Spreektekst bestuursrapportage 2015

Voorzitter

 

De PVV heeft eerder dit jaar aangegeven niet blij te zijn met het plan om voortaan maar één burap per jaar op te stellen over het eerste half jaar. Het jaar is bijna voorbij en we praten over de realisatie van het eerste halfjaar. Een burap in juni had de mogelijkheid voor bijsturing geboden. Dit college wacht liever tot het jaar om is en prijst tegelijkertijd als een echte 'wij van wc eend' haar prestaties de hemel in.

 

Voorzitter, het college heeft 1,2 miljoen euro lasten die begroot waren voor 2015 en 2016 van de taskforce Brabant/Zeeland al in 2014 volledig uitgegeven en in dat jaar al als kosten genomen. Maar vreemd genoeg staat die 1,2 miljoen euro nu opeens in het lijstje vrijval, en gemarkeerd als besteedbare middelen. En dat laatste is raar: als ik de huur voor november al in oktober betaal heb ik niet opeens een bedrag ter grootte van de huur zomaar extra te besteden in november of daarna. Maar toch wordt het in de burap zo wel gepresenteerd.

 

Ik wil van het college weten waarom deze vorm van creatief boekhouden is toegepast, en ik wil weten of deze handelwijze nog vaker is toegepast in deze burap dan wel in de begroting die dadelijk voorligt.

 

Werken met een organisatiekostenbudget i.p.v. met aantallen fulltime eenheden aan ambtelijke inzet. Het loslaten van fte's als streven voor de organisatieomvang is geen goed idee. Alle ondersteuningskosten worden dadelijk op één hoop gegooid. Waarom mag de burger niet meer weten hoeveel ambtelijke inzet in fte is gemoeid met bepaalde thema's of programma's? Waarom moet de burger het doen met slechts één totaal bedrag, waarbij niet is te achterhalen of dat is opgegaan aan loon van veel goedkope, of juist weinig maar dan dure ambtenaren? Waarom wil het college dat het zicht op de kosten van externe inhuur verdwijnt? Voorzitter, dit alles is onwenselijk. Een professionele organisatie wil weten hoeveel inzet tegen welke prijs welke producten levert. Ik vraag het college haar plan in het kader van beheersing en transparantie te herroepen.

 

Voorzitter, laten we eens kijken wat dit college zoal zegt te hebben bereikt.

 

Lees meer: Spreektekst bestuursrapportage 2015

Spreektekst tegenstrijdige berichtgeving omtrent aanpak klachten buslijn 300 en 301

Voorzitter,

"De krant brengt de leugen in het land" zei mijn moeder vroeger altijd.

Eerlijkheidshalve moet ik u bekennen dat wij vroeger thuis de Volkskrant lazen, maar goed, dit terzijde.

Op 12 oktober bereikte ons twee tegenstrijdige berichten via de media inzake de Arriva buslijnen 300 en 301.

Allereerst meld Het Brabants Dagblad ons dat het probleem van de overvolle bussen in de spits op de lijn Den Bosch - Waalwijk - Tilburg is opgelost en dat er meer bussen ingezet gaan worden om te voorkomen dat er noodgedwongen passagiers bij de haltes moeten blijven staan.

Anderzijds maakt de nieuwswebsite dichtbij.nl op dezelfde dag melding dat het probleem helemaal niet opgelost is en dat er eerst van alles onderzocht moet gaan worden voor dat Arriva met oplossingen gaat komen. Er gaat bijvoorbeeld gekeken worden hoe een proef in de Achterhoek gaat bevallen waar regulieren bussen een aanhanger krijgen als verlengstuk.

De grote vraag is welk bericht is waar?

Het probleem van overvolle bussen in de spits die doorrijden en wachtende mensen laten staan is niet een probleem van Arriva lijn 300 en 301.

Het probleem doet zich in de gehele provincie voor.

Over de lijnen 156, 159 en 306, Schijnel, Sint Michielgestel Den Bosch, stond op 14 oktober weer een heel artikel te lezen. Ook daar hetzelfde geluid: Volle bussen in de spits die doorrijden bij haltes en wachtende passagiers laten staan.

Dat brengt mij tot het volgende: Wat doet u als het op bepaalde lijnen klachten regent?

Dwingt u de vervoerder om het een en ander met spoed op te lossen, of zijn de klachten een reden om maandenlang overleg te plegen zonder dat er direct een oplossing komt?

PVV Noord-Brabant spreekt in bij gemeente Veghel tegen asielopvang

De raadscommissie van de gemeente Veghel bespreekt vanavond een voorstel voor asielopvang in deze gemeente, waarbij ook de vestiging van tijdelijke noodopvang voor asielzoekers overwogen wordt. Reden voor de PVV Noord-Brabant om in te spreken bij deze vergadering.

Fractievoorzitter Alexander van Hattem: "Vanavond ben ik in Veghel om het op te nemen voor de inwoners van deze gemeente en de regio, die ongevraagd asielopvang wordt opgedrongen. Hopelijk komt de gemeenteraad tot inzicht dat de asielinvasie niet gefaciliteerd, maar gestopt moet worden."

De PVV wil geen asielopvang en steunt inwoners die tegen deze plannen democratisch in verzet komen

Hieronder de spreektekst:

Lees meer: PVV Noord-Brabant spreekt in bij gemeente Veghel tegen asielopvang

PVV NB: “Inhaalverbod en keiharde aanpak wangedrag op A67!”

Aanstaande vrijdag stelt de Brabantse PVV vragen over de onthutsende bevindingen bij de politieactie van afgelopen dinsdag en het opgeheven inhaalverbod aan gedeputeerde Van der Maat.

“Dat veelal buitenlandse vrachtwagenchauffeurs massaal bellend en kaartenlezend over de A67 zwalken is levensgevaarlijk”, aldus woordvoerder Harry van den Berg, die er aan toevoegt de indruk te hebben dat het aantal ongevallen op deze weg sinds het opheffen van het inhaalverbod dramatisch is gestegen.

“De tijd van zachte heelmeesters is voorbij. Wij willen een keiharde aanpak van het wangedrag van chauffeurs, onmiddellijke herinvoering van het inhaalverbod én een minimumafstand tussen de vrachtwagens. In Duitsland werkt dat prima, met waterdichte controles, dus waarom niet ook hier?”

Statenvragen “Cultuurbeleid uit de hoge hoed getoverd”

Geacht college,

In het Brabants Dagblad van 3 oktober is te lezen dat gedeputeerde Swinkels op vrijdag

2 oktober de Cultuurvisie van het college van GS voor de komende jaren heeft gepresenteerd.[1]

Dit roept de volgende vragen op:

1) Klopt de inhoud van het artikel in het Brabants Dagblad?

2) Waarom moeten Provinciale Staten een nieuwe meerjarenvisie van het college van Gedeputeerde Staten uit de media vernemen, in plaats van hier vooraf over geïnformeerd te worden? Deelt u dan de mening van de PVV dat het bestuurlijk onbehoorlijk is dat Provinciale Staten dit soort zaken uit de krant moet vernemen?

3) In dit artikel wordt gesproken over het “administratief makkelijker maken” voor culturele instellingen die ook reeds een rijkssubsidie ontvangen.

-       Is het college net als de PVV van mening dat er een volstrekt verkeerd signaal uitgaat van het pamperen en in de watten leggen van organisaties die sowieso al meervoudig aan het subsidie-infuus hangen?

-       Bent u net als de PVV van mening dat u hiermee subsidiestapelen beloont, in plaats van de organisaties steunen die hun best doen om zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van publieke subsidiegelden?

-       Bent u net als de PVV van mening dat er juist minder bureaucratie zou moeten zijn voor organisaties die zelf hun broek ophouden in plaats van de subsidiesponzen? Zo nee, waarom niet?

4) Volgens het openbaar CV van gedeputeerde Swinkels is hij als nevenactiviteit actief tekstschrijver (muziek)theater. Is het college net als de PVV van mening dat deze nevenactiviteit in combinatie met de gepresenteerde plannen voor de komende jaren van extra geld naar met name theater- en muziekgezelschappen, festivals en beeldende kunstinstellingen (de schijn van) mogelijke belangenverstrengeling met zich meedraagt? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant

Willem Bakker

 


[1] http://www.anp360.nl/nieuws/article/15359067?h=ff2af52b95c77599a3b5a72c00510602

 

Beantwoording: pdfCultuurbeleid_hoge_hoed_beantwoording_dd_03-11-2015.pdf

Vragenuur PS 2 oktober 2015: Afwezigheid Gedeputeerde Van den Hout bij COVM Gilze-Rijen

Vz,

Op 26 september verscheen in BN/DeStem een artikel onder de kop “Gedeputeerde heeft 't verbruid”, waarin werd gesteld dat gedeputeerde Van den Hout voor de zoveelste keer afwezig zou zijn geweest bij het COVM overleg voor vliegbasis Gilze-Rijen. De PVV fractie heeft hierover de volgende vragen:

1) Bent u bekend met het artikel?

2) Klopt de berichtgeving in dit artikel, dat gedeputeerde Van den Hout niet bij het halfjaarlijks COVM overleg in Gilze-Rijen aanwezig was? Zo ja, om welke reden?

3) Volgens een van de leden van de COVM-commissie zou gedeputeerde Van den Hout die avond bij een SP-avond in Breda aanwezig zijn geweest, getuige zijn berichten op Twitter. Klopt deze constatering? Zo nee, waarom niet?

4) In 2013 kreeg deze gedeputeerde ook al kritiek vanwege veelvuldige afwezigheid bij COVM vergaderingen. In beantwoording van Statenvragen van onze fractie stelde GS toen:

“Bij genoemde vergaderingen is sprake geweest van een zorgvuldige afweging in prioriteitstelling. Het zal duidelijk zijn dat het soms niet anders kan, dan een andere keuze te maken dan het voorzitten van een COVM-vergadering.”

Lees meer: Vragenuur PS 2 oktober 2015: Afwezigheid Gedeputeerde Van den Hout bij COVM Gilze-Rijen

Spreektekst Statenvoorstel 44/15 Wijziging Verordening ruimte 2014, kaartaanpassingen 4

Naast de wijzigingen van de Verordening Ruimte die vandaag voorliggen, zitten in de stukken ook enkele afgewezen verzoeken. Over het afgewezen verzoek van de gemeente Drimmelen heeft onze fractie zich enigszins verbaasd. Deze gemeente zou aan de westkant van Made een glastuinbouwcomplex willen saneren voor de bouw van een supermarkt, de nieuwbouw van het Dongemondcollege en een speelbos.

GS wijst dit verzoek af vanwege de zogenaamd “duidelijke scheiding tussen stad en land”, waardoor dit gebied niet geschikt zou zijn voor stedelijke ontwikkeling. Daarnaast stelt GS dat deze ontwikkelingen niet passen in de ladder van duurzame verstedelijking, omdat er oplossingen zouden zijn binnen bestaand stedelijk gebied.

Vz, toen onze fractie bij een eerdere wijziging van de Verordening Ruimte om praktisch dezelfde redenen vroeg om het plan voor het Dommelkwartier in Valkenswaard te heroverwegen, liet GS weten niet op de stoel van de wethouder te willen zitten en dat dit op de eerste plaats gemeentelijke afwegingen zijn. Dit roept de vraag op of hier een consistente lijn in het provinciale ruimtelijke beleid ontbreekt, waarom gaat GS in het geval van Drimmelen wél op de stoel van de wethouder zitten door op zulk detailniveau in te grijpen? Graag een reactie.

Daarnaast is het onduidelijke welke criteria GS hanteert voor een “duidelijke scheiding tussen stad en land”. Momenteel is dit gebied bebouwd met een kassencomplex met bijgebouwen, van een open landschap is geen sprake. Wat zijn voor u de criteria om dit te bepalen? Graag een reactie.

Vz, voor wat de voorgestelde wijzigingen zelf betreft heeft de PVV fractie bekeken of betreffende locaties in aanmerking komen voor windmolenparken, asielzoekerscentra of moskeeën. Dit hebben we niet kunnen ontdekken. Toch willen we graag uitsluitsel hierover van het college. Is bij GS bekend of een van de voorgestelde wijzigingen bedoeld is voor de ontwikkeling van een windmolenpark, asielzoekerscentrum of moskee? Graag een reactie.

Indien dat niet het geval, heeft onze fractie geen bezwaar tegen de voorgestelde wijzigingen.

Spreektekst Verstrekken van een hybride lening aan BNG

Voorzitter,

 

Dit college wil in navolging van afgelopen maart, nu alweer publiek geld wegsluizen via een vage constructie naar een dubieuze doelstelling. We hebben het wederom over een dossier vol schimmigheden en mist, geheimzinnigheid en vooral onduidelijkheid.

 

Waar gaat het hier om voorzitter?

 

Volgens het statenvoorstel hebben we het over het verstrekken van een zogeheten hybride lening aan de Bank Nederlandse Gemeenten door 6 provincies (Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant) en 2 niet nader genoemde gemeentes.

 

De uitgewerkte voorwaarden voor de hybride lening zijn volgens het statenvoorstel voor alle partijen gelijk. Wilt u die even vasthouden?

 

Voorzitter, hier eindigt de bruikbaarheid van het voorliggende Brabantse statenvoorstel, want nogmaals, schimmigheid is troef.

 

Zo treffen we in het voorstel niet eens aan hoeveel geld GS nou eigenlijk wil wegzetten bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Kan het college eens uitleggen waarom dat bedrag niet genoemd wordt? Mag de burger dat soms niet weten?

 

Lees meer: Spreektekst Verstrekken van een hybride lening aan BNG

Provinciale Staten stemmen over PVV-motie tegen provinciaal asielbeleid

De Statenfractie PVV Noord-Brabant heeft bij de behandeling van de nadere uitwerking van het bestuursakkoord een motie ingediend om die er voor moet zorgen dat de provincie op geen enkele wijze medewerking verleent aan asielbeleid. Leden van Provinciale Staten stemmen vanmiddag in de Statenvergadering over deze motie.

We hebben te maken met een asieltsunami, het is dringend nodig om de grenzen te sluiten. Als provincie moeten we de komst van asielzoekers daarom zeker niet faciliteren en waar mogelijk zelfs tegenhouden. Wie barmhartig is voor onze eigen Brabantse bevolking, kan deze motie dus niet naast zich neerleggen,” aldus PVV-fractievoorzitter Alexander van Hattem.

Onderstaand de tekst van de motie.

Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op vrijdag 18 september 2015, behandelend de nadere uitwerking van GS van het Bestuursakkoord 2015-2019,

Constaterende dat:

• Nederland en ook Noord-Brabant overspoeld worden met economische asielzoekers en asielzoekerscentra;

• Noord-Brabantse burgers ongevraagd opgezadeld worden met de vestiging van nieuwe en de uitbreiding van bestaande asielzoekerscentra;

• Er sprake is van een onaanvaardbare druk op de leefbaarheid van onze Brabantse gemeentes.

Overwegende dat:

• Beleid en steun voor economische asielzoekers de problemen alleen maar zullen vergroten, de mensonterende en gevaarlijke mensensmokkel in stand houden en enkel een nog grotere aanzuigende werking hebben op grote groepen kansloze economische immigranten.

• Een ontmoedigingsbeleid het enige juiste antwoord op de asielproblematiek is.

Dragen GS op om:

• Op geen enkele wijze provinciaal asielbeleid in Noord-Brabant te initiëren, faciliteren of (mede-)ontwikkelen, of er in te participeren

en gaan over tot de orde van de dag,

PVV Noord-Brabant

Alexander van Hattem
Patricia van der Kammen

Statenvragen Platform Opnieuw Thuis

Geacht college,

Op de website www.opnieuwthuis.nl[1] valt te lezen dat de twaalf provincies en het IPO, samen met andere organisaties en overheden een "stimulerend samenwerkingsverband" vormen onder de naam "Het Platform Opnieuw Thuis". Dit platform heeft met het motto "van vluchteling naar buurtgenoot" als doel "de huisvesting van toegelaten vluchtelingen versnellen en verbeteren".

Dit roept bij de PVV Noord-Brabant de volgende vragen op:

  1. Sinds wanneer is de provincie bij dit platform betrokken? Op welk moment en op wiens initiatief is over de betrokkenheid van de provincie besloten? Zijn er voor of vanwege deelname -direct of indirect- kosten gemaakt? Zo ja, welke kosten en hoeveel?
  2. Waarom zijn Provinciale Staten niet actief geïnformeerd over de deelname aan dit platform?
  3. Heeft de provincie in dit kader overleg gevoerd met het COA? Zo ja, vanaf wanneer en waarover?
  4. Wat is de rol van het IPO in dit platform? In hoeverre heeft de provincie hierover overleg gevoerd in IPO-verband?
  5. Welke concrete activiteiten of bijdragen heeft de provincie geleverd binnen dit platform?
  6. Op de site van het platform zijn politiek gekleurde teksten te vinden over de zogenaamde vluchtelingenproblematiek, bijvoorbeeld "vluchtelingen met een verblijfsvergunning hebben recht op een dak boven het hoofd. Snel en goed. Alleen dán kunnen zij een nieuwe start maken en een bijdrage aan de samenleving leveren. Gemeenten staan voor de taak dat te organiseren. Een opgave waarbij ze breed steun nodig hebben en krijgen. Van Opnieuw Thuis." Waarom verleent het college medewerking aan deze politieke asielpropaganda?
  7. Doelstelling van het platform is het versnellen van huisvesting van asielzoekers. Wat is uw boodschap richting onze eigen Brabantse burgers die hierdoor langer op de wachtlijst voor een huurwoning moeten staan?
  8. Op het platform is een pilot te vinden voor “een snellere uitkering huur- en zorgtoeslag” voor asielzoekers. Wat is uw boodschap voor al onze eigen Brabantse burgers die krom moeten liggen om uitkeringen, huisraad, zorgverzekering, schoolgeld, toeslagen en andere financiële tegemoetkomingen voor deze gelukszoekers gratis ter beschikking te stellen? Wat is daarnaast de boodschap van het college aan de gewone hardwerkende Brabanders voor wie het college kennelijk de urgentie niet voelt om bureaucratische procedures te versnellen?
  9. Is het college net als de PVV van mening dat asielopvang geen kerntaak van provincie of IPO is?
  10. Bent u bereid het IPO op te roepen te stoppen met deze asielwaanzin? Zo nee, waarom niet? Bent u bereid het lidmaatschap van deze club op te zeggen?
  11. Bent u bereid om onmiddellijk te stoppen met deze facilitering van de asieltsunami?

Zo nee, waarom werkt u actief eraan mee dat gelukszoekers sneller een woning en uitkeringen van toeslagen kunnen krijgen dan onze eigen burgers?

Namens de PVV Noord-Brabant

Alexander van Hattem

Patricia van der Kammen

 


[1] https://www.opnieuwthuis.nl/het-platform#

 

Beantwoording: pdfPlatform_opnieuw_thuis_beantwoording_dd_19-10-2015.pdf

Statenvragen over draaiende gedeputeerde bij herindelingen gemeenten

Volgens Eindhovens Dagblad van 24 september 2015 [1] zou de provincie niet de vijand zijn die kleine gemeenten zo snel mogelijk tot een herindeling wil bewegen, aldus gedeputeerde Spierings. Volgens het artikel krijgen de gemeentes in het gezamenlijke overleg dat plaatsvond ruimte voor eigen ideeën en experimenten.

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. In juni 2015 stelde de PVV Noord-Brabant vragen over het feit dat het college voor de gemeentes van Land van Heusden en Altena koste wat kost een bestuurlijke fusie lijkt door te duwen, de gemeentes opjaagt door snel een plan voor bestuurlijke fusie te 'eisen', en er niet voor schroomt daar behoorlijk wat druk bij uit te oefenen. Zo antwoordde het college op vragen van de PVV dat een bestuurlijke fusie in Land van Altena per 1 januari 2019 het uitgangspunt blijft, ook als gemeenteraden het niet zien zitten, en dat het college desnoods bereid is gebruik te maken van bevoegdheden uit de Wet arhi [2], oftewel een fusie op te leggen. En nu opeens is er in het geval van Geldrop-Mierlo, Nuenen, en Son en Breugel, waarbij gedeputeerde Spierings het doet voorkomen alsof de provincie de bescheidenheid zelve is en geen haast lijkt te hebben als het gaat om herindelingen. Is het college net als de PVV van mening dat er sprake is van inconsistente stellingname van GS? Zo nee, waarom niet? Spreekt GS zich niet volledig tegen? Ze nee, waarom niet?

2.Kan het college uitleggen in welk opzicht deze twee casussen van elkaar verschillen dat het hanteren van een volstrekt andere handelwijze, visie en interbestuurlijke bejegening door het college zou rechtvaardigen?

3.Is het college net als de PVV van mening dat het college zich in het dossier gemeentelijke herindelingen met dit soort handelwijzen tot een volstrekt onbetrouwbare bestuurlijke partner heeft gemaakt? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Patricia van der Kammen

 


[1] http://www.anp360.nl/nieuws/article/15277739?h=72f85ad0f7785422ee0dda5b6c0809f0

[2] http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/nieuws/statenvragen/1293-persbericht-en-statenvragen-pvv-brabant-geen-slikken-of-stikken-bij-gemeentelijke-herindelingen

 

Beantwoording: pdfDraaiende_gedeputeerde_bij_herindelingen_gemeenten_beantwoording_dd_13-10-2015.pdf 

Spreektekst nadere uitwerking bestuursakkoord

Vz, bij de eerdere bespreking van het Bestuursakkoord heeft de PVV duidelijke taal gesproken: het toen gepresenteerde bestuursakkoord is een politiek cryptogram, erg vaag en onduidelijk en het roept vooral veel vragen op over de richting van het te voeren beleid. Niet voor niets hebben we toen aangedrongen op een nadere uitwerking en een volwaardige perspectiefnota.

Vandaag een half jaar geleden was de Statenverkiezing. 180 dagen verder en maar liefst een compleet zomerreces lang heeft dit college de tijd gehad om tot zo’n uitwerking te komen. Dat wekt verwachtingen voorzitter. Dan mag je dus verwachten dat PS een heldere en geconcretiseerde visie ontvangt, GS wil vandaag immers over de “richting en de ambities” met ons kunnen spreken, zoals zij dit in het Statenvoorstel zo knuffelend verwoordt.

Het resultaat is echter diep teleurstellend. Een korte notitie die vooral het Bestuursakkoord nog eens samenvat en daarmee niets meer dan een herhaling is van alle reeds geuite onsamenhangende onzin. De “keuzes” die door GS zouden zijn gemaakt in maatschappelijke opgaven, ambities en rol van de provincie zijn volstrekt onduidelijk en meetbare doelstellingen ontbreken. De grenzen van de provinciale kerntaken worden willekeurig opgerekt. Een belediging voor de burger, en minachting voor de volksvertegenwoordiging, die u daarmee belemmert in de controlerende taak.

Lees meer: Spreektekst nadere uitwerking bestuursakkoord

PVV Noord-Brabant: Tekort sociale huurwoningen door asielinvasie

Naar aanleiding van de berichten over de langere wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Brabant door de toestroom van asielzoekers heeft de PVV Noord-Brabant Statenvragen ingediend. In beantwoording van eerdere vragen van de PVV over dit onderwerp liet het college van GS weten dat het systeem van huisvesting van asielzoekers niet tot langere wachttijden zou leiden. Diverse Brabantse woningcorporaties geven nu in een brief aan dat dit wel degelijk het geval is.

"Als PVV fractie hebben we hier steeds op gewezen, het is absurd dat asielzoekers voorrang krijgen bij de toewijzing van huurwoningen. Door de massale asielinvasie hebben Brabantse woningzoekenden het nakijken, de wachtlijsten zijn nu al gigantisch. De voorrang van asielzoekers voor huurwoningen moet onmiddellijk stoppen en de grenzen moeten direct dicht," aldus fractievoorzitter Alexander van Hattem.

De PVV roept GS op om geen gehoor te geven aan de oproep van de woningcorporaties om meer woonruimte aan asielzoekers beschikbaar te stellen.

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Tekort sociale huurwoningen door asielinvasie

PVV NB: Versmalling N282 bij Rijen schandalig!

De Brabantse PVV-fractie vindt het versoberen van de N282 bij Rijen “de zoveelste schandalige versobering in de provinciale wegenplannen”. Eerder werden de verdubbeling van het aantal rijstroken op de N324 bij Oss en de N279 bij Helmond geschrapt, evenals enkele geplande rotondes.

De PVV vindt een 4-baans N282 bij Rijen noodzakelijk, niet alleen vanwege de gewone drukte, maar ookvanwege de vangnetfunctie die deze weg heeft voor het geval dat er calamiteiten zijn op de A58. “Die snelweg weet men in Den Haag en Den Bosch ook al decennia te negeren”, aldus woordvoerder Harry van den Berg.

“Sinds 2011 heeft de Brabantse automobilist maar liefst 600 miljoen euro meer betaald aan provinciale opcenten dan dat er in het wegennet geïnvesteerd is. Het lijkt er sterk op dat de huidige coalitie van VVD, PvdA, D66 en de SP een hekel hebben aan de automobilist, maar allerminst aan diens belastingcenten!”

Lees meer: PVV NB: Versmalling N282 bij Rijen schandalig!

PVV Noord-Brabant: Geen peperdure Bossche universiteit met Brabants belastinggeld!

In tegenstelling tot wat in de ''Uitwerking bestuursakkkoord'' staat, gaat het college wel degelijk belastinggeld besteden aan niet-kerntaken. De provincie Noord-Brabant draagt 10 miljoen euro bij aan een Graduate School, waarover de commissaris van de Koning bekend heeft gemaakt dat ''het initiatief van start kan gaan''. Hiermee wordt vooruitgelopen op besluitvorming die nog in Provinciale Staten moet plaatsvinden.

“Blufpoker!” noemt PVV Statenlid Joyce Kardol de uitspraken van de gedeputeerde: ''Er wordt een overeenkomst tot samenwerking beklonken zonder dat er een financieel kader is. Met belastinggeld moet je niet gokken.''

Reden genoeg om namens de PVV Noord-Brabant Statenvragen te stellen aan het college van Gedeputeerde Staten.

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Geen peperdure Bossche universiteit met Brabants belastinggeld!

Statenvragen: bussen Arriva laten leerlingen staan

Geacht college,

In het Brabants Dagblad van vrijdag 11 september jl staat het relaas te lezen van leerlingen en studenten die in de regio Langstraat / Land van Heusden en Altena het slachtoffer zijn van structurele problemen met het Openbaar Vervoer.
Volle (buurt)bussen van Arriva, rijden haltes voorbij of moeten (in het geval van de Interliner Breda - Gorinchem) nee verkopen zodat leerlingen / studenten vaak urenlang staan te wachten om een plekje te bemachtigen om van A naar B te kunnen reizen.

Het meest schrijnend is de situatie voor de leerlingen van de praktijkschool MET in Waalwijk: Leerlingen die net wat meer structuur nodig hebben in hun leven, kunnen het moeilijk begrijpen dat de volle bussen niet stoppen en aan hun neus voorbij rijden. De PVV Noord-Brabant fractie vind de gehele gang van zaken asoluut niet kunnen en heeft daarom de volgende vragen:

Lees meer: Statenvragen: bussen Arriva laten leerlingen staan

PVV NB: “Géén aanmeldcentra asielzoekers in Brabant, maar grenzen sluiten!”

De Statenfractie PVV Noord-Brabant wil dat het provinciebestuur zich verzet tegen de vestiging van aanmeldcentra voor asielzoekers in Budel en Gilze-Rijen.

“Deze asielzoekers zijn al diverse veilige landen gepasseerd voordat zij in Nederland arriveren. Zulke zogenaamde vluchtelingen zijn wat de PVV betreft niet welkom in Brabant of in de rest van Nederland, ze moeten worden opgevangen in de eigen regio. Onze grenzen moeten worden gesloten voor hen!!”, aldus PVV Noord-Brabant fractievoorzitter Van Hattem.

In Statenvragen vraagt de PVV aan Gedeputeerde Staten welke effecten te verwachten zijn voor de leefbaarheid, het vestigingsklimaat en de sociale veiligheid door de komst van deze aanmeldcentra. Daarbij roept de PVV het provinciebestuur op om bij de staatssecretaris duidelijk te maken dat de aanmeldcentra in Brabant ongewenst zijn.

Lees meer: PVV NB: “Géén aanmeldcentra asielzoekers in Brabant, maar grenzen sluiten!”

PVV: rol provincie programma Beter Benutten buitengewone puinhoop

Vz. Allereerst een woord van dank aan de Zuidelijke Rekenkamer, die ons in opmerkelijk milde bewoordingen een schrikbarend amateuristisch beeld laat zien van de hele bureaucratische poppenkast in het kader van BBB, Beter Benutten Brabant.
Er wordt feitelijk gehakt gemaakt van de informatievoorziening in het algemeen en richting ons, Provinciale Staten, als kaderstellende en controlerende partij, in het bijzonder.
Enkele mislukte hobby’s op dit terrein, zoals spitsmijden, worden genadeloos afgekraakt, daar waar het ons als “succesvol” gepresenteerd werd. BBB, het doel moet worden: Betere Benutting Belastinggelden.

BBB: Beter Benutten Brabant, een vele tientallen miljoen euro’s zwaar pakket om de filedruk in Brabant op de bestaande infrastructuur via slimme maatregelen met 20% te verminderen, overigens vanuit Den Haag, met de VVD en PvdA aan het roer, nogal geholpen door accijns- en belastingverhogingen op brandstoffen.
Om te beginnen: dat doel van 20% wordt slechts in enkele gevallen misschien gehaald, inderdaad: bij de gevallen waar de asfalteermachine in gebruik genomen wordt.

BBB: volgens de PVV-fractie is Beter Benutten Brabant over het algemeen genomen duidelijk één van de Betere Bestedingen van Belastinggeld, hoewel we ook – en te veel -  Betreurenswaardige Bestuurlijke Blunders tegenkomen, zoals het schrappen van betere afstelling van verkeerslichten, evenals Brutale Bestuurlijke Bluf, als het gaat over prestaties.

Lees meer: PVV: rol provincie programma Beter Benutten buitengewone puinhoop

PVV: Ombouw N65 kan beter en veel goedkoper!‏

Het verdiepen van de N65 bij Vught is onzeker geworden vanwege budgetoverschrijding. Door het spoor door Vught niet te verdiepen kan de N65 gemakkelijk wel verdiept aangelegd worden, zo stelt PVV-statenlid Harry van den Berg: “Een aanzienlijk eenvoudiger operatie, waarbij veel minder huizen gesloopt moeten worden en al gauw 200 miljoen euro bespaard wordt”.

De Brabantse PVV had al eerder geageerd tegen het ruim 450 miljoen euro kostende plan voor een spoorbak in Vught. “Bijna een half miljard euro voor iets dat jarenlang het dorp op zijn kop zet en geen betere oplossing voor overlast biedt dan een spoortracé waarnaast fraaie, doorzichtige geluidsschermen geplaatst worden”.

De partij vindt dat, zeker nu een verdiepte N65 op losse schroeven komt te staan door budgetoverschrijding, de hele Vughtse situatie heroverwogen moet worden. “Spoor boven, snelweg verdiept: eenvoudiger, minder overlast, minder sloop en 200 miljoen euro goedkoper. Het is ons een raadsel waarom het vorige college deze variant weigerde uit te zoeken. Met het nieuwe college en de nieuwe omstandigheden is deze optie zeker de moeite waard om alsnog goed door te rekenen!”


Lees meer: PVV: Ombouw N65 kan beter en veel goedkoper!‏

Statenvragen PVV inzake gemeenten die opdracht provincie in de wind slaan‏

Geacht college,


Volgens Brabants Dagblad van 23 juli 2015 hebben slechts 6 Brabantse gemeenten gehoor gegeven aan de opdracht van de provincie om vóór 1 juli 2015 een toekomstvisie in te sturen met daarin antwoord op de vraag of zij zelfstandig willen blijven. De overigen hebben uitstel gevraagd, een oud rapport ingeleverd, of helemaal niet gereageerd.[1]

Volgens de krant 'hoeven de nalatige gemeenten niet bang te zijn voor een tik op de vingers, zo blijkt uit een reactie van de provincie'.

Dat leidt tot de volgende vragen:

1. Volgens het college hoeven de nalatige gemeenten niet bang te zijn voor een tik op de vingers. Is het college net als de PVV van mening dat het college een brevet van bestuurlijk onvermogen afgeeft met deze slappe reactie?

2. Is het college in het algemeen bereid om te handhaven als zij opdrachten uitvaardigt? Waarom worden er in dit geval geen consequenties aan verbonden?

3. Is het college net als de PVV van mening dat de slappe reactie van het college een klap in het gezicht is van de gemeentes die wél gehoor hebben gegegeven aan de opdracht van de provincie?

4. Is het college net als de PVV van mening dat de reacties in de gemeente Nuenen van 5 augustus 2015 (Eindhovens Dagblad[2]) al een voorbeeld is van terechte onvrede bij gemeentes over de houding van de provincie?

5. Gezien zij zich graag op die wijze portretteert, beschouwt de provincie zichzelf nog steeds als een excellente netwerkorganisatie met een uniek verbindend vermogen, nu een groot deel van de directe samenwerkingspartners -nota bene partners met wie een toezichtsrelatie bestaat- niet eens op een verzoek reageert?

6. Worden betreffende gemeenten die geen gehoor hebben gegeven aan de opdracht van het college nog wél uitgenodigd voor de nieuwjaarsreceptie en andere netwerkfeestjes? Zo ja, waarom?

7. Is het college net als de PVV van mening dat de lage respons op de opdracht van de provincie sowieso een glashelder signaal is dat het project herindelen nu al faliekant mislukt is? Zo nee, hoe duidt het college de lage respons dan?

8. Is het college bereid haar planning rondom de herindelingen te laten varen en gemeentes ruimte en vrijheid te geven om via zelfgekozen routes en tijdpaden herindeling, fusies en/of samenwerkingsverbanden aan te gaan? Zo nee, waarom is het college niet bereid de leiband los te laten en de gemeentes hun vrijheid terug te geven?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

P. van der Kammen


[1] http://www.bd.nl/regio/brabant/brabantse-gemeenten-slaan-opdracht-provincie-in-de-wind-1.5103698

[2] http://www.ed.nl/regio/geldrop-e-o/nuenen/w70-nuenen-kan-prima-samenwerken-in-toekomst-met-enkele-buurgemeenten-1.5129813?ref=regio_geldrop-e-o_nuenen-category_header

 

Beantwoording: pdfNalatige_gemeenten_toekomstvisie_beantwoording_dd_25-08-2015.pdf