De VVD Statenfractie heeft op 7 november 2013 vragen gesteld over de website van 2018Eindhoven, waarvan akte.
Naar aanleiding van deze vragen heeft de fractie van de PVV de volgende vragen.
1.Wat is de toegevoegde waarde van een website over een vroegere kandidatuur, die door een internationale jury genadeloos is neergesabeld?
2.Wat zijn de kosten van het in de lucht houden van een website, die geen recht meer doet aan de kandidatuur van 2018Eindhoven?
3.Uit welk budget wordt het in de lucht houden van deze website bekostigd?
4.Bent u het met de PVV fractie eens dat er geen cent meer besteed moet en mag worden aan Culturele Hoofdstad en dat onmiddellijk gestopt moet worden met elke verwijzing naar dit mislukt project? Zo nee, waarom niet?
In Brabants Dagblad van 1 november 2013 viel te lezen dat burgemeester Rombouts van Den Bosch ontevreden is over het project Jeroen Bosch 2016[1], en met hem een aantal directeuren van grote culturele instellingen[2].
Burgemeester Rombouts omarmde eerder nog met groot enthousiasme het advies van Martijn Sanders en Ad 's-Gravesande, dat de plannen voor Jeroen Bosch 2016 fors duurder maakte[3], en er een hoogdravend elitair project van maakte.
Burgemeester Rombouts, die van een van de adviseurs over het JB2016 plan en de later cultureel hoofdstad artistiek leider Martijn Sanders, zegt "Door zijn jarenlange ervaring heeft Martijn Sanders niet alleen veel kennis van de culturele sector, maar weet hij ook hoe je een groot publiek hier in Brabant en ver daarbuiten kunt bereiken".[4]
Eerder nog was burgemeester Rombouts zeer tevreden met het duo Sanders en 's-Gravesande en overtuigd van de meerwaarde van een zo hoog mogelijk elitair gehalte van zowel JB500 alsook Culturele Hoofdstad 2018. Het heeft er nu de schijn van dat hij nattigheid voelt: nu Sanders de plank heeft misgeslagen met Eindhoven Culturele Hoofdstad[5] is het niet ondenkbaar dat JB500 met eenzelfde hoogdravende koers en 's-Gravesande aan het artistieke roer eveneens afkoerst op een flop.
Nu de titel Culturele Hoofdstad niet naar Eindhoven en dus Brabant gaat valt het fundament uit onder het provinciaal subsidiëren van Jeroen Bosch 2016, zogezegd een van de pijlers van het Brabantse Culturele Hoofdstad project.
De Provincie en enkele partners zijn op zoek naar een oplossing voor spookfiles op de A58. Volgens de PVV gaat die oplossing niet gevonden worden zonder extra rijstroken. “90.000 Voertuigen per dag laten zich niet zonder vertragingen over 2x2 rijstroken persen, het zogenaamde harmonica-effect is onvermijdelijk, met of zonder innovatieve toeters en bellen”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.
“Om te beginnen moet de brug over het Wilhelminakanaal bij Oirschot verbreed worden. Voor de rest kan over de gehele lengte tussen Bergen op Zoom en Eindhoven op korte termijn een spitsstrook ingepast worden tegen relatief geringe kosten, vooruitlopend op een definitieve verbreding. Dit laatste idee werd eerder op de A2 toegepast vooruitlopend op de ombouw van de Randweg bij Eindhoven”.
“Daarnaast kan toeritdosering soelaas bieden om de doorstroming te bevorderen. Een verbod voor doorgaand vrachtverkeer op sluiproutes langs de A58 kan in aanpalende dorpen op zeer korte termijn de overlast beperken en te traag invoegen op de snelweg wordt daarbij ook voorkomen” aldus de Brabantse PVV-fractie.
Afgelopen maart hebben onze Staten de bouwstop voor de geiten- & schapenhouderijen verlengd uit voorzorg voor de volksgezondheid die in Brabant ernstig te lijden had van de Q-koorts. En ik citeer GS ‘’De vaccinatie van geiten heeft aanzienlijk effect gehad maar er zijn nog steeds restrisico’s voor de bevolking. Bijna alle geiten staan in open stallen met het risico op uitstoot die schadelijk is voor gezondheid, natuur en milieu’’.
Deze bouwstop zou worden opgeheven indien de zogenoemde Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij zou zijn ontwikkeld en indien er regels zijn om door luchtzuivering en het afdichten van de doorgaans open geitenstallen de risico’s op verspreiding van ziektes sterk te beperken. Graag verneem ik dan ook van het college hoe dit is opgepakt cq geborgd in de maatlat welke nog in de maak is. De maatlat welke overigens nog niet eens is besproken in de Provinciale Staten en pas 22 november ter oordeelsvorming is geagendeerd bij de Statencommissie.
Het nu intrekken van de bouwstop geeft geen duidelijkheid aan gemeenten en geeft geen invulling van een betrouwbare overheid naar onze Brabantse burgers. Daarnaast is het onzorgvuldig om dit Statenvoorstel pas drie dagen geleden voor te leggen aan de Staten. Door het last-minute agenderen wordt niet alleen Provinciale Staten beperkt in het zorgvuldig uitvoeren van hun controlerende taak, maar worden ook burgers beperkt om een inspreekreactie te geven. De PVV begrijpt dan ook niet waarom deze haast voor het intrekken van deze bouwstop? Waarom wordt niet gewacht met het intrekken van deze bouwstop totdat de maatlat is vastgesteld door de Provinciale Staten? Graag een reactie van de gedeputeerde.
Voorzitter, De zuidelijke Rekenkamer onderzoekt de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de rechtmatigheid van het gevoerde bestuur van onder meer de provincie Noord-Brabant en rapporteert vanuit deze onafhankelijke positie aan Provinciale Staten. Derhalve wil de PVV-fractie beginnen met de Zuidelijke Rekenkamer te bedanken voor hun grondig onderzoek Risicomanagement stimuleringsmaatregel woningbouwproductie provincie Noord-Brabant.
250 miljoen belastinggeld is ingezet voor de Brabantse woningstimuleringsmaatregel die de doelstelling had om de woningmarkt te stimuleren en de woningbouwproductie op peil te houden. Er heeft echter geen evaluatie plaatsgevonden noch is het college van plan om dit te doen dus hoe ‘’succesvol’’ is deze maatregel eigenlijk die versneld is afgebouwd?
Uit het voorliggende rapport blijkt dat de Statenleden in de vorige coalitie periode zich naïef hebben laten leiden door het enthousiasme van de gedeputeerde om makelaartje te spelen. Deze onverantwoorde maatregel waaronder de Brabantse VerkoopGarantie en de garantiestelling aan de onverantwoorde woningcorporatie WSG valt, heeft de Brabantse belastingbetaler nu al ruim 30 miljoen euro gekost en de kosten lopen alleen maar op.
In BN DeStem van 19 oktober 2013 is te lezen dat het Provinciebestuur toerisme schrapt als speerpunt voor West-Brabant[1]. De PVV heeft de volgende vragen:
1. Klopt de stelling uit het bericht dat het Provinciebestuur toerisme heeft geschrapt als een speerpunt voor West-Brabant?
2. Wanneer is dit besluit genomen en in welk kader?
3. Wie heeft dit besluit genomen?
4. Bent u net als de PVV van mening dat toerisme een zeer belangrijke bron van inkomsten is voor Brabant -dus ook West-Brabant- en een belangrijke sector voor werkgelegenheid? Zo nee, waarom niet?
5. Waarom heeft het Provinciebestuur, indien het antwoord op vraag 1 'ja' is, toerisme geschrapt als een speerpunt voor West-Brabant? Graag ontvangen wij een gemotiveerd antwoord.
6. Hoe verhoudt zich het schrappen van toerisme als speerpunt in West-Brabant met de vastgestelde ambitie dat Noord-Brabant de meest gastvrije regio van Nederland moet worden, met daaraan gekoppeld de uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie en bijbehorend investeringskader?
Bij brief van 15 september 2013 heeft de PVV schriftelijke vragen gesteld die op 14 oktober zijn beantwoord via kenmerk C2129765/3475213 met dagtekening 8 oktober.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Wat is de reden dat er maar liefst zes dagen zitten tussen de dagtekening en de daadwerkelijke beantwoording aan de vragenstellers?
2. In de beantwoording geeft u aan dat er, behoudens een schriftelijke dienstverleningsovereenkomst voor maximaal 12 uur à € 125, - per uur met de beoogd artistiek directeur, geen arbeidsovereenkomst dan wel zakelijk contract is of zal worden gesloten met de geselecteerde kandidaten. Vindt u net als de PVV dat een dienstverleningsovereenkomst een zakelijk contract is? Zo ja, bent u dan van mening dat u onzin verkoopt in uw beantwoording? Zo nee, waarom vindt u dat een dienstverleningsovereenkomst geen vorm is van een zakelijk contract?
3. Hoeveel uur heeft de beoogd artistiek directeur gedeclareerd en welke daadwerkelijke werkzaamheden heeft hij verricht? Graag een met feiten gestaafde reactie.
4. In de beantwoording geeft u aan dat er geen arbeidsovereenkomst dan wel zakelijk contract is of zal worden gesloten met de geselecteerde kandidaten. Volgens de offertestelling van Marina Wijn Consultants (Bijlage 1 pagina 5) zal de derde tranche ter hoogte van € 16.500 ex BTW worden gefactureerd bij contracteren van de kandidaten. Aangezien er volgens u geen sprake is van contractering van de kandidaten, kan worden geconcludeerd dat de facturering van deze laatste tranche is/zal vervallen. Desalniettemin geeft u in de beantwoording van uw vragen aan dat facturering van het volledige bedrag ter hoogte van € 49.900,- voor het wervingsbureau heeft plaatsgevonden. Kunt u hierover helderheid verschaffen en met een sluitende verklaring komen? Zo nee, waarom niet?
5. De beantwoording van de Statenvragen geeft geen uitsluitsel of de bedragen zoals genoemd in- of exclusief BTW zijn. Kan het college hierover duidelijkheid verschaffen? Zo nee, waarom niet? Is er sprake van BTW afdracht, en zo ja, wie verzorgt deze? Geeft dit aanleiding voor aanpassing van de bedragen, zoals genoemd in de beantwoording van de Statenvragen?
6. Bent u bereid om volledige openheid van zaken te geven en daarom ook de originele rekeningen en bewijzen van betaling aan Marina Wijn Consultants en de beoogde artistiek directeur ter beschikking te stellen aan Provinciale Staten? Zo nee, waarom niet?
Het scheppen van een artistieke fantasiewereld kan bijzonder 'cultureel' of 'kunstzinnig' zijn. Maar om volstrekt blind voor de buitenwereld in zo'n fantasiewereld te leven is buitengewoon deerniswekkend.
Helaas is dat nu precies wat de coalitie in het Brabantse Provinciehuis doet als het gaat om cultuurbeleid: terwijl heel Nederland moet bezuinigen, terwijl de laatste miserabele eurocent moet worden omgedraaid, fantaseren zij er lustig verder op los om de 45 miljoen euro die waren gereserveerd voor Eindhoven Culturele Hoofdstad alsnog te besteden aan een artistiek-zweverig nepwereldje, onder het mom van 'cultuur'.
De hamvraag is: wat is cultuur? De andere cruciale kwestie -na het God-zij-dank niet winnen van de titel- is 'wat te doen met de 45 miljoen euro die voor het elitefeest waren gereserveerd?'
Cultuur is een enorm breed begrip, maar laten we ervan uitgaan dat de meeste mensen cultuur wel beschouwen als een begrip dat zaken omvat zoals muziek, film, verenigingsleven, toneel, zang, kunst, amusement, literatuur, musea, sport & spel. Ofwel zaken waarmee mensen hun leven meer zin, inhoud en plezier geven en waarmee het begrip 'samenleving' betekenis krijgt.
De PVV heeft middels Statenvragen opheldering gevraagd over het agenderen van het onderwerp ''transporten met kernwapens'' bij de Commissie Overleg & Voorlichting Milieuhygiëne (COVM) Vliegbasis Volkel door SP-gedeputeerde Van den Hout en zijn uitspraken hierover in dit overleg. Onlangs stelde het Brabantse college van Gedeputeerde Staten nog: ''Wij gaan niet over militaire aangelegenheden, hiervoor is het ministerie van Defensie bevoegd gezag''. De uitspraken van de gedeputeerde staan hier haaks op.
PVV-Statenleden Joyce Kardol en Alexander van Hattem hebben de indruk dat de gedeputeerde zijn positie als voorzitter van het COVM heeft misbruikt door zijn partijpolitieke standpunt aangaande kernwapens te agenderen. ''We moeten dit omgevingsoverleg over geluidshinder serieus nemen als provincie en de activistische mentaliteit van de gedeputeerde Van den Hout past daar niet bij, hij zaait alleen maar onrust bij de omwonenden,'' aldus PVV-Statenlid Kardol.
De PVV vraagt zich af of gedeputeerde Van den Hout met deze houding nog wel de juiste persoon is om het COVM voor te zitten, mede omdat hij eerder veelvuldig bij dit overleg afwezig bleek te zijn.
Het volgende opiniestuk van statenlid Joyce Kardol verscheen op 26 september jl. op pagina 13 van het Brabants Dagblad:
Bespaar 't mooi Brabant 'n tupperware wildernis
In “De Nieuwe Wildernis”, de bioscoopfilm over de Oostvaardersplassen, krijgt de kijker een fascinerend beeld voorgeschoteld van dit natuurgebied. Natuurorganisaties en politici fantaseren ook over het scheppen van zo’n wildernis in Brabant. Maar is zulke maakbare natuur wel een echte ‘wildernis’ en wat betekent dit voor de Brabanders?
‘’De Nieuwe Wildernis’’ is een volledig omheind gebied waarin dieren door natuurorganisaties - met subsidie - zijn uitgezet. Het is dus meer een gesubsidieerd safaripark dan een ongerepte wildernis, met het verschil dat binnen de hekken van de Oostvaardersplassen opgesloten dieren zoals koninkspaarden, runderen en edelherten 's winters sterven door onnodig voedseltekort of het koude winterweer. Van deze ontdekkingstocht zijn spectaculaire filmbeelden te maken, en ik ben ook absoluut benieuwd naar de film ‘’De Nieuwe Wildernis’’, maar het blijft tupperware natuur. Natuurlijk heeft Brabant prachtige natuurgebieden en het groene Brabantse landschap draagt bij aan een klimaat waar de Brabander zich thuis voelt. De plannen van Brabantse politici en natuurorganisaties voor een tupperware wildernis zijn echter vooral een kostenpost voor de Brabantse belastingbetaler.
De plannen om edelherten - met tonnen subsidie - uit te zetten in het Groene Woud en wilde zwijnen toe te staan in het Leenderbos zorgen evenmin voor een wildernis. De edelherten zullen achter gesubsidieerde hekwerken worden gehouden, waardoor het niets meer is dan een veredeld hertenkamp. Ook het feit dat hun populatie alleen middels afschotsafari’s door jagers in stand kan worden gehouden toont aan dat van de ‘’kringloop van het leven’’ geen sprake is, terwijl alternatieven zoals hormoondarten niet worden ondersteund ondanks dat er een zorgplicht is. Voor de wilde zwijnen geldt hetzelfde: ook hier zijn hekwerken noodzakelijk om verkeersongelukken, verspreiding van ziektes m.n. varkenspest en schade aan landbouwgewassen te voorkomen.
Deze wijziging van de verordening treasury slaat wat de PVV betreft de plank mis.
De wijziging bevat onverantwoorde en ondoordachte elementen.
Dit college wil geld kunnen gaan uitlenen onder meer aan Brabantse gemeenten. Geanticipeerd wordt op aanpassing van het wetsvoorstel schatkistbankieren, waarin die mogelijkheid nu nog geen optie is. Los van het feit dat de PVV het vreemd vindt dat het college anticipeert op een dergelijke wetswijziging, vinden wij het zeer onverstandig dat de Provincie de intentie uitspreekt om geld te willen uitlenen aan Brabantse gemeenten. Er bestaat met hen immers toezichtsrelatie, en die wordt door het uitzetten van leningen hopeloos maar vooral ook onnodig gecompliceerd.
Gesuggereerd wordt dat de provincie een rendement moet behalen op haar kapitaal. Beste College, u heeft slechts één verantwoordelijkheid, en dat is met de publieke middelen die u periodiek krijgt, de publieke taken die u zijn toebedeeld naar behoren uitvoeren. Als het kapitaal van de burger dat u in beheer heeft rente oplevert is dat leuk meegenomen. Maar in plaats van de rente als incidenteel te beschouwen heeft u die in uw begroting als een vaste inkomstenpost ingerekend en daar ook het uitgavenpatroon van de provincie structureel op gebaseerd.
De PVV Noord-Brabant is met stomheid geslagen door het antwoord op technische vragen waarin de PVV vraagt om een lijst met uitgaven, orders en inkopen vanaf 1 januari 2012 in het kader van Culturele Hoofdstad 2018. Deze informatie wordt niet als openbare informatie verstrekt maar ligt enkel vertrouwelijk ter inzage.
De argumenten die daarvoor worden opgevoerd raken kant noch wal. "Gesproken wordt bijvoorbeeld over boeteclausules bij openbaring maar er is niet eens gekeken hoe de gevraagde informatie eventueel op aangepaste wijze kon worden verstrekt. De provincie heeft de mond vol van transparantie maar na onnodige vertragingen in het beantwoordingsproces lijkt het wel alsof er is toegeredeneerd naar een manier om de informatie verborgen te houden", aldus Frijters-Klijnen van de PVV Noord-Brabant.
"De belastingbetaler mag best weten welke kosten er zijn gemaakt in het kader van de voorbereiding van het geplande elitefeest Culturele Hoofdstad 2018," vult Van der Kammen aan. ”Als iemand daar recht op heeft, is het wel de Brabander, die hiervoor immers heeft betaald.”
De PVV dient schriftelijke vragen in om duidelijkheid te krijgen omtrent de achtergrond van de vertrouwelijkheid en de slechte onderbouwing daarvan en wil alsnog dat de informatie waarom was gevraagd, openbaar wordt.
In de vergadering werd een voorstel behandeld, dat in verband met het vertrouwelijke karakter niet geagendeerd was.
1e termijn:
Voorzitter,
Vanavond beslissen we met dit voorbereidingsbesluit over de start van de transitie naar een Zorgvuldige Veehouderij 2020. De PVV zet zich in voor volksgezondheid, leefbaarheid en dierenwelzijn. In maart was onze fractie derhalve al voorstander van een voorbereidingsbesluit. Om te voorkomen dat er in februari 2014 bij de vaststelling van de Verordening Ruimte 2014 met de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij wederom versneld vergunningen worden aangevraagd op basis van de oude regels, ondersteunen wij de gedachte van dit besluit.
In aanvulling op de zojuist gestelde vragen, zou de PVV fractie graag verduidelijking willen over een aantal criteria. Aangaande 2b willen we duidelijk opmerken dat veehouderijen uitbreiding van bebouwing voor het houden van dieren alleen mogelijk is indien voldaan wordt aan de Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij. Derhalve zouden we graag zien dat punt b en c samengevoegd worden. Hiervoor dient de PVV een amendement (A8) in.
In de Provinciale Statenvergadering van morgen, vrijdag 20 september, staat het Logistiek Park Moerdijk ter besluitvorming op de agenda. De fracties van PvdD, D66, OSN, GroenLinks en PVV willen dat dit onderwerp van de agenda wordt afgevoerd, omdat het om verschillende redenen nog niet rijp is voor behandeling in PS.
In de commissievergadering van 30 augustus is een second opinion toegezegd over dit project. Nu dit rapport nog niet beschikbaar is, is zorgvuldige besluitvorming over dit onderwerp nog niet mogelijk."In tijden van crisis vinden we het niet gepast om roulette te spelen met publiek geld voor een project waarvan nut en noodzaak niet zijn aangetoond. Daarbij komt dat er op het havenschap zelf nog 130 hectares bestaand bedrijventerrein braak liggen, inclusief een niet gebruikte binnenhaven, die samen al 100 miljoen euro hebben gekost,"aldus Partij voor de Dieren-fractievoorzitter Marco van der Wel.
“Ook heeft het LPM een grote impact op de leefbaarheid en bereikbaarheid van het dorp Moerdijk omdat het helemaal ingeklemd dreigt te raken, dus redenen genoeg om eerst een second opinion af te wachten,"aldus PVV-fractievoorzitter Alexander van Hattem.
Bovendien is gisteren het advies van de Commissie van Advies ‘Port of Moerdijk 2030’ bekend gemaakt, waarin commissievoorzitter Nijpels adviseert om het dorp Moerdijk bij verdere uitbreiding van het industriegebied geheel te verwijderen, omdat er anders geen leefbare situatie meer zou bestaan.
“Deze ontwikkelingen moeten bij de discussie over het LPM betrokken worden, anders wordt het een self-fulfilling prophecy voor de leefbaarheid: als PS nú in zou stemmen met het LPM, is er straks géén weg meer terug. Nu lijkt het er op dat men dit besluit er snel even doorheen wil jassen, het moet daarom nu van de agenda,”aldus Van Hattem.
De PvdD en PVV zullen vrijdag samen met D66, GroenLinks en OSN een ordevoorstel indienen om het Statenvoorstel over LPM van de agenda af te voeren en opnieuw in commissieverband te bespreken.
Namens de PVV Noord-Brabant, Namens de PvdD Noord-Brabant,
Op 19 juli 2013 heeft de PVV schriftelijke vragen gesteld, die door u op 13 augustus 2013 onder kenmerk C2125771/3452187 zijn beantwoord. Eindhoven wordt niet voorgedragen voor de titel Culturele Hoofdstad 2018.
Dit leidt tot de volgende vragen:
Zijn de beoogde Artistiek Directeur en 3 programmamanagers inmiddels op de hoogte gesteld van het feit dat zij niet benoemd zullen worden? Zo nee, waarom niet?
Kan het college bevestigen dat op geen enkele wijze een arbeidsovereenkomst dan wel zakelijk contract is of zal worden gesloten met de geselecteerde kandidaten?
Kunt u een gespecificeerd overzicht geven van alle kosten tot op heden en de nog te verwachten kosten rondom de vacaturestelling? Zo nee, waarom niet?
De PVV-fractie is geschrokken van de bevindingen van de ANWB over de gesteldheid van de provinciale wegen in Nederland. “Dat 2/3 van de provinciale wegen onveilig is in een bijzonder rijke Provincie als de onze, is iets om je rot over te schamen”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.
“Aanleg en onderhoud, maar vooral ook de veiligheid van provinciale wegen is één van de belangrijkste kerntaken van een Provincie en mag zeker niet verwaarloosd worden. De Provincie ontvangt jaarlijks meer dan voldoende geld uit de opcenten motorrijtuigenbelasting om er de provinciale wegen en fietspaden fatsoenlijk van te kunnen onderhouden."
De PVV heeft er al diverse malen voor geijverd om de opcenten specifiek te oormerken voor aanleg en onderhoud van provinciale wegen en fietspaden. In plaats daarvan verdwijnt het geld in de algemene middelen waaruit vervolgens ook allerlei kunst- en cultuurhobby's worden gefinancierd.
“In Noord-Brabant zijn vorig jaar 105 mensen omgekomen in het verkeer en daarmee is Brabant helaas koploper in Nederland. Met de campagne “Maak van de 0 een punt” zijn er weliswaar goede initiatieven opgestart, maar met name aan de infrastructurele kant moet er veel meer aangepakt worden om het aantal verkeersdoden te laten dalen, onder meer door versnelde uitvoering van eenduidige belijning en aanpak van gevaarlijke trajecten en kruisingen.”
In het openbare subsidieregister 2e kwartaal 2013 van de provincie Noord-Brabant[i] is op 28-06-2013 onder nummer 73628 een subsidie ter hoogte van 50.000.000 euro verstrekt aan 2018Eindhoven/Brabant. Eindhoven wordt niet voorgedragen voor de titel Culturele Hoofdstad 2018.
Met statenvoorstel 47/12A vroeg u aan Provinciale Staten het '(voor 2018Brabant) gereserveerde budget ad €45 miljoen -onder voorwaarde van het behalen van de titel- vrij te geven’.
Dit leidt tot de volgende vragen:
1. Waarom is er 50 miljoen euro subsidie verstrekt terwijl aan de voorwaarde -binnenhalen van de titel- nog niet was voldaan?
2. Wordt de subsidie van 50 miljoen euro ingetrokken en teruggevorderd?
3. Hoe verhoudt zich de 50 miljoen euro uit het subsidieregister tot de 45 miljoen euro die door PS is geaccordeerd?
4. Hoeveel van deze in juni verstrekte subsidie van 50 miljoen euro is inmiddels besteed?
5. Worden alle begrotingen aangepast, waarin sprake was van subsidie aan Culturele Hoofdstad? Zo nee, waarom niet?
6. Kunt u bevestigen dat de ongedaan gemaakte subsidie terug vloeit naar de Essentmiddelen? Zo nee, waarom niet?
De PVV-fractie heeft met belangstelling kennis genomen van ontwikkelingen rondom de “Weg van de Toekomst”, de N329 bij Oss. Het prijskaartje van 83 miljoen euro liegt er bepaald niet om, maar daarvoor krijgen we kennelijk een “energieneutrale” weg. Maar hoe energieneutraal is die weg eigenlijk?
Harry van den Berg rekende na wat de “zonnebomen” opleveren. “Met 3000 kWh per stuk per jaar, omgerekend ongeveer 11 Gigajoule is dat minder dan wat een gemiddeld huishouden aan elektriciteit verbruikt. In de voorlichtingsfilm over deze weg is te zien dat er erg dik staal wordt gebruikt voor de zonnebomen. Afgeleid van de film schat ik in dat elke boom zo’n 20 ton staal bevat. Om 1 ton staal te produceren heb je ongeveer 18,5 Gigajoule energie nodig, totaal dus zo’n 370 Gigajoule. Grof geschat duurt het dus 30 tot 40 jaar tot dat alleen nog maar het staal van de boom zélf is terugverdiend en wellicht is weggeroest!”
Ook het feit dat het weinig zinvol is om bij zonlicht elektriciteit voor verlichting te produceren, ’s winters heb je hooguit genoeg energie in een dag opgebouwd om de weg van 17.00 tot 17.02 uur te verlichten en de verkeerlichten zijn intussen al lang uitgevallen, maakt dat deze weg op energiegebied feitelijk een aanfluiting is en energieneutraliteit een utopie”.
“Hier zien we het probleem met wisselvallige energie, zoals wind en zon. Als je het nodig hebt, dan levert het niks en als je geen energie nodig hebt, dan produceert het in overvloed. De PVV in Noord Brabant heeft al vaker voor gepleit om in plaats van miljoenen uit te geven aan dit soort frivoliteiten, het geld te steken in fundamenteel onderzoek naar oplossingen die wél kunnen werken, zoals betere energie-opslagsystemen of veilige thorium-kernenergie en kernfusie”.
Van den Berg, die benadrukt dat er zeker ook goede innovatieve kanten aan de weg zitten, heeft Gedeputeerde Staten om duidelijkheid en precieze cijfers gevraagd omtrent de Zonnebomen en een algemene begroting van de weg. “Om te kijken of we nog meer van dit soort merkwaardige peperdure flauwekul tegenkomen”.
In een reportage van Omroep Brabant deed artistiek directeur van 2018Eindhoven het voorkomen dat het mislopen van de titel in feite te wijten was aan de jury, omdat volgens Sanders de criteria niet zo duidelijk waren. Klinkklare leugens, zo stelt de PVV Noord-Brabant. De criteria voor kandidatuur voor Culturele Hoofdstad zijn sinds jaar en dag bekend. Sanders is er zelfs nog op gewezen in het juryrapport na de eerste selectieronde!
Reden voor de PVV om indringende vragen te stellen over het functioneren van Sanders.
Op 6 september aanstaande maakt de internationale selectiejury bekend wie in 2018 de titel Culturele Hoofdstad van Europa mag dragen. En of Eindhoven de titel wint of niet, de organisatie onder leiding van Martijn Sanders heeft besloten dat er hoe dan ook geproost moet worden. Er worden borrelbijeenkomsten in het Provinciehuis en vervolgens in Strijp-S in Eindhoven georganiseerd.
Bovendien worden “pretpakketten” VIP vrijkaarten uitgedeeld voor Brabant Open Air, dat aansluitend op deze bijeenkomsten plaatsvindt.
De PVV wil precies weten wat de kosten zijn en uit welk budget dit gefinancierd wordt. Het gaat tenslotte alweer om zuurverdiend belastinggeld, opgebracht door de hardwerkende Brabanders.
De PVV is van mening dat dit het zoveelste voorbeeld is van het feit dat het Brabantse Culturele hoofdstad project niets meer is dan een elitair netwerkfeestje voor elkaar bewierokende bestuurders, cultuurbobo's en hun vriendjes.
Bovenstaande is dan ook aanleiding voor de PVV fractie Noord-Brabant om het college van Gedeputeerde Staten te vragen of zij bereid is om de uitnodiging voor de Samen Culturele Hoofdstad bijeenkomst ogenblikkelijk ongedaan te maken.