Statenvragen nikaabweigerende buschauffeur

Geacht college, 
 
Volgens berichtgeving heeft Arriva zich bij een nikaabdragende vrouw verontschuldigd voor de weigering van een buschauffeur om deze vrouw tot de bus toe te laten. De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1 Bent u bekend met het bericht ‘Excuses om weigeren vrouw met nikaab in bus’?1

2.  In het Programma van Eisen Openbaar Vervoer Noord-Brabant 20152 heeft u in  paragraaf C11 over sociale veiligheid vermeld: “Het rijdend personeel rijdt veilig en is  verantwoordelijk voor de rust en orde in het voertuig.” Onder punt C11.10 geeft u  aan dat “het handhaven of verbeteren van de veiligheidsgevoelens bij Reizigers en  personeel” een speerpunt is. Deelt u de mening van de PVV dat een buschauffeur het  volste recht heeft om personen het recht tot toegang tot een bus te weigeren  omwille van de veiligheidsgevoelens en de orde en rust in het voertuig?

3. Op 22 mei jl. maakte het kabinet haar voornemen bekend gezichtsbedekkende kleding, waaronder nikaabs, te willen verbieden in het openbaar vervoer, mede vanuit het oogpunt van veiligheid.3      Bent u het met de PVV-fractie eens dat, gelet op dit kabinetsstandpunt, gelet op de mensonterende islamitische ideologie4 die de nikaab uitdraagt en de onherkenbaarheid van de in de nikaab verblijvende persoon, de buschauffeur het volste recht heeft deze persoon te weigeren? Zo nee, waarom niet en heeft de chauffeur dan volgens u wel of niet het recht toegang te weigeren voor personen met bivakmutsen, gesloten integraalhelmen of gezichtsbedekkende maskers?

4 Bent u bereid om het publiekelijk op te nemen voor deze buschauffeur en zijn verantwoordelijkheid om de veiligheid en veiligheidsgevoelens van zichzelf en zijn passagiers te handhaven, conform het gestelde in het Programma van Eisen, zo nee, waarom niet?

5 Bent u bereid boerka- en nikaabweigerende buschauffeurs en andere werknemers in het publieke domein, die verantwoordelijkheid dragen voor anderen, toe te staan boerka’s, nikaabs en andere niet-herkenbare personen te weigeren totdat het boerkaverbod van kracht is? Zo nee, waarom niet? 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant 
 
Alexander van Hattem 
Harry van den Berg 
 
 

1 http://www.telegraaf.nl/binnenland/24199148/__Excuses_om_weigeren_vrouw_met_nikab_in_bus__.html?utm_source=mail&utm_medium=email&utm_campaign=email

2 http://www.ovpro.nl/wp-content/uploads/2013/09/Programma-van-Eisen.pdf

3 http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/05/22/eenduidige-norm-voor-gezichtsbedekkende-kleding-in-onderwijs-en-zorg-overheidsgebouwen-en-openbaar-vervoer.html

4 http://www.thereligionofpeace.com/

 

Beantwoording: pdfNikaabweigerende_buschauffeur_beantwoording_dd_14-07-2015.pdf

Persbericht PVV Brabant: Subsidie weg, laadpalen weg!

De Brabantse PVV vraagt het provinciebestuur om per direct hetplaatsen van nieuwe laadpalen voor elektrische auto's te stoppen.

"De gemiddelde leaserijder met hybride wagen is te lui om de stekkerin het stopcontact te steken, zo blijkt uit onderzoek. De provincie volzetten met provinciale laadpalen van 1000 euro subsidi per stukper jaar was alleen al daarom een belachelijk plan, zeker als je in ogenschouw neemt dat er volgens onze berekeningen 25 laadpalen - dus25.000 euro per jaar - nodig zijn om het energieverbruik van 1 huishouden te vergroenen", aldus woordvoerder Harry van den Berg.

"Nu ook nog eens de markt voor hybride auto's in gaat storten door hetwegnemen van belastingvoordeel, is het helemaal van de gekke om nog van die klimaatpalen neer te zetten", aldus de PVV, die ook wil wetenhoeveel inkomsten uit opcenten de provincie dit jaar misgelopen is door de "belachelijke belastingvoordelen" op deze hybride auto's.

Lees meer: Persbericht PVV Brabant: Subsidie weg, laadpalen weg!

Persbericht en Statenvragen:"PVV Brabant, Geen slikken of stikken bij gemeentelijke herindelingen"

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben zich kritiekloos achter het advies van Cees Veerman geschaard om binnen afzienbare termijn te komen tot een volledige bestuurlijke fusie van de gemeentes Aalburg, Woudrichem en Werkendam. Dit is de PVV Noord-Brabant een doorn in het oog.

De reactie van GS op het oordeel van Veerman is in feite een dienstbevel om snel met een concreet plan voor een fusie te komen. Doen de drie gemeentes het niet vrijwillig, dan dreigt een wettelijke procedure, zoveel is duidelijk op basis van de reactie. Het is slikken of stikken voor de de gemeentes, vindt de PVV Noord-Brabant. "In het onderzoek van Veerman is geen aandacht besteed aan de mening van de bevolking of aan draagvlak, de PVV Noord-Brabant vindt dat echter een essentieel aspect dat bij herindelingen altijd beschouwd moet worden", aldus Willem Bakker, statenlid van de PVV.

Studies laten zien dat de ervaringen met herindelingen enkel negatieve effecten zien, zoals minder betrokkenheid door burgers, het uitblijven van voorgespiegelde besparingen, en ontevredenheid van burgers. "Vreemd genoeg raast het college maar door op de ingeslagen weg, terwijl serieuze studies dat afraden", aldus PVV statenlid Patricia van der Kammen. De PVV heeft statenvrage over de herindelingen gesteld.

Lees meer: Persbericht en Statenvragen:"PVV Brabant, Geen slikken of stikken bij gemeentelijke herindelingen"

Spreektekst Bestuursakkoord 2015-2019

Vz, 

Een bestuursakkoord met de titel ‘Beweging in Brabant’ is net als het bijgevoegde plaatje op de kaft een ‘fata morgana’: een illusie. En vooral een desillusie, met name voor de automobilist, voor wie er géén beweging in Brabant komt, maar voortdurende files. Geen Ruit om Eindhoven, extra asfalt is een taboe. Met de VVD en hun linkse vrienden aan het roer nog meer ‘stilstand in Brabant’.

Het bestuursakkoord is een politiek cryptogram vol holle frasen, vaagheden, ambtelijk jargon en juichende EU-kretologie, wat onbegrijpelijk is voor de Brabantse burgers. Daarom zou “Vervreemding in Brabant” een passender titel zijn geweest. In dit poeha-verhaal van “livinglabs”, “menseneconomie” en verduurzaming is het echter zoeken naar een innovatieve speld in een duurzame hooiberg naar het woord ‘burger’. De burger moet directe inspraak en democratische betrokkenheid kunnen hebben bij het openbaar bestuur. Over gemeentelijke herindelingen wordt geen duidelijkheid gegeven in het bestuursakkoord. De PVV dient daarom een motie in om herindelingen alléén toe te staan na toepassing van een bindende volksraadpleging.

De coalitie introduceert nu het “frisdenkteam”, maar wie gaat dit team selecteren? Wordt dit de zoveelste loot aan de stam van de vele netwerkclubjes, geldverslindende dialoogsessies, inspiratiebijeenkomsten en elitefeestjes? In dat kader willen wij ook graag weten wat de strategie van internationalisering en branding de Brabantse belastingbetaler mag gaan kosten en hoe we inzicht gaan krijgen in de concrete opbrengsten hiervan.

De internationaliserings-hosanna is in deze coalitie zelfs zo ver doorgeslagen dat zij “de verbinding met de agenda van Europa” bejubelen, spreken over “grensontkennende samenwerking” en zich “een regio van Europa” voelen. Niet ‘in Europa’, maar “van Europa”, oftewel: de eurocraten zijn de baas en Brussel is hun enige stip op de horizon. Door in dit bestuursakkoord volop in te zetten op de EU-kaders en fondsen krijgen we de EU-regeltjes er gratis bij: dit is terug te zien in het wurgende inkoop- en aanbestedingsbeleid, waarbij bedrijven die naar EU-begrippen niet ‘duurzaam’ of ‘sociaal’ genoeg zijn moeten worden geweigerd. Zulke EU-bedilzucht en overheidsdwang is voor de PVV onaanvaardbaar.

Lees meer: Spreektekst Bestuursakkoord 2015-2019

Spreektekst Jaarrekening 2014

Voorzitter, deze jaarrekening kon niet treffender getimed zijn, want zij lijkt een voorbode van vreselijk beleid van deze linkse coalitie die we de komende jaren te vuur en te zwaard zullen gaan bestrijden. Waarom dan zult u denken voorzitter? Nou, heel simpel: omdat Brabant beter verdient volgens de PVV.

Want de jaarrekening 2014 is doorspekt met ambtelijke prietpraat, termen waar een normale burger geen touw aan vast kan knopen, en oh ja, voor diezelfde burger die dit feestje mag betalen, is vervolgens nauwelijks ruimte in dit vooral bestuurlijke boekje.

Gesproken wordt over dat doelen zijn verwezenlijkt, en dat valt dan af te leiden uit gedane aanbevelingen, gehouden dialogen en conferenties, plannen van aanpak, analyses, voortgangsrapportages, het verlenen van subsidies, beschikkingen sturen en wat dies meer zij.

Oftewel: Praatsessies en pronkzittingen. Voorzitter, allemaal bezigheidstherapie voor ongetwijfeld zeer hardwerkende en uiterst goedbedoelende ambtenaren, maar concrete resultaten zijn onvoldoende zichtbaar en dat voor een overheid die jaarlijks meer dan een miljard euro belastinggeld besteedt.

En dat belastinggeld wordt werkelijk aan de meest onzinnige flauwekul uitgegeven. Zo worden er miljoenen zuurverdiend publiek geld gestopt in het energiefonds of pilots georganiseerd rondom zero-emissie vervoer. Gaan er miljoenen naar elitaire en arrogante kunstkoepels, die als rupsjes-nooit-genoeg feestjes vieren om het binnenslepen van nog meer miljoenen via het cultuurfonds, allemaal betaald door de belastingbetaler. Of lobbykantoren in Brussel, netwerkfeestjes, niets was het college te gek. Zo is daar zogenaamde 'duurzame energie', dé zelfverklaarde pijler van de Brabantse economie, die werkelijk geen millimeter gaat opleveren voor de belastingbetalers. Behalve dan een stijgende energierekening en een bijbehorende lege portemonnee voor de minder fortuinlijke Brabanders die het energiefeestje voor de betuttelende klimaatkerk mogen ophoesten. Rekenen kunnen de klimaatalarmisten namelijk weer wel als de beste: onder het motto 'een ander betaalt de rekening voor mij, en dus is het goed'.

Het college kan zichzelf dan wel mooi op de schouder kloppen, maar intussen zijn de registraties bij de omgevingsdiensten niet op orde, is er een achterstand in de vergunningverlening, en vallen de werkgelegenheidseffecten van diverse investeringen tegen. Ook betaalt de provincie nog steeds een groot deel van haar rekeningen niet op tijd zodat ondernemers zitten te wachten op hun geld. Voorzitter, dit ondanks een motie hierover die unaniem is aangenomen en het college vraagt om alles in het werk te stellen dat een veel groter deel van de rekening tijdig wordt betaald. En of het nog niet genoeg is, is de inkoop en aanbesteding voor het zoveelste jaar op een rij een aandachtspunt van accountant.

Lees meer: Spreektekst Jaarrekening 2014

Persbericht PVV Brabant: Nieuw bestuursakkoord: Brabant potverteer, automobilist zwaar gedupeerd!

 


De PVV Noord-Brabant reageert zeer kritisch op het vandaag door
coalitiepartijen VVD, SP, D66 en PvdA gepresenteerde provinciale
bestuursakkoord. “Het bestuursakkoord is ambtelijk en wollig en mede
daardoor zal de Brabantse burger zich er niet in herkennen, maar er
zijn wel verstrekkende consequenties aan verbonden”, zo stelt PVV
fractievoorzitter Alexander van Hattem. “Vage vergezichten over
duurzaamheid voeren de boventoon, maar ondertussen blijft de
automobilist dagelijks in de file staan, omdat de Ruit om Eindhoven is
geschrapt”.

De automobilist is in dit bestuursakkoord de klos: geen nieuw asfalt
en het geld uit het Spaar- en Infrafonds voor wegeninfrastructuur zal
voortaan ook worden ingezet voor andere doelen, zoals spoor- en
waterwegen.

Het potverteren van de Essentgelden voor zogenaamde verduurzaming en
vergroening en het mogelijk maken van meer windturbines in Brabant is
pure verspilling van het kostbare geld van de Brabantse burgers: “Het
is onvoorstelbaar dat de VVD trots kan zijn op zo’n links akkoord,”
aldus Van Hattem. “Voor dit nieuwe college is de EU-agenda duidelijk
belangrijker dan de agenda van de Brabander. De PVV zal daarom deze
bestuursperiode als een Brabantse leeuw vechten voor de belangen van
onze burgers, hun belastinggeld en onze identiteit.”

Statenvragen ex art. 43 RvO inzake aanpak A67

Geacht college,

Het aantal ongevallen op de A67 lijkt sterk toe te nemen en algemeen wordt gesteld dat slechts enkel verbreding van de weg soelaas zal bieden. (1) De fractie van de PVV heeft de volgende vragen aan het college:

  1. Klopt het dat het aantal ongevallen en daarmee gepaard gaande voertuigverliesuren sinds de opheffing van het inhaalverbod voor vrachtwagens is toegenomen? Zo ja, bent u bereid met spoed bij de minister te pleiten voor herinvoering van het inhaalverbod, al dan niet zijnde een dynamisch inhaalverbod?
  1. Is het college bereid de minister nogmaals te wijzen op de acute noodzaak van aanpak van de A67 en haar mee te delen dat “nader onderzoek” een directe aanpak geenszins in de weg mag staan? Zo nee, waarom niet?
  1. Is het college het met de PVV-fractie eens dat in een stedelijke regio als Eindhoven – Helmond, met een groot economisch belang voor Noord-Brabant en een zeer zwaar belast wegennet, een goede bypass – al dan niet via provinciaal of gemeentelijk wegennet - onmisbaar is? Zo ja, welke (toekomstige) bypass is bij het college in beeld? Zo nee, waarom niet?

 

Namens de PVV Noord-Brabant,

Harry van den Berg

1 http://www.omroepbrabant.nl/?news/229136882/Iedereen+is+het+roerend+eens+alleen+verbreding+A67+lost+de+problemen+op.aspx

 

Beantwoording: pdfAanpak_A67_beantwoording_dd_02-06-2015.pdf

Het placebo voor de klimaatziekte

Of het nu wel op niet opwarmt, als je de “koorts van de aarde” wilt
bestrijden of voorkomen, dan is het handig de strijd aan te gaan met
middelen die werken.

De Duitse Energiewende is het bekendste voorbeeld van verduurzaming
van de energievoorziening. De effectiviteit van beleid, dat
resulteerde in een door duizenden windturbines verminkt landschap -
waarbij zelfs schitterende heuvel- en bergruggen geofferd werden - en
talloze met zonnepanelen verlelijkte vakwerkhuizen, is bedroevend: in
2014 werd 2,5% van de energiebehoefte door wind en zon gedekt.

Lees meer: Het placebo voor de klimaatziekte

Vervolgvragen huisvesting asielzoekers klooster Groot Bijstervelt in Oirschot

Op 26 maart stelde de PVV Noord-Brabant vragen over de huisvesting van 600 asielzoekers in als erfgoedcomplex aangemerkt klooster Groot Bijstervelt te Oirschot. Het college reageerde op per brief van 14 april 2015 op deze vragen.
 
Dat leidt tot de volgende vervolgvragen.
 
1. In de beantwoording van vraag 1 stelt het college dat het kloostercomplex in 2012 na de intakefase is afgevallen. De jaarrekening 2013 van de provincie die in het voorjaar 2014 verscheen bevatte onder meer de voortgangsrapportage van het ontwikkelbedrijf. Volgens die voortgangsrapportage zit het klooster Groot Bijstervelt in de intakefase. Hoe kan het College -gezien de jaarrekening 2013- beweren dat het kloostercomplex in 2012 is afgevallen?
 
2. Volgens de voortgangsrapportage van het ontwikkelbedrijf bij de begroting 2015 is de status 'Intakefase afgerond'. Vreemd genoeg hebben alle andere complexen waarvan de intakefase is gepasseerd een ander label. Ook andere voortgangsrapportages kennen het label 'intakefase afgerond' bij geen enkel project. Kan het college duidelijkheid verstrekken rondom de status 'intakefase afgerond' van klooster Groot Bijstervelt bij de begroting 2015? Wat was de uitkomst van de afronding van de intake? Waarom is er afgeweken van de reguliere labeling?
 
3. De PVV ontvangt graag alle documenten rondom de aanvraag, intake en besluitvorming van Groot Bijstervelt in het kader van de erfgoedcomplexen.
 
4.In de beantwoording van vraag 2 stelt het college dat zij de opvang van asielzoekers in een Brabants erfgoedcomplex niet uitsluit indien het past binnen de vastgestelde programmakaders en past binnen het ter plaatse geldende bestemmingsplan. Ondanks deze uitspraak van passendheid vond het college als autoriteit ruimte in Noord-Brabant  het niet vreemd dat ten behoeve van de huisvesting van asielzoekers in de voormalige Nassau Dietz kazerne in Budel (april 2014) de gemeente een tijdelijke ontheffing verleende om bewoning van het complex mogelijk te maken. Het ging dan weliswaar niet om een erfgoedcomplex, maar dit wekt op zijn minst de schijn dat dit principiële vraagstuk van passendheid toch niet zo principieel is voor het college als zij doet voorkomen. Is het college dan ook net als de PVV van mening dat de stellingname in de beantwoording op vraag twee slechts een wassen neus is gezien het college de kans in 2014 heeft laten lopen de gemeente aan te spreken op de planmatige passendheid van een complex?
 
Hoogachtend,
 
Namens de PVV fractie Noord-Brabant
 
Patricia van der Kammen
Alexander van Hattem
 
 

Statenvragen loonkosten dagelijks bestuur waterschap AA en Maas

Volgens Brabants Dagblad van 23 april  2015 gaan de loonkosten van het dagelijks bestuur van waterschap Aa en Maas stijgen van 171.315 naar 256.973 euro.

Dat leidt tot de volgende vragen.

1. Bent u bekend met het artikel in het Brabants Dagblad[1]?

2. Is het college het eens met de PVV dat politici een voorbeeldrol vervullen en dan ook zeer terughoudend moeten zijn als het gaat om stijging van hun eigen loonkosten, ook al is er een wettelijke mogelijkheid voor? Zo nee, waarom niet?

3. Een urenuitbreiding zou gerechtvaardigd kunnen zijn indien er meer werk te verrichten is. Bijvoorbeeld meer wettelijke taken, of een vrijwillige keuze om meer beleid te maken of taken met meer toeters en bellen vorm te geven. In het geval van een terugtredende overheid die zich zou moeten richten op (zo sober als mogelijke) uitvoering van de kerntaken is het niet wenselijk om meer te doen dan noodzakelijk. Is het college met de PVV van mening dat er enkel in geval van een zeer dringende en legitieme reden sprake zou mogen zijn van urenuitbreiding van de Waterschapsbestuurders? Zo nee, waarom niet? 

4. Is het college vanuit de rol als toezichthouder bereid na te gaan welke zeer dringende en legitieme reden er is voor uitbreiding van de capaciteit van het dagelijks bestuur van waterschap Aa en Maas? Zo nee, waarom niet?

5. Is het college vanuit de rol als toezichthouder bereid om indien een dringende en legitieme reden ontbreekt, van het dagelijks bestuur van het Waterschap te eisen dat zij afziet van deze bestuursuitbreiding? Zo nee, waarom niet?

6. Bent u net als de PVV van mening dat de burger door flinke loonstijgingen via bestuursuitbreidingen zoals van dit dagelijks bestuur van het waterschap Aa en Maas het vertrouwen in de politiek nog verder verliest? Zo nee, waarom niet?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Maikel boon

[1] http://www.bd.nl/regio/den-bosch-en-omgeving/boxtel/top-van-waterschap-aa-en-maas-wil-meer-loon-1.4873860

 

Beantwoording: pdfLoonkosten_AA_en_Maas_beantwoording_dd_19-05-2015.pdf

Persbericht PVV Noord-Brabant: PVV Noord-Brabant wil interpellatie over subsidie Taskforce Georganiseerde Criminaliteit

Volgens berichtgeving op Omroep Brabant (1) over de provinciale subsidie voor de Taskforce Georganiseerde Criminaliteit zou er sprake zijn van geruzie over de besteding van dit geld tussen de vijf grote Brabantse steden. De PVV wil de problemen rond de Taskforce op de eerstvolgende vergadering op de agenda hebben en heeft daarom een interpellatiedebat hierover aangevraagd. Volgens de PVV is de georganiseerde criminaliteit in Brabant een acuut probleem en moet de aanpak keihard en professioneel zijn: "Gekissebis moeten we niet hebben. De criminelen moeten gepakt, gestraft en financieel volledig uitgekleed worden," aldus PVV-Statenlid Harry van den Berg.

PVV Brabant stelt vragen over falende DRIS-panelen in Tilburg

Geacht college,

Naar aanleiding van de berichtgeving omtrent het vervangen van DRIS-panelen in Tilburg (1) heeft de Brabantse PVV-fractie de volgende vragen: 

1          Heeft de provincie ook de huidige panelen in Tilburg (ten dele) gefinancierd?

  • Zo ja, waarom is er toen afgeweken van de techniek (software en hardware) die kennelijk elders in de provincie – en destijds door dezelfde toenmalige vervoerder Veolia - toegepast wordt?
  • Zo nee, waarom financiert de provincie de panelen nu wel?
  • Indien er sprake is van cofinanciering, welke partijen financierden er mee en voor welk aandeel?

2          Deelt u de mening van de PVV-fractie dat hier sprake is van onnodige geldverspilling en kunt u toezeggen dat iets dergelijks na de gunning van de OV- consessie in het SRE-gebied niet voor zal komen? Zo nee, waarom niet? 

3          Hoeveel gaan de panelen, inclusief plaatsing en bijbehorende software kosten, om hoeveel panelen gaat het en uit welke begrotingspost wordt dit gefinancierd?

4          In hoeverre is onderzocht of de panelen nog elders bruikbaar en verkoopbaar zijn?

  • Zo ja en indien verkoop mogelijk is, wie ontvangt dan de revenuen?
  • Zo nee, waarom niet?

 

Vriendelijke groet,

Namens de PVV-fractie Noord-Brabant

Harry van den Berg

(1) http://www.bd.nl/regio/tilburg-en-omgeving/tilburg/provincie-vervangt-haperende-informatiepanelen-bij-bushaltes-tilburg-1.4858965

 

Beantwoording: pdfDRIS_panelen_beantwoording_dd_12-05-2015.pdf

 

Vervolgvragen PVV Brabant inzake Raphael Dialogen‏

Geacht college,

In het financieel voorjaarsbericht [1] - een handreiking van de ambtelijke organisatie aan de Statenleden bij de start van de nieuwe statenperiode - staat voor de Raphael Dialogen een geraamd bedrag vermeld van €3.000.000 voor de nieuwe bestuursperiode (vanaf 2016), waarvan €750.000 voor 2016. Bij brief van 9 februari 2015 heeft de PVV Noord-Brabant schriftelijke vragen gesteld die op 3 maart 2015 zijn beantwoord via kenmerk 3782275 [2]. Dit is aanleiding tot de volgende vragen:

Lees meer: Vervolgvragen PVV Brabant inzake Raphael Dialogen‏

Statenvragen huisvesting van 600 asielzoekers in grootschalig erfgoedcomplex klooster Groot Bijstervelt Oirschot

1.Volgens het Eindhovens Dagblad van 24 maart worden in het voormalig historisch kasteelcomplex en later klooster Groot Bijsterveldt Oirschot zeshonderd asielzoekers gehuisvest1. Dit kloostercomplex zit in de provinciale procesgang voor grootschalige erfgoedcomplexen. Is het college bereid om op geen enkele manier medewerking te verlenen aan de huisvesting van asielzoekers in dit historische complex? Zo nee, waarom niet?

2. Zijn er nog andere complexen in de procesgang van de Brabantse grootschalige erfgoedcomplexen in beeld voor de huisvesting van asielzoekers? Zo ja, welke? Bent u bereid om direct afstand te nemen van de onzalige plannen voor huisvesting van asielzoekers in welk Brabants (potentieel) erfgoedcomplex dan ook? Zo nee, waarom niet? 

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Alexander van Hattem
Patricia van der Kammen

1) http://www.ed.nl/regio/kempen/oirschot/600-asielzoekers-naar-klooster-groot-bijstervelt-oirschot-1.4823693

 

Beantwoording: Asielzoekers_Groot_Bijstervelt_Oirschot_beantwoording_dd_14-04-2015.pdf

Statenvragen PVV Noord-Brabant: Walgelijke boodschappen op lichtreclame onder de noemer kunst, op de STRP biënnale

‘s-Hertogenbosch, 22 maart 2015

Vragen van de Partij voor de Vrijheid Noord-Brabant aan het college van Gedeputeerde Staten op grond van artikel 43 van het Reglement van Orde.

Betreft: teksten op lichtreclame onder de noemer kunst, op de STRP biënnale

1. In diverse media viel te lezen dat in het kader van de STRP biënnale 2015 via een lichtkrant uiterst walgelijke boodschappen, waaronder de teksten 'Welcome Islamic State' en 'Farewell to the state of Israel', werden gepubliceerd[1] [2]. Het zou om een kunstuiting ‘’Fare thee well’’ gaan, zo werd later gemeld[3]. Is het college bekend met de genoemde berichtgeving over de 'kunstuitingen'1 2 3 ?

2. De provincie Noord-Brabant wordt genoemd als partner & hoofdsponsor van de STRP[4]. Is de provincie partner van de STRP biënnale 20154 en is er subsidie verstrekt dan wel anderszins provinciale ondersteuning of facilitering verleend? Zo ja, om hoeveel geld of ondersteuning gaat het?

3. Wat vindt het college van deze uitingen onder de noemer kunst?

4. Wat vindt het college van de ophef die is ontstaan onder burgers door dit aanstootgevende kunstproject?

5. Is het college net als de PVV van mening dat de staat Israël nooit maar dan ook nooit vaarwel mag worden gezegd in Noord-Brabant? Zo nee, waarom niet?

6. Is het college net als de PVV van mening dat Islamitische Staat nog niet in een miljoen jaar welkom moet worden geheten in Brabant, zelfs niet als grap of kunstuiting? Zo nee, waarom niet?

7. Is deze vorm van smakeloze kunst de reclame die het college zich wenst voor de slimste regio?

8. Is het college bereid per direct het partnerschap met STRP te beëindigen en eventuele verstrekte subsidie voor STRP biënnale 2015 terug te vorderen? Zo nee, waarom niet?

Hoogachtend,

Namens de PVV fractie Noord-Brabant

Alexander van Hattem

Mariëtte Frijters-Klijnen

Patricia van der Kammen

Harry van den Berg

Joyce Kardol

[1] http://www.ed.nl/regio/eindhoven/vreemde-teksten-van-lichttoren-in-eindhoven-verwijderd-1.4815505

2 http://www.dichtbij.nl/eindhoven/regio/artikel/3945489/kunstwerk-op-lichttoren-kan-alleen-ontsproten-zijn-uit-een-ziek-brein.aspx

3 http://www.dichtbij.nl/eindhoven/regio/artikel/3944762/fophef-aanstootgevende-lichtkrant-blijkt-kunstproject-voor-strp.aspx

4 http://strp.nl/nl/partners/

Beantwoording: Lichtreclame_STRP_biënnale_beantwoording_dd_14-04-2015.pdf

Persbericht: PVV Noord-Brabant "Provincie heeft bloed aan de Klimaatpaal!"

“Schaamt het college zich niet kapot dat het zich committeert aan dit soort zogenaamd duurzame smerigheid, nota bene als eerste investering van het Energiefonds? Zo nee, waarom niet?” Harde woorden van de Brabantse PVV over de plannen voor de plaatsing van 3 windturbines bij Breda.

“De PVV heeft meerdere malen gewezen op de uiterst bedenkelijke winning van het metaal neodymium. Toch staat het provinciebestuur het gebruik hiervan in de windturbines toe. Dat is willens en wetens de levens en gezondheid van vele Chinezen bedreigen, die het metaal in een ware chemische hel moeten winnen”.

In een set Statenvragen eist de PVV intrekking van de vergunning voor de geplande turbines. “Beter is het om het plaatsen van deze en andere aantoonbaar nutteloze klimaatminaretten überhaupt te schrappen.”

Statenvragen: http://www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/nieuws/statenvragen/1248-statenvragen-investering-in-neodymium-windturbines

FNV weigert PVV bij verkiezingsdebat

Pure discriminatie en een belediging van de democratie. Zo typeert de PVV Noord-Brabant het besluit van FNV West-Brabant om de PVV-kandidaten te weren bij een verkiezingsdebat vanavond in Bergen op Zoom.

Op 8 februari jl. verzond FNV West-Brabant een uitnodiging aan “de politieke partijen die deelnemen aan de verkiezingen van de provinciale Staten van Noord-Brabant” – dus ook aan de PVV Noord-Brabant – om deel te nemen aan een verkiezingsdebat.

Nadat de PVV Noord-Brabant deze uitnodiging had geaccepteerd liet de vertegenwoordiger van de FNV weten dat de PVV tóch niet welkom is. Schriftelijk bevestigden zij dit als volgt:

“ moet ik u mededelen dat de FNV de PVV niet kan uitnodigen voor het verkiezingsdebat van 12 maart te Bergen op Zoom. 

Het dagelijks bestuur van de FNV heeft vorig jaar, naar aanleiding van de Marokkanen uitspraken, besloten dat de PVV niet meer uitgenodigd wordt voor acties en bijeenkomsten van de FNV en de aangesloten bonden. Dit omdat de uitlatingen strijdig zijn met de grondslagen van de FNV. Dit besluit is destijds via de pers gecommuniceerd.

Onze lokale vrijwilligers waren onvoldoende van dit besluit op de hoogte waardoor helaas een miscommunicatie is ontstaan.”

Dat de FNV nu een democratisch gekozen politieke partij uitsluit, met een grote achterban in West-Brabant, is een belediging voor de democratie. Het standpunt van veel kiezers in onze provincie mag nu in een verkiezingsdebat niet gehoord worden. Bovendien bevinden zich onder de FNV-leden ook veel PVV-stemmers. “Dat is geen miscommunicatie, maar pure discriminatie. Voor gestaalde kaders van de FNV weegt de politieke correctheid zwaarder dan de democratie. Daarmee doet de FNV de Brabantse kiezers tekort en maken zij een open discussie over belangrijke thema’s als economie en werkgelegenheid in West-Brabant onmogelijk. Een gotspe!” aldus de Brabantse PVV lijsttrekker Alexander van Hattem.

Statenvragen PVV Noord-Brabant over nut breedbandfonds‏

Steeds meer signalen wijzen erop dat het nut van het breedbandfonds evenals de belangrijkste doelstelling daarvan -de uitrol van glasvezel- sterk valt te betwisten. Zo valt in het Eindhovens Dagblad van 9 maart jl. te lezen dat minister Kamp van Economische Zaken de ether een radio-bandbreedte voor snel internet wil geven.[1] Het doel hiervan is dunbevolkte gebieden te gaan voorzien in de behoefte van sneller internet, iets dat het breedbandfonds ook wil bewerkstelligen met een eenzijdige inzet op glasvezel inclusief relatief hoge aanlegkosten. Dit roept bij de PVV de volgende vragen op:

Lees meer: Statenvragen PVV Noord-Brabant over nut breedbandfonds‏