PS om dit kader vast te stellen. Als PS van oordeel zijn dat er nog regelingen zijn die ook voor de controle in beeld zouden moeten zijn, zoals eigen beleid van GS, bijvoorbeeld in het licht van controlespeerpunten of aandachtspunten, dan kunnen PS die opnemen. Het moet niet, het kan wel.
Het huidige elektriciteitsnetwerk zoals het er nu ligt is in de afgelopen 70 jaar opgebouwd. Dat het netwerk in de komende 20 jaar verdubbeld moet worden is puur te wijten aan overheids- en provinciaal beleid.
De volgende beleidsmatige keuzes hebben de problemen op het elektriciteitsnet veroorzaakt: