Geacht college,
Op 23 november jl. bevatte het ED een artikel getiteld "Beperkt nieuwe grond bedrijven, mogelijk ook in BZOB Bos" [1]. Uit dat artikel blijkt dat de gemeente Helmond voornemens is om bedrijfsgrond eerder uit te geven dan volgens planning zou gebeuren, waarbij onder meer ook het BZOB-bos in aanmerking komt om vóór 2020 al te worden opgeofferd voor de aanleg van een nieuw bedrijventerrein.
Twee belangrijke kwesties spelen hier een rol.
Ten eerste heeft de PVV-fractie in de Statenvergadering van 16 november jl. uw dringende aandacht gevraagd voor bedrijventerreinen: "De leegstand is groot. Maar tegelijkertijd schieten splinternieuwe bedrijventerreinen als paddestoelen uit de grond. Natuur wordt daarvoor opgeofferd, bomen worden ervoor gekapt, weilanden verdwijnen, en er moet op kosten van de belastingbetaler dure wegeninfrastructuur en energieinfrastructuur worden aangelegd. Waar is de provinciale regie om deze waanzin te stoppen?". Een antwoord op onze vraag hebben we helaas niet gekregen.
De leegstand op bestaande bedrijventerreinen is inmiddels opgelopen tot bijna 25% [2]. Overal in Zuidoost Brabant, waaronder ook Helmond, staan tientallen panden leeg [3]. Zelfs in uw Bestuursakkoord is de aanpak van leegstand nadrukkelijk opgenomen. Om het voorbeeld BZOB-bos aan te halen als het gaat om de kosten die moeten worden gemaakt om hiervan een bedrijventerrein te maken: de kosten voor deze locatie lopen in de tientallen miljoenen euro's (waaronder vele miljoenen voor natuurcompensatie en alleen al minimaal 15 miljoen aan uitkoop).
In augustus is in de commissie EZB een startnotitie besproken over de digitale agenda van Brabant. Deze digitale agenda omvat volgens het college het aansluiten van 100% van de Brabantse huishoudens op een NGA, waarbij de term ´glasvezel´ predomineert in de stukken. Een NGA voorziet aldus beweringen van het college in een behoefte, en het niet aansluiten van alle huishoudens en bedrijven zou volgens het college betekenen dat deze verstoken blijven van snel internet omdat de vraag naar bandbreedte het aanbod spoedig zou gaan overtreffen. Ter ondersteuning van die beweringen zegt het college te leunen op ´bewijs´ van TNO. TNO geeft desgevraagd aan dat zij die claim niet ondersteunt. Ook biedt het TNO-rapport [1] uit augustus over netwerken voor breedband veel duidelijkheid. Zo kan ondermeer het koper de komende tijd nog een enorme opwaardering krijgen en is de ruimte op de kabel nog lang toekomstbestendig. Naast het aansluiten van de huishoudens en bedrijven wil het college ook inzetten op breedbandzorgdiensten. Zorg is geen provinciale taak.
Toch ligt er een investeringsvoorstel van de provincie waar een aantal zeer grote vraagtekens bij te plaatsen is. Zo was daar in de startnotitie die aan het investeringsvoorstel voorafging de package-deal constructie die PS gepresenteerd krijgt: 'nut' (in dit geval ligt de nadruk op digitale zorgdiensten) wordt zeer aangeprezen door het college, maar daarvoor moeten we wel het 'net' aanleggen. Het financieren van 'net' wordt dus noodzakelijk gevonden voor uitvoer van 'nut' en dus gelegitimeerd via een niet-provinciale taak. Bovendien wordt er direct in de volle breedte ingezet op investeringen in één enkele modaliteit, namelijk glasvezel, ondanks dat een aantal partijen in PS heeft gevraagd om eerst pilots uit te voeren teneinde de beste oplossingen te kiezen.
De kunstenaar loog zichzelf en zijn gezin het kasteel binnen met een zelf verzonnen verhaal. De PVV is van mening dat leugens nimmer onder de definitie kunst vallen en dus al helemaal niet beloond moeten worden door er een zak subsidiegeld tegenaan te smijten.
Sterker nog valse papieren overleggen, instanties voorliegen en dan incasseren en onrechtmatig gebruik maken van woonruimte valt volgens de PVV in de categorie oplichting.
Reden waarom de PVV opheldering wil en het college van Gedeputeerde Staten vraagt om aangifte te doen van oplichting.
Onderstaand de Statenvragen: