Spreektekst: Brabant C Fonds

Voorzitter, vandaag staat het college voor de cruciale vraag– na het niet behalen van de titel Culturele Hoofdstad 2018 –'Wat te doen met 40 miljoen?’ Die 40 miljoen is wat nog over is van de voor Culturele Hoofdstad gereserveerde 50 miljoen euro, en waar dus inmiddels al minstens 10 miljoen van verdampt is.

Het publieke geld brandt kennelijk in de zakken van dit college! De vraag moet echter niet zijn hóe het overgebleven publieke geld van Brabantstad Culturele Hoofdstad 2018 zo snel mogelijk te besteden. De vraag moet zijn wat een goede culturele basisinfrastructuur is en hoe die kan worden gerealiseerd.

Het college heeft een heel vreemde voorstelling van zaken met haar stelling dat "we op cultureel terrein nauwelijks meespelen in de nationale en internationale top" en dus daar miljoenen in moeten steken om bedrijven en toeristen te trekken.

Voorzitter, het college slaat de plank mis: onze economie ontwikkelt zich niet dankzij hoogdravend kunst en cultuurbeleid. Het is juist andersom, cultuur kan en zal zich ontwikkelen in een goed economisch klimaat. Kwestie van oorzaak en effect in de juiste volgorde dus.

Lees meer: Spreektekst: Brabant C Fonds

Spreektekst Voorjaarsnota 2014

Vz, met deze VJN geven wij GS de kaders mee voor de begroting 2015 en daarmee voor het eerste kalenderjaar van de nieuwe bestuursperiode. Wat de PVV betreft moet dit college niet over haar spreekwoordelijke graf heen willen regeren; wat met deze VJN helaas wel het geval is.

In de bestedingsvoorstellen zien we dit met name terug in het tot 2019 - dus de hele volgende bestuursperiode - structureel in de begroting jaarlijks 3 miljoen euro beschikbaar stellen voor biodiversiteit en leefgebieden en jaarlijks 1 miljoen euro voor 'Natuur verankerd in de samenleving'.

Deze miljoenen voor natuurbeleid staan nog los van de 240 miljoen euro voor het Groenontwikkelfonds en de 9,5 miljoen euro beheerkosten voor de EHS die jaarlijks op de begroting drukken en in de toekomst alleen maar zullen stijgen tot ruim 30 miljoen per jaar.

Het is dankzij deze vele miljoenen van de Brabantse burgers dat Gedeputeerde Van den Hout zich onlangs kon laten uitroepen tot "Groenste politicus". Vz, daar wil de PVV de Gedeputeerde van harte mee feliciteren, want het is een prestatie van formaat deze eretitel te verwerven ondanks het feit dat hij als lid van dit college van GS medeverantwoordelijk is voor het gesubsidieerd verstoken van de natuurbossen van Georgia als biomassa in de Amercentrale!

Lees meer: Spreektekst Voorjaarsnota 2014

Persbericht: Vergroen lelijke, kale betonnen geluidsschermen

De PVV dient tijdens de Provinciale Statenvergadering vandaag een motie in om "lelijke, kale betonnen geluidsschermen" te vergroenen.

De motie wordt samen met Groen Links en de SP ingediend. Indiener Harry van den Berg laat enthousiast weten dat "er op twitter een geweldige creativiteit op gang kwam, met vanuit de SP bijvoorbeeld het idee van Moss grafitti, een goedkope en kunstzinnige vorm van vergroening".

 

Hoewel het vergroenen van geluidsschermen niet direct een provinciale taak is, vindt Van den Berg dat de provincie in het realiseren hiervan wel een sleutelrol kan vervullen. "Wij hebben programma's als 'Mooi Brabant' en 'Brabant uitnodigend Groen'. Dit is bij uitstek een project om dat voor een stukje te realiseren, terwijl ook nog eens de nodige fijnstof afgevangen wordt, hetgeen bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit."

Spreektekst Havenstrategie Moerdijk

Voorzitter,

De second opinion die is uitgevoerd naar aanleiding van stevige twijfels over het realiteitsgehalte van het LPM plan was glashelder, en het was beslist geen optimistisch verhaal. Dat moet slikken zijn geweest voor het college, die echter de second opinion vervolgens van tafel veegde en schaamteloos een juichverhaal de pers ingooide.

Dit statenvoorstel over de havenstrategie slaat die plank ook volledig mis.

Er zijn heel wat inhoudelijke bezwaren op het voorliggende plan van de Havenstrategie aan te voeren. Ik noem kortheidshalve slechts de belangrijkste, en die zijn in de kern te vervatten tot twee begrippen, namelijk onzekerheid en enorme financiële risico's. Het gaat dan om de fasering van de planontwikkeling, en om de gigantische financiële risico's in verband met het uitgiftetempo en de verkoopprijs van de grond.

Lees meer: Spreektekst Havenstrategie Moerdijk

PERSBERICHT:“Automobilist de bus in treiteren: slecht voor milieu!”

De Brabantse PVV-fractie dient vrijdag een motie in om de verdere aanleg van de HOV2 (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) in Eindhoven-Noord voorlopig stop te zetten en de busbaan op de Sterrenlaan mogelijk terug te geven aan het autoverkeer.

"Het aantal rijbanen op de Sterrenlaan is voor het autoverkeer gehalveerd om een busbaan aan te leggen waar in de spits 1x per 12 minuten een bus rijdt. Te gek voor woorden en buitengewoon frustrerend voor de automobilist, die het gevoel krijgt de bus in getreiterd te worden", aldus woordvoerder Harry van den Berg.

"De busbaan was bedoeld om wat goeds voor het milieu te doen, maar wij hebben het vermoeden dat het juist slecht is voor de luchtkwaliteit in de omgeving, door files en sluipverkeer." Van den Berg wil de subsidie voor de HOV2 bevriezen tot dat de gevolgen van de busbaan op de Sterrenlaan in kaart zijn gebracht.

Opinie PVV Noord-Brabant over besteding Essentgelden

In de publicaties in het Brabants Dagblad van de afgelopen week is nog eens duidelijk op een rijtje gezet hoe de provincie de afgelopen jaren de Essentgelden heeft ingezet. Van nieuwe informatie is echter geen sprake, de punten die worden aangestipt zijn juist de bestedingen waar de PVV-fractie (sinds haar intrede in Provinciale Staten in 2011, dit dossier loopt natuurlijk al veel langer) sterk tegen heeft geageerd. De PVV is zeer kritisch geweest over deze inzet van middelen en heeft op deze dossiers vele (technische) vragen gesteld, én vervolgvragen omdat de beantwoording vaak tekort schoot of onduidelijk was en heeft bepaalde dossiers tot op de bodem toe uitgezocht.

 

Met name tegen de fondsvorming voor natuur, breedband en energie, de bijdrage aan Culturele Hoofdstad en een groot aantal risicovolle erfgoedcomplexen, zoals KVL en Bergoss, en Logistiek Park Moerdijk heeft de PVV zich fel verzet en tegen gestemd. Steeds blijkt GS weer bereid om voor zulke risicovolle investeringen miljoenen aan Essentmiddelen op tafel te leggen, terwijl de businesscase met veel te veel onzekerheden omgeven is. De coalitiepartijen hebben desondanks elke keer weer hun goedkeuring gegeven. Ook heeft de PVV er herhaaldelijk voor gepleit om de immunisatieportefeuille van de Essentmiddelen niet langer in het buitenland (m.n. Frankrijk, toen dit land haar triple-A status verloor) onder te brengen, maar weer gewoon in Nederland. In plaats van risicovolle investeringen en elitaire hobbyprojecten ziet de PVV de Essentmiddelen liever direct ten goede komen aan de Brabantse burger door in te zetten op goede en veilige wegen en fietspaden, leefbaarheid, toeristische infrastructuur en een stevige basis voor laagdrempelige volkscultuur. Kortom, de eigenlijke taken van de provincie en niet de rol van bankier of projectontwikkelaar.

 

De PVV vindt dat de provincie de Essentmiddelen moet inzetten voor zaken waar de Brabanders écht iets aan hebben en die passen binnen de eigenlijke taken van de provincie, bijvoorbeeld infrastructuur. Zo zou het Essentgeld ingezet kunnen worden om grote knelpunten in Rijkswegen te vóórfinancieren. Pas indien hier niet voor gekozen wordt, zou de optie direct teruggeven aan de burger aan de orde kunnen komen, dit zou kunnen in de vorm van het fors verlagen van de opcenten motorrijtuigenbelasting.

 

Een eventueel onderzoek door de Zuidelijke Rekenkamer naar de besteding van de Essentgelden vindt de PVV een prima idee. Dit onderzoek zou zich kunnen toespitsen op de mate van financiële revolverendheid van de fondsen en het selectieproces vanuit GS voor de te financieren doelen.

PVV Noord-Brabant: Wat te doen met 40 miljoen?

Het publieke geld brandt kennelijk in de zakken van het Brabantse provinciale college.

Gedeputeerde Staten willen alweer 40 miljoen euro gaan uitgeven aan kunst en cultuur. Die 40 miljoen is wat nog over is na de voor Culturele Hoofdstad gereserveerde 50 miljoen euro, waar dus inmiddels al minstens 10 miljoen van verdampt is. De voorgestelde opzet is vrijwel identiek aan het mislukte culturele hoofdstad-project.

“De vraag moet niet zijn hoe het overgebleven publieke geld van Brabantstad Culturele Hoofdstad 2018 zo snel mogelijk moet worden opgemaakt. De vraag moet zijn wat een goede culturele infrastructuur is en hoe die kan worden gerealiseerd”, aldus PVV Statenlid Mariëtte Frijters.

“We herinneren ons allemaal waarop Culturele Hoofdstad is geflopt. Op draagvlak onder de bevolking! De Brabander wil geen hoogdravende kunstadviesbureaus die met projecten komen die geen mens wil bezoeken.”

Na het mislopen van de titel Culturele Hoofdstad heeft de PVV Noord-Brabant wederom een representatieve enquête laten uitvoeren, in vervolg op de draagvlakmeting over ditzelfde onderwerp ruim een jaar eerder. Op de vraag of het een goed idee is de gereserveerde middelen voor het BSCH2018 project alsnog aan dezelfde of nagenoeg dezelfde projecten en doelen te besteden, antwoordt slechts 19% van de totale respondentgroep dat een goed idee te vinden. Opvallend is dat het de VVD kiezers zijn die daar het meest uitgesproken over zijn.

Slechts 16% van de respondenten vindt cultuur een kerntaak van de provincie, nog eens 29% vindt dat dit weliswaar een provinciale taak is, maar enkel historisch erfgoed of monumentenzorg zou moeten betreffen.

Op 3 of 4 juli aanstaande beslist Provinciale Staten of de overgebleven 40 miljoen euro publiek geld alsnog kan worden besteed aan kunst en cultuur.

Discriminerende personeelswerving bij verpleeghuis Sefkat

Op de website[1]van verpleeghuis Sefkat valt te lezen:

 

Werken bij Verpleeghuis Sefkat

Turkse en Marokkaanse zorgverleners

Zorggroep Elde is voor Verpleeghuis Sefkat op zoek naar mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap die graag als verzorgende willen werken.

 

Eveneens op de website van dit verpleeghuis[2]valt te lezen dat de Provincie Noord-Brabant het kenniscentrum van Sefkat subsidieert.

De provincie Noord-Brabant onderstreept het belang van het initiatief tot kennisdeling en het behoud hiervan. Daarom wordt het kenniscentrum van Sefkat mede gesubsidieerd door de provincie Noord-Brabant.

 

Dit leidt tot de volgende vragen:

 

1. Bent u bekend met de specifieke personeelswerving van mensen uit de Turkse en Marokkaanse gemeenschap door verpleeghuis Sefkat?

 

2. Klopt het dat de Provincie Noord-Brabant subsidie verstrekt aan het kenniscentrum van verpleeghuis Sefkat?

 

3. Hoeveel subsidie betreft het? Voor welke periode? Wat zijn de subsidievoorwaarden? Wat is het doel van de subsidie? Onder welke regeling, programma of noemer valt de subsidie?

 

4. Artikel 8 lid 1, sub e van de algemene subsidieverordening Noord-Brabant[3]luidt als volgt:

"Onverminderd de artikelen 4:25 en 4:35 van de Awb wordt subsidie in ieder geval geweigerd indien:

e. de subsidieontvanger op enigerlei wijze handelt in strijd met de fundamentele rechtsbeginselen.   

 

Is het college net als de PVV van mening dat Sefkat met beleid discriminerende personeelswerving handelt in strijd met de grondwet? Zo nee, waarom niet?

 

5. Is het college bereid de subsidie onmiddellijk in te trekken en terug te vorderen omdat deze in strijd is met de subsidievoorwaarden? Zo nee, waarom niet?

 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Patricia van der Kammen

[1]http://www.zge.nl/Verpleeghuis-Sefkat/Werken-bij-Sefkat

2http://www.zge.nl/Verpleeghuis-Sefkat/Kenniscentrum

3http://www.brabant.nl/applicaties/regelingen/regeling-detail.aspx?r=800

Exorbitante beloning bij regionaal ontwikkelbedrijf Werkendam

Brabants Dagblad[1]en Telegraaf[2]rapporteren over de exorbitante beloning van de directeur van het Regionaal Ontwikkelbedrijf (Land van Altena). Zijn salaris bij het ontwikkelbedrijf  bedraagt omgerekend naar een voltijds dienstverband op jaarbasis volgens deze bronnen ruim 281.000 euro, dat is hoger dan de WNT-norm van 228.000 euro, en ruwweg tweemaal zoveel als de Brabantnorm.

 

Ook op de loonlijst staan voorts een planeconoom en een accountmanager à 62.000 euro voor 12 uur werk per week, omgerekend 207.000 euro, anderhalf maal de Brabantnorm.

Volgens Brabants Dagblad is de winstverwachting van het ontwikkelbedrijf flink afgeschaald en valt niet uit te sluiten dat er een enorme financiële strop wacht voor de betreffende gemeenten Aalburg, Woudrichem en Werkendam[3].

 

Het Regionaal Ontwikkelbedrijf heeft van de Provincie Noord-Brabant subsidie ontvangen[4].

Dit leidt tot de volgende vragen:

 

1. Bent u bekend met de artikelen in Brabants Dagblad1en Telegraaf2over de beloning van de directeur van het Regionaal Ontwikkelbedijf Land van Altena?

 

2. Klopt het dat de Provincie Noord-Brabant direct of indirect subsidie verstrekt, heeft verstrekt of voornemens is te verstrekken aan het Regional Ontwikkelbedrijf Land van Altena4?

 

3. Hoeveel subsidie betreft het? Voor welke periode? Wat zijn de subsidievoorwaarden? Wat is het doel van de subsidie? Onder welke regeling, programma of noemer valt de subsidie?

 

4. Het stuk waaruit blijkt dat er sprake is van provinciale subsidie stamt uit 2013. In 2012 is de Brabantnorm vastgesteld en gekoppeld aan het recht op subsidieontvangst. Waarom verleent de provincie subsidie aan een organisatie die een beloningsbeleid boven de Brabantnorm voert?

 

5. Is het college bereid de subsidie onmiddellijk in te trekken en terug te vorderen? Zo nee, waarom niet?

 

6. Zijn er (nog) andere financiële of faciliterende afspraken (bestuurlijk of ambtelijk, direct of indirect) tussen de provincie en het Regionaal Ontwikkelbedrijf? Zo ja, welke precies?

 

7. Zijn er nog andere ontvangers van Brabants subsidiegeld die een boven Brabantnorm beloningsbeleid hanteren? Zo ja, welke? Wanneer gaat u over tot het stopzetten en terugvorderen van de Brabantse subsidiegelden?

8. Is het college bereid om met onmiddellijke ingang de Brabantnorm breeduit toe te passen voor alle subsidieontvangende organisaties in Brabant? Zo nee, waarom niet?

 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Patricia van der Kammen

[1]http://www.anp360.nl/nieuws/article/11248604?h=94ff40a2cd6a69cfe4af308e98d20911

2http://www.telegraaf.nl/binnenland/22776865/__Salaris_bobo_zelfs_nog_hoger__.html

3https://www.hetkontakt.nl/land-van-heusden-en-altena/nieuws/worstcase-scenario-rob-17-miljoen-euro-verlies

4 http://www.werkendam.nl/bis/dsresource?objectid=41818

 

Statenvragen PVV Noord-Brabant Westparallel, de Beekprik en melkveehouder Smolders

Geacht College,

 

Naar aanleiding van bijgaand bericht(1)heeft de PVV-fractie de volgende vragen:

 

1          Klopt het dat de rust voor een visje (Beekprik) op wettelijke en / of idealistische gronden belangrijker wordt geacht dan de rust voor de bevolking van Dommelen? Zo ja, op welke gronden?

 

2          In hoeverre heeft de “zeldzame” Beekprik een rol gespeeld in het bepalen van het voorkeurstracé?

 

3          Waterschap de Dommel heeft per abuis in 2011 de hele Keersop uitgebaggerd en daarmee de ondergronds levende larven van de Beekprik vernietigd en daarmee de aanwas van dit visje tot medio 2016 (deels) gestopt.(2)Is bekend in hoeverre de stand van de Beekprik inmiddels hersteld is?

 

4          Melkveehouder Smolders weet nog steeds niet waar hij aan toe is. In hoeverre is de heer Smolders pro-actief door de provincie benaderd?

 

5          Is het college genegen met de heer Smolders in overleg te treden, teneinde op kortst mogelijke termijn een passend alternatief en / of vergoeding aan te kunnen bieden? Zo ja, op welke termijn. Zo nee, waarom niet?

 

Hoogachtend,

Namens de PVV Statenfractie Noord-Brabant,

Harry van den Berg

(1)http://www.anp360.nl/nieuws/article/11182480?h=1f6e6c2dda3c6352270a05e8bfba330b

(2)http://www.omroepbrabant.nl/?news/156931862/Foutje+waterschap+acht+kilometer+beek+uitgebaggerd.aspx

 
 

Persbericht en Statenvragen “Brutaliteit Vught: 200 miljoen euro verkwist in de tunnelbak!”

“Voor 250 miljoen, de meerkosten van de verdiepte ligging van een stukje spoor bij Vught, kun je met een slimmere aanpak véél meer doen”, betoogde PVV-er Harry van den Berg in de Brabantse statenzaal.

 

“Vught weigert kennelijk elke medewerking aan zelfs maar onderzoek naar de zogenaamde Maaiveld+ variant, die volgens onze berekeningen met ongeveer 50 miljoen euro maar liefst 200 miljoen euro goedkoper uitvalt dan de verdiepte variant. Mogelijk dreigt eventuele onrust in Vught het hele PHS-project (Programma Hoogfrequent Spoor) te kunnen torpederen en de provincie buigt daar op voorhand voor; ongehoord” aldus Van den Berg in daarover opgestelde vragen aan het provinciebestuur.

 

De PVV is van mening dat met doorzichtige geluidsschermen en goede onderdoorgangen alle voordelen van een verdiepte ligging tegen 1/5evan de kosten mogelijk zijn. “Het scheelt 5 jaar grote puinhoop rond die bak en we kunnen de overige 200 miljoen euro besteden aan andere spoorknelpunten zoals Esch, Boxtel en Rijen én de hele N65 ongelijkvloers maken! Dat lijkt de partij nuttiger dan het uitzicht van een paar honderd aanwonenden iets opleuken.”

 

Harry van den Berg

Lees meer: Persbericht en Statenvragen “Brutaliteit Vught: 200 miljoen euro verkwist in de tunnelbak!”

Vervolg Statenvragen PVV Noord-Brabant mega vergoedingen Brabantse Milieufederatie

Geacht college,

Bij brief van 17 april 2014 heeft de PVV schriftelijke vragen gesteld die op 13 mei 2014 zijn beantwoord via kenmerk 3565019[i]. Deze beantwoording, waarbij de vergoedingen voor de deelnemers van het urgentieteam, alsmede andere kosten, worden gespecificeerd, is aanleiding voor de PVV tot de volgende vervolgvragen:

       1.     Waar is de vergoeding van € 100 per uur op gebaseerd? Graag een duidelijke weergave van de opbouw van dit uurtarief.

       2.     Waarom heeft het college bij het vaststellen van de uurvergoeding geen recht gedaan aan de afspraken omtrent de Brabantnorm?

       3.     Bent u het met de PVV eens dat een vergoeding van € 100 per uur voor ambtenaren én medewerkers van een zwaar gesubsidieerde organisatie zoals de BMF veel te gortig is en niet valt uit te leggen richting de Brabantse burgers?

       4.     Wat is het uurtarief van de Brabantse Milieu Federatie (BMF) voor de reguliere provinciale subsidie? Graag een duidelijke weergave van de opbouw van dit uurtarief.

Lees meer: Vervolg Statenvragen PVV Noord-Brabant mega vergoedingen Brabantse Milieufederatie

PVV Noord-Brabant: Essent duurzaam misleidend en toezicht provincie faalt!

De PVV in Noord-Brabant haalt keihard uit naar gedeputeerden Van den Hout (SP) en Pauli (VVD), omdat deze kennelijk hun plicht verzaakt hebben binnen de commissie die moest toezien op het duurzaamheidsbeleid van RWE-Essent. In vragen aan het provinciebestuur wil de PVV opheldering over, voor zover bekend, niet opgemerkte misleiding en belangenverstrengeling bij Essent op duurzaamheidsgebied.

“Slapende Statenleden en gemeenteraadsleden hebben in de vorige periode statuten van de duurzaamheidscommissie, met daarin het bizarre punt dat informatie slechts ná fiat van RWE-Essent naar buiten gebracht mag worden, goedgekeurd. Hierdoor kan ik niet controleren wat daar gebeurd is. Slechts een marketingboekwerkje resteert waarin haarfijn wordt uitgelegd dat het energiebeleid desastreus is, het bedrijfsresultaat de afgrond ingejaagd wordt, doelen niet bereikt zijn en de opmerkelijke conclusie er dan tóch mee door te gaan”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.

“Essent suggereert op haar website dat de gebruikte biomassa vooral reststromen van hout zijn, waar in de praktijk hele Amerikaanse natuurbossen voor worden geveld. Het hout is gecertificeerd door het door Essent opgerichte Green Gold Label, waar in de directie 2 van de 3 leden werkzaam zijn voor RWE-Essent”. Van den Berg merkt fijntjes op dat oud PvdA-minister Cramer al sinds 2012 bezig is deze organisatie onafhankelijker te krijgen, maar “dat dit wellicht door tijdgebrek met haar 27 duurzame baantjes nog niet van de grond gekomen is”.

Harry van den Berg

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Essent duurzaam misleidend en toezicht provincie faalt!

Statenvragen PVV Noord-Brabant Provinciale bijdrage erfgoedcomplex De Ploeg‏

Geacht college,

Uit recente berichtgeving - zie o.a. Eindhovens Dagblad donderdag 22 mei en vrijdag 23 mei 2014 - blijkt dat de gebouwen van de voormalige weverij de Ploeg worden aangekocht door het Bergeijks bedrijf Bruns.

Wij hebben naar aanleiding hiervan de volgende vragen:

  1. Uit de berichtgeving komt naar voren dat de nieuwe eigenaar van de Ploeg gebouwen bij de aankoop van de onderhavige gebouwen en het uitvoeren van restauratiekosten uitgaat van bijdragen vanuit de provincie. In hoeverre zijn er door de provincie toezeggingen gedaan m.b.t. deze renovatiekosten en welke bedragen zijn hiermee gemoeid?
  1. Welk deel van deze restauratiekosten zal de provincie voor zijn rekening nemen?
  1. Zijn er in het koopcontract dat met het bedrijf Bruns is afgesloten voor de aankoop van de Ploeg gebouwen ontbindende verklaringen opgenomen indien mocht blijken dat door de provincie geen financiële bijdrage wordt verstrekt voor de restauratie en renovatiekosten?

Hoogachtend,

Namens de PVV Statenfractie,

Mariëtte Frijters-Klijnen

Jan Kerkhoff

1http://www.anp360.nl/nieuws/article/10974839?h=d7f9789930f9cddac735b54d4d8be02a

2http://www.anp360.nl/nieuws/article/10982869?h=9a4cd508223b21a51667f94f9b457303

Schriftelijke vragen uitlatingen gedeputeerde van den Hout over Omroep Brabant

Op 3 juni 2014 heeft Omroep Brabant een artikel gepubliceerd.[i]Gedeputeerde Van den Hout heeft hierop een reactie gegeven via zijn Twitteraccount (@Johanvandenhout, gedeputeerde Ecologie en handhaving Provincie Noord-Brabant).[ii]

Dit roept de volgende vragen op:

1.     Is het college op de hoogte van de reactie van de gedeputeerde: “De etnische profilering van Omroep Brabant begint me onderhand goed de keel uit te komenhttp://brabantn.ws/2wk  via @Omroepbrabant”?

2.     Spreekt gedeputeerde Van den Hout namens het college?

Op grond van artikel 107 van de Mediawet heeft de provincie een zorgplicht voor de regionale omroepen. De provincie subsidieert de regionale omroepen om hun kerntaak uit te voeren. Om de redactionele onafhankelijkheid van de omroepen te waarborgen, is niet de provincie maar het Commissariaat voor de Media verantwoordelijk. Zij houdt toezicht op de programmering én het onafhankelijk en democratisch functioneren van de regionale omroepen. Klachten kunnen, behalve bij de desbetreffende omroep zelf, worden ingediend bij het Commissariaat voor de Media.

3.     Heeft de gedeputeerde, namens het college, ook een klacht ingediend over (volgens zijn zeggen) de “Etnische profilering” van Omroep Brabant?

4.     Indien de gedeputeerde zijn uitspraak niet namens het college heeft gedaan, neemt het college dan afstand van zijn reactie? Zo nee, wat is hiervoor de motivatie van het college?

Met vriendelijke groet,

PVV Noord-Brabant

Mariette Frijters-Klijnen

 
 

 

Statenvragen PVV Noord-Brabant lobby start Giro 2016

Geacht college,

Recentelijk zijn in de regionale en landelijke media berichten verschenen over een mogelijke start van de Giro 2016 in Noord-Brabant.[i] [ii] [iii]

Wij hebben naar aanleiding hiervan de volgende vragen:

1. Heeft het college overleg gepleegd met derden, formeel dan wel informeel, bestuurlijk dan wel ambtelijk, over de organisatie van de start Giro in Noord-Brabant? Zo ja, met welke partijen, organisaties, bedrijven en/of gemeenten?

2. Welke verwachtingen zijn gewekt, afspraken gemaakt of toezeggingen gedaan door of namens het college?

3. Heeft het college, formeel dan wel informeel, bestuurlijk dan wel ambtelijk, financiële toezeggingen gedaan of een financieel perspectief in het vooruitzicht geschetst? Zo ja, voor welk bedrag en wat is de status van toezeggingen of schetsen? Zo nee, heeft het college plannen om op wat voor manier dan ook financiële bijdragen te doen aan de start van de Giro in 2016? Zo ja, uit welk budget en voor welke omvang? Is er een maximum aan de bijdrage van de provincie? Zo ja, welk maximum? Zo nee, is het college voornemens om tegen andere gegadigden op te bieden en tot welk bedrag (belastinggeld)?

3. Waarom zijn Provinciale Staten niet geïnformeerd en moeten Provinciale Staten dit bericht uit de media vernemen?

Hoogachtend,

Namens de PVV Statenfractie,

Mariëtte Frijters-Klijnen

 

 

[i] http://www.nu.nl/sport/3786317/brabant-ziet-in-bosch-kandidaat-start-giro-2016.html

[ii] http://www.omroepbrabant.nl/?news/211708832/Akkoord+over+Den+Bosch+als+startplaats+Giro+d%E2%80%99Italia+2016.aspx

[iii] http://www.bndestem.nl/algemeen/sport/berichtgeving-over-giro-start-den-bosch-erg-voorbarig-1.4377743

 

Statenvragen PVV Noord Brabant Afvalscheiding bestraft in Brabant

Aan het College van Gedeputeerde Staten
Brabantlaan 1
5216 TV 's-Hertogenbosch

's-Hertogenbosch, 23 mei 2014

Vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.

Betreft: Afvalscheiding bestraft in Brabant

Op NOS.nl[1] [2] is in diverse artikelen te lezen dat Eindhoven, Vught en andere Brabantse gemeenten worden beboet omdat deze gemeentes minder afval aanleveren doordat er beter gescheiden afval wordt ingezameld.

Op vrijdag 11 april 2014 hebben Provinciale Staten hun wensen en bedenkingen kenbaar gemaakt bij de voorgenomen verkoop van de aandelen Attero aan Waterland. Bij dit debat zijn -breed gedragen- vele zorgen geuit over de potentiële boetes die gemeentes boven het hoofd hingen.

Het College heeft vooraf geweigerd om duidelijke cijfers te verschaffen over de potentiële boetes, en in het debat heeft het College aangegeven geen aanwijzingen te hebben dat er boetes zullen worden geheven. Het college heeft tevens daarbij aangegeven ervan overtuigd te zijn dat Waterland een integere partij is.

Lees meer: Statenvragen PVV Noord Brabant Afvalscheiding bestraft in Brabant

Statenvragen PVV Noord-Brabant College weigert inzicht in uitgaven Culturele Hoofdstad 2018‏

Geacht college,

De PVV heeft u in september 2013 gevraagd naar de totale kosten van het project Culturele Hoofdstad inclusief gelieerde en bijbehorende projecten en subsidies. Het college heeft een inventarisatie van de kosten tot september 2012 aangeleverd. Bij de evaluatie van het project Culturele Hoofdstad is aangegeven dat de financiële verantwoording over het project (deze bewoording suggereert niet slechts een deel van het project) volgt bij de jaarrekening 2013 van de provincie en het college herhaaldelijk bevraagd over een gedetailleerde financiële verantwoording van culturele hoofdstad 2018. In de jaarrekening 2013 is enkel een totaalbedrag genoemd voor 2013.

Technische vragen van de PVV om een totaaloverzicht van de kosten te mogen ontvangen zijn niet beantwoord. Ook bij de behandeling van de jaarrekening 2013 in provinciale Staten heeft de gedeputeerde geweigerd financiële verantwoording af te leggen.

Dit terwijl uit correspondentie met de organisatie blijkt dat aanbestedingen niet altijd volgens de geldende procedures zijn verlopen. Ook gaf de ambtelijke organisatie in maart 2014 aan dat naar verwachting maart/april 2014 de jaarrekening en rapportage van de stichting over 2013 zou kunnen worden vastgesteld. De gedeputeerde gaf in de Statenvergadering van 16 mei aan dat er nog aan de jaarrekening gewerkt wordt.

Dit roept de volgende vraag op:

 1.   Kunt u de PVV een overzicht leveren van alle kosten die samenhangen met het project culturele hoofdstad, onder welke naam, stichting, bestuur, gedeputeerde of constellatie dan ook, vanaf het oorspronkelijke moment dat het idee vorm kreeg in 2004 tot aan de opheffing van de stichting en de afloop en afrekening van alle ermee samenhangende subsidies en gelieerde projecten? Zo nee, waarom niet?


Met vriendelijke groet,

PVV Noord-Brabant

Patricia van der Kammen

Mariëtte Frijters-Klijnen

WINDMOLENPARK LAARAKKERDIJK REUSEL

Voorzitter,

Deze week kreeg ik een signaal van de omwonenden van het nieuwe windturbinepark Laarakkerdijk in Reusel, dat vandaag 16 mei ons Noord-Brabantse provinciebestuur in het kader van het wederzijdse grensoverleg met het provinciebestuur van Antwerpen zal overleggen.

In samenspraak met de Vlaamse gemeente Arendonk zou de Antwerpse deputatie het windmolenpark Laarakkerdijk op de agenda willen zetten en bespreken. Dit windmolenpark komt namelijk pal tegen de Belgische grens te liggen, op steenworp afstand van de Arendonkse wijk de Rode Del. De gemeente Arendonk zou zeer ontevreden zijn dat er met de inwoners van de Rode Del geen rekening wordt gehouden.

Mijn eerste vraag is dan ook:

Klopt het dat er vandaag een overleg met de provincie Antwerpen plaatsvindt en staat het windmolenpark Laarakkerdijk daar op de agenda? Zo ja, welk standpunt zal daar door of namens GS verkondigd worden?

Verder melden de omwonenden dat de werkzaamheden voor de aanleg van het windturbinepark inmiddels zijn gestart, terwijl er nog geen omgevingsvergunning beperkte milieutoets is afgegeven.

Mijn tweede vraag is of u hiermee bekend bent en of deze constateringen kloppen. Zo ja, bent u bereid om bij de Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant opheldering te vragen waarom hier zonder noodzakelijke omgevingsvergunning werkzaamheden plaatsvinden en dit niet wordt gehandhaafd?

Spreektekst Jaarrekening 2013

Voorzitter,

We bespreken vandaag de jaarrekening 2013. Dat hier veel werk inzit staat buiten kijf, dank daarvoor aan de ambtelijke organisatie. Dat staat verder los van de inhoud.

Want inhoudelijk heeft de PVV nogal wat punten waar we vraagtekens bij plaatsen, en waarvan we hopen dat het college met een serieuze reactie zal komen.

Voorzitter, waarom er eigenlijk een jaarrekening wordt gepresenteerd met de kosten en de geleverde prestaties naast elkaar in dezelfde paragraaf is de PVV een compleet raadsel.
Door de stelselwijziging die vorig jaar is ingezet is het verband weg tussen de gepresenteerde kosten en de gepresenteerde beleidsprestaties. En dat verband is juist belangrijk bij de vraag of de burger waar krijgt voor zijn geld. Het college doet het in de jaarrekening echter nog steeds voorkomen alsof die samenhang er wél is.
Letterlijk is de jaarrekening per productgroep opgebouwd rondom de vragen:
-hebben we bereikt wat we wilden bereiken?
-hebben we daarvoor gedaan wat we wilden doen?
-heeft het gekost wat het mocht kosten?
En dat suggereert een samenhang tussen kosten en prestaties, en die is er volstrekt niet.
Hoewel we dit vorig jaar al hebben aangekaart, is er kennelijk niets gedaan om ervoor te zorgen dat de jaarrekening voor de belastingbetaler wél inzicht biedt in het verband tussen beleidsprestaties en kosten. Graag hoort de PVV van het college waarom niet?

Lees meer: Spreektekst Jaarrekening 2013