Statenvragen asielzoekerscentrum op Landgoed Gulbergen

Geacht college,

 

Volgens berichten in de media[1] is de gemeente Nuenen c.a. voornemens om een asielzoekerscentrum voor 760 personen te vestigen op Landgoed Gulbergen, midden in een gebied met recreatieve voorzieningen en pal tegen de gemeentegrenzen van Helmond en Geldrop-Mierlo.

De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1. Is het college bekend met deze mediaberichten1? Zo ja, kan GS deze plannen bevestigen?

2. De beoogde locatie ligt dicht tegen de woonwijken Brandevoort (gemeente Helmond) en Mierlo. Heeft er in regionaal verband overleg plaatsgevonden over deze locatiekeuze en was de provincie hier op enigerlei wijze bij betrokken? Zo ja, welke rol heeft de provincie hierin gespeeld? Welke insteek en welk standpunt heeft de provincie ingenomen?

3. In 2013 is in de kaartaanpassingen van de Verordening Ruimte besloten om de locatie van Landgoed Gulbergen de status ‘integratie stad-land’ toe te kennen in plaats van ‘groen-blauwe mantel’ (landschapsecologische zone) met de volgende argumentatie: “De bestaande recreatieve ontwikkeling heeft een (boven)regionaal karakter en draagt bij aan een versterking van Brainport. Het intensieve karakter van de recreatieve functie is al diverse malen door ons bevestigd, recent nog in de door de regio opgestelde visie voor het Rijk van Dommel en Aa.”[2]

Deelt GS de mening van de PVV-fractie dat een asielzoekerscentrum niet past binnen een recreatief complex met een bovenregionale functie? Zo nee, waarom niet?

4. In 2013 heeft de provincie financieel bijgedragen aan de aanleg van een ecologische verbindingszone in het Landgoed Gulbergen als groene bufferzone[3] tussen de recreatiegebieden.[4] Deelt het college van de PVV dat deze investering in de aantrekkelijkheid van Landgoed Gulbergen weggegooid geld is, nu er in plaats van een recreatiegebied een AZC wordt gevestigd? Zo nee, waarom zou het dan nog wel aan de doelstellingen voldoen?

5. Kan GS aangeven of overleg heeft plaatsgevonden met de betrokken (recreatieve) ondernemers in het gebied en TOP Brabant als betrokken belangenorganisatie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat was de uitkomst van dit overleg?

6 . Kan GS aangeven of en in hoeverre de burgers van de omliggende gebieden, waaronder de kopers van aangrenzende nieuwbouwwijken, bij dit plan zijn of worden betrokken? Kan GS uitsluiten dat zij pas achteraf worden geïnformeerd, net zoals in Deurne het geval was[5]?

7. Is GS bereid om nu echt eens voor de belangen van onze éigen Brabantse burgers op te komen door te stoppen met van Brabant één groot AZC te maken, om te beginnen door dit plan op Gulbergen te blokkeren? Zo nee, waarom niet?

 

Lees meer: Statenvragen asielzoekerscentrum op Landgoed Gulbergen

Statenvragen Marokkaans en Ethiopisch straattuig terroriseert centrum van Veghel

Geacht college,

De PVV Noord-Brabant heeft met afgrijzen kennis genomen van het artikel “Bewoners ten einde raad over intimidatie door jongeren in Veghel: 'Steeds angstaanjagender’’’[1] van Omroep Brabant op 8 juni jl. Volgens het artikel terroriseren jongeren met een Marokkaanse of Ethiopische achtergrond het centrum van Veghel. Dit tuig schopt zelfs rollators weg bij ouderen.

Dat leidt tot de volgende Statenvragen:

  1. Heeft dit college kennis genomen van het artikel en de reportage¹?

  2. Is dit college op de hoogte van de straatterreur in Veghel veroorzaakt door Marokkaanse en/of Ethiopische jongeren zoals genoemd in het artikel en de rapportage van Omroep Brabant¹?

  3. Is dit college het met de PVV eens dat straattuig hard aangepakt dient te worden? Zo nee, waarom niet?

  4. In 2014 heeft de provincie €168.000 toegekend vanuit het potje voor leefbaarheidsprojecten aan het project ‘’Winkelkern LevenDig’’[2][3] om de leefbaarheid in het Veghelse centrum te verbeteren.

    Deelt het college de mening van de PVV fractie dat een winkelcentrum waar de bezoekers worden geterroriseerd door jongeren met een Marokkaanse en/of Ethiopische achtergrond zo nooit het volgens dit project bedoelde "winkelcentrum van de toekomst" kan worden?

  5. Deelt u de mening van de PVV dat het onwenselijk is dat forse investeringen van de    provincie om de leefbaarheid in het centrum van Veghel te verbeteren worden verpest door een structureel gebrek aan openbare orde en veiligheid in dit gebied? Bent u bereid om de burgemeester van Veghel hierop aan te spreken? Zo nee, waarom niet?

  6. Bent u bereid om al uw bestuurlijke contacten en mogelijkheden in te zetten om straattuig aan te pakken in Veghel en eventuele andere plaatsen in onze provincie om de leefbaarheid voor onze éigen Brabanders de leefbaarheid van buurten, dorpen en wijken te waarborgen? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Louis Roks

Willem Bakker

Joyce Kardol

Lees meer: Statenvragen Marokkaans en Ethiopisch straattuig terroriseert centrum van Veghel

Statenvragen Schrappen diervriendelijke maatregelen

Geacht college,

De PVV Noord-Brabant betreurt het schrappen van de diervriendelijke maatregelen in de landelijke investeringslijst jonge-boerenregeling’[1] door dit college.

Volgens dit college zijn deze diervriendelijke maatregelen geschrapt omdat deze maatregelen niet “innovatief” genoeg zouden zijn[2]. Het schrappen van deze regels gaat regelrecht tegen de gemaakte afspraken tussen de provincies en de staatssecretaris van Economische Zaken in.

De PVV Noord-Brabant wil weten waarom dit college het écht nodig vindt om diervriendelijke maatregelen te schrappen uit de jonge-boerenregeling.

Dat leidt tot de volgende Statenvragen:

  1. In de brief³ van 21 januari 2016 van de staatssecretaris van Economische Zaken staat:

    Afgesproken is dat er, daar waar echt nodig, provinciale accentverschillen kunnen worden aangebracht, maar dat dit beperkt gebeurt.” Is de afspraak tussen provincies en de staatssecretaris van Economische Zaken ten aanzien van het schrappen van investeringscategorieën correct weergegeven in de brief³? Zo niet, waarom niet?

  2. Waarom heeft dit college de diervriendelijke maatregelen uit de landelijke investeringslijst¹ jonge-boerenregeling geschrapt?

  3. Deelt dit college de mening van de PVV dat het schrappen van diervriendelijke maatregelen niet nodig is, dat er verder wordt gegaan dan de in de brief van de staatssecretaris beschreven accentverschillen en dat daarom regelrecht tegen de gemaakte afspraken³ met de staatsecretaris van Economische Zaken wordt ingegaan? Zo nee, waarom niet?

  4. Is het college bereid om de diervriendelijke maatregelen, specifiek een koematras, waterbed en varkensvriendelijke vloeren, weer beschikbaar te stellen voor startende boeren in Noord-Brabant? Zo nee, waarom niet?

  5. Deelt dit college de mening van de PVV dat de Brabantse agrofoodsector juist voorop moet lopen qua diervriendelijkheid? Zo nee, waarom niet?

  6. Deelt dit college de mening van de PVV dat een beter leven voor vee juist voorop moet staan in plaats van investeringen in zonne-energie en windturbines? Zo nee, waarom niet?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Maikel Boon

Lees meer: Statenvragen Schrappen diervriendelijke maatregelen

Spreektekst Bereikbaarheidsakkoord Zuid Nederland

Pracht en praal van Rotterdam tot Wenen helemaal! De PVV wil eerst eens fatsoenlijk van Tilburg naar Moergestel kunnen rijden en het zal ons boeien wat er op het baanvak Frankfurt – Würzburg gebeurt!
Een stukje geschiedenis:
In 2011: Aanleg van de Ruit Eindhoven: volledig 4-baans en 100 kilometer per uur, evenals de N279 en de N69, waar de toenmalig gedeputeerde hoopte dat aan het eind van de termijn, dus maart 2015, de eerste auto’s zouden rijden. InnovA58 stond in de startblokken en hoopte in 2016 of 2017 met de uitbouw van deze weg te kunnen beginnen.
In 2016 met een VVD minister en een VVD gedeputeerde en een VVD als grootste partij in Nederland en een VVD als grootste partij in onze staten: Wat kan er in hemelsnaam mis gaan, behalve dan dat het verkiezingsprogramma van de VVD spoorloos is verdwenen, wellicht uit schaamte? Nou…
- de Ruit aan diggelen bij Eindhoven, keihard ingegooid met een bijzondere VVD-draai - 80 kmh op de N279 Noord
- 80 kmh op de N69, waar de eerste schop nog steeds niet in de grond zit - slechts 2 rijstroken op de N279 Zuid
- uitstel van InnovA58, dat binnenkort al van start had kunnen gaan als Rutte-2 het niet naar achteren bezuinigd had - uitstel van aanpak A67, dat binnenkort al van start had kunnen gaan als Rutte-2 het niet wegbezuinigd had

Lees meer: Spreektekst Bereikbaarheidsakkoord Zuid Nederland

PVV Noord-Brabant: Meerderheid wil geen windturbines en bijkomende ellende‏

 Geacht college,

In het Brabants Dagblad van woensdag 8 juni staan de uitkomsten van een enquête onder 2200 Nederlanders, gehouden in opdracht van NUON (1). Hieruit blijkt dat circa 50% van de 18 tot 25 jarigen, 44% van de 25 tot 45 jarigen en slechts 30% van de 65-plussers “binnen 1 kilometer van een windmolen willen wonen.”

De PVV-fractie heeft hierover de volgende vragen:

1) Bent u bekend met de berichtgeving (1)?

2) Bent u het met de PVV eens dat het plaatsen windturbines technisch gezien niet noodzakelijk is voor de energievoorziening van Nederland (dat wil zeggen dat indien alle windturbines permanent uitgezet worden er geen toenemend probleem voor de leveringszekerheid ontstaat)? Zo nee, waarom niet? 

 

3) Bent u het met Stedin Energie-expert Henri Bontebal (2), het CPB en de PVV eens dat dankzij het ETS emissiehandelssysteem de plaatsing van windturbines uiteindelijk geen gram CO2 besparen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom?

4) Uit de Nuon-enquête blijkt dat circa 50% van de 18 tot 25 jarigen, 44% van de 25 tot 45 jarigen en slechts 30% van de 65-plussers binnen een straal van 1 kilometer van een windmolen wil wonen (1). Dit wil dus zeggen dat meer dan de helft van de bevolking niet op industriële windindustrie in de naaste omgeving zit te wachten. Is GS het met de PVV eens dat de Nuon-enquête aantoont dat er nauwelijks draagvlak voor windturbines in de naaste omgeving is? Zo nee, waarom niet en wat concludeert GS dan wél uit het onderzoek? Is GS bereid bij ieder windenergieproject vooraf draagvlakonderzoek in te stellen?

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Meerderheid wil geen windturbines en bijkomende ellende‏

Statenvragen Risico’s ‘grote grazers’ in Brabantse natuurgebieden

Geacht college,
 
Op 30 mei jl. ontsnapten een groep waterbuffels uit natuurgebied de Noordwaard in de Biesbosch door het Steurgat over te zwemmen.[1] Deze ‘grote grazers’ van ruim duizend kilo leveren bij ontsnapping een risico op voor het verkeer, bewoners en voorbijgangers. In natuurgebied de Maashorst is onlangs als ‘grote grazer’ een kudde wisenten, Europese bizons, uitgezet. Ondanks het herhaaldelijk ontkennen van betrokkenheid van een provinciale rol hierbij door gedeputeerde Van den Hout (SP), worden de wisenten uitgebreid gepromoot op de provinciale website en in Brabant Magazine, er is zelfs een VIP-arrangement naar de wisenten te winnen[2]. Ruiters en menners beklagen zich ondertussen dat zij hierdoor niet meer welkom zijn in het gebied, vanwege de veiligheid rond de wisenten is 80 procent van het gebied niet meer beschikbaar voor paardensport.[3]
 
Dit roept bij de PVV fractie de volgende vragen op:
 

Lees meer: Statenvragen Risico’s ‘grote grazers’ in Brabantse natuurgebieden

PVV Noord-Brabant: "is Brabants geld naar asielwaanzin reeds een voldongen feit?"

Geacht college,
 
De regio's in Brabant hebben in opdracht van de CdK elk een "plan van aanpak verhoogde asielinstroom" opgesteld. Volgens Brabants Dagblad verwachten de gemeenten dat de Provincie financieel bijdraagt[1]. Dat leidt tot de volgende vragen:
 
1. Is het college bekend met het artikel in Brabants Dagblad1?
 
2. Is het college bekend met de plannen van aanpak verhoogde asielinstroom van de Brabantse regio's, zoals die van Hart van Brabant[2], Biesbosch[3], As50+[4]?
 
3. In het plan van de regio Hart van Brabant is een paragraaf 'Gemeenschappelijke visie en uitgangspunten' opgenomen. Daarin staat: "We gaan er vanuit dat de extra financiële bijdragen van gemeenten, die uit het plan van Aanpak voortvloeien, worden gedragen door het Rijk en/of de provincie."
In het plan van de regio Biesbosch is een paragraaf 'Gemeenschappelijke uitgangspunten' opgenomen. Daarin staat: "We gaan er vanuit dat de extra financiële lasten van gemeenten, die uit het plan van Aanpak voortvloeien, worden gedragen door het Rijk en/of de provincie."
In het plan van de regio As50+ is een paragraaf 'Voorwaarden' opgenomen waarin is verwoord "Nadrukkelijk wordt verwacht dat gemeenten financieel ondersteund worden door het COA en de Provincie bij de uitvoering van deze opgave.
 
a.Kan het College uitleggen hoe alle drie deze regio's in de kennelijke veronderstelling verkeren dat er een zak met provinciaal geld voor hen klaarstaat, terwijl de duidelijke boodschap van de CdK op de informatiebijeenkomst aan de Staten op 18 april was dat er geen sprake is van een financiële bijdrage van de Provincie, enkel een bescheiden ambtelijke inzet?
 
b. Zijn er -bestuurlijk of ambtelijk- toezeggingen over financiën gedaan aan (een) gemeente(s) en/of regio('s)? Zo ja, welke?
 
c. Zijn er -bestuurlijk of ambtelijk- suggesties gedaan over financiën aan (een) gemeente(s) en/of regio('s)? Zo ja, welke?
 
d. Zijn er -bestuurlijk of ambtelijk- verwachtingen gewekt over financiën aan (een) gemeente(s) en/of regio('s)? Zo ja, welke?
 
e. Indien nee bij c, d, en/of e, hoe verklaart het college dan dat deze regio's onafhankelijk van elkaar een dergelijke conclusie in hun plannen opnemen, en in sommige gevallen zelfs in letterlijk dezelfde tekst?
 
4. In bijlage 1 treft u paragraaf 'Leefbaarheid, communicatie en draagvlak' aan uit het plan van de Biesbosch-gemeenten, en de paragraaf 'Leefbaarheid, communicatie en draagvlak' uit het plan van de Hart van Brabant gemeenten. De twee minimale verschillen die we hebben gevonden hebben we gehighlight.
 
Kan het college aangeven hoe het kan dat de plannen identieke teksten bevatten?
 
Kan het college aangeven welke functionaris bij welke instantie de auteur is van deze gezamenlijke teksten?
 
Is het college net als de PVV van mening dat de plannen kennelijk niet meer dan voorgekauwde lappen tekst zijn?
 
5. In diverse paragrafen valt te lezen "Belangrijk is daarbij (het creëren van draagvlak en acceptatie, red.) dat de dialoog zich niet richt op óf we vluchtelingen opvangen, maar op de wijze waarop we dat als samenleving doen."
 
Is het college net als de PVV van mening dat het te zot is voor woorden dat onze eigen Brabantse burgers keer op keer voor voldongen feiten worden gesteld in plaats van gevraagd wat zij ervan vinden, en het credo van de provincie voor hén kennelijk 'slikken of stikken' is? Zo nee, hoe legt het college dán uit dat onze eigen Brabantse burgers het nakijken hebben?

Lees meer: PVV Noord-Brabant: "is Brabants geld naar asielwaanzin reeds een voldongen feit?"

Brabantse PVV-fractie stelt vragen over narcistische dierenbeul Jan Fabre‏

Geacht college,
 
Volgens Brabants Dagblad van 3 juni ontwerpt de Belgische kunstenaar Jan Fabre een wandkleed in opdracht van het Noordbrabants Museum[1]. Ook exposeert hij in september aanstaande in het Noordbrabants museum[2]. Dit leidt tot de volgende vragen:
 
1. Is het college bekend met het artikel in BD en de geplande expositie van Jan Fabre in het door de Provincie gefinancierde Noordbrabants museum1 2?
 
2. Jan Fabre heeft een zeer dubieuze reputatie als het gaat om dierenwelzijn. Zo vindt deze kunstenaar het gooien met katten kunst[3] [4] en laat hij spinnen door een doolhof van scheermessen lopen[5]. Dit alles met een schokkende mate van nonchalance ten aanzien van dierenwelzijn[6]. Eén van de katten is zelfs blijvend kreupel geraakt door de ‘performance’ van Fabre.[7]
Heeft het college kennis genomen van het filmpje waarin onder de artistieke leiding van Jan Fabre met katten wordt gegooid?2 Zo nee, is het college bereid om het filmpje te bekijken? Heeft het college kennis genomen van de overige artikelen zoals vermeld?
 
3. Is het college bereid deze narcistische dierenbeul het Noordbrabants museum uit te jagen en te zorgen dat hij in Brabant nooit maar dan ook nooit meer iets met door provinciaal geld gefinancierde kunst of musea te maken krijgt? Zo nee, waarom niet?
 
4. Is het college bereid de directie van het Noordbrabants museum aan te spreken op haar onsmakelijke en misplaatste keuze voor een opdracht en tentoonstelling van Jan Fabre? Zo nee, waarom niet?
 
5. Kan het college uitsluiten dat in de opdrachtgeving dan wel samenwerking tot nu toe tussen museum en Fabre dieren zijn mishandeld of gebruikt?
 
Namens de PVV Noord-Brabant,
 
Patricia van der Kammen
Willem Bakker

Lees meer: Brabantse PVV-fractie stelt vragen over narcistische dierenbeul Jan Fabre‏

PVV Noord-Brabant: "Brabant wordt één groot AZC!"‏

Geacht college,
 
Volgens Brabants Dagblad van 2 juni[1] is het uitgangspunt van 93.000 asielzoekers voor Brabant die voor de CdK de inzet zijn voor het Plan Van Aanpak Brabantse Asielopvang[2] veel hoger dan de verwachting die het ministerie hanteert in de begroting.
 
1. Is het college bekend met het artikel "Asielopvang: doet Brabant niet teveel"1?
 
2. Tijdens de informatiebijeenkomst over de asielinstroom op 18 april 2016 heeft de PVV gevraagd of het door de CdK gehanteerde aantal asielzoekers van 93.000 voor Nederland en het daaruit volgende aandeel voor Brabant van 14.000 het aantal conform de opdracht van het Rijk aan de CdK als Rijksheer is, óf dat dit aantal een eigen ambitie van het College weerspiegelt. Volgens de CdK betrof het aantal van 93.000 de opdracht van het Rijk, en hij sprak zelfs met de woorden "marsorders van de staatssecretaris". Ook in het provinciale persbericht van 2 juni jl. [3] wordt dit nogmaals bevestigd.
Deze uitspraak is strijdig met hetgeen nu in het artikel van Brabants Dagblad is vermeld, waar voor Brabant duidelijk sprake is van eigen beleid en vrijwillige extra aantallen opvang1.
- Kan het College duidelijkheid verschaffen waarom de PVV is meegedeeld dat het aantal van 14.000 asielzoekersplaatsen voor Brabant de opdracht van het Rijk aan de CdK als Rijksheer betroffen?
- Kan het College bevestigen dat dit op bevolkingsgrootte gebaseerde aantal niet is opgelegd door het ministerie, maar dat dit een Brabants streefcijfer van eigen beleid en vrijwillige extra aantallen opvang?
 
3. Wederom is hier sprake van een Brabants "wir schaffen das", op kosten en ten koste van onze eigen Brabanders. Wanneer is het College eindelijk bereid om te stoppen met het faciliteren van de asielinvasie en op te staan voor onze éigen Brabanders in plaats van de rest van de wereld welkom te heten op kosten van de hardwerkende Brabanders?
 
4. Bent u bereid onmiddellijk een streep te zetten door de volstrekt waanzinnige asielopvang in Brabant en bij het Rijk te pleiten voor opvang in de eigen regio en het sluiten van de Nederlandse grenzen voor de asielinstroom? Zo nee, waarom niet?
 
5. Volgens diverse berichten in de media[4] wordt door het COA veel te veel betaald aan exploitanten[5] van opvanglocaties. In het persbericht van de provincie is te lezen: “De komende weken worden de plannen besproken in het Platform Opvang Vluchtelingen (POV) en vindt er overleg met de gemeenten plaats om te komen tot realisering van noodopvanglocaties of AZC’s.”[6]
- Kan GS aangeven of er in of buiten het mede door de provincie georganiseerde Platform Opvang Vluchtelingen (POV), dan wel anderszins, afspraken worden gemaakt met exploitanten? Zo ja, welke afspraken?
- Kan GS aangeven of er in of buiten het mede door de provincie georganiseerde Platform Opvang Vluchtelingen (POV), dan wel anderszins, afspraken worden gemaakt inzake provinciaal vastgoed? Zo ja, welke afspraken?
 
Namens de PVV Noord-Brabant,
 
Patricia van der Kammen
Alexander van Hattem

Lees meer: PVV Noord-Brabant: "Brabant wordt één groot AZC!"‏

PVV Noord-Brabant: levensgevaarlijke windmolens veel te dicht op snelwegen!‏

Geacht College,

Via de website van Omroep Brabant (1) werd melding gemaakt van een heen- en weer zwiepende windmolen, die zonder hulpstroom niet gedraaid kon worden en daardoor instabiel werd. De PVV-fractie heeft hierbij de nodige vragen:

  1. Klopt de aanname van de PVV dat ondanks afbrekende stukken windmolenwiek bij Urk, rondvliegende windmolenwieken bij Medemblik, door stukken windmolenwiek stukgeslagen staldaken, omgeknakte windturbines in Duitsland en talloze andere incidenten (2-6) dit als “incidentje” terzijde wordt geschoven en de bouw van windturbines vlak bij woningen (400 meter) en snelwegen (er zo ongeveer óp) onverminderd doorgang zal vinden? Zo ja, waarom?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Harry van den Berg

  1. http://www.omroepbrabant.nl/?news/249940932/91+meter+hoge+windmolen+staat+flink+te+wankelen+in+Tilburg,+straten+weer+vrijgegeven.aspx
  2. http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/130527/noordoostpolder-omwonenden-windpark-bang-voor-brokstukken
  3. http://www.franekercourant.nl/nieuws/35299/windmolen-verliest-wiek-en-slaat-gat-dak-van-stal/
    http://www.nu.nl/binnenland/3962313/onderzoek-afgebroken-wieken-windmolen-medemblik-vertraagd.html
  4. http://climategate.nl/2015/06/09/windturbines-eemshaven-meppen-per-molen-100-beschermde-vogels-per-jaar-uit-de-lucht/
  5. http://www.caithnesswindfarms.co.uk/accidents.pdf
  6. https://www.google.nl/search?q=broken+windturbines&biw=1280&bih=929&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjTwoOZyOjLAhVKvnIKHf1SDuwQ_AUIBigB

 

Beantwoording: pdfWindturbines_Tilburg_beantwoording_dd_21-06-2016.pdf

Statenvragen Handhaving en toezicht in het buitengebied van West-Brabant

Geacht college,

 

De PVV fractie heeft met afgrijzen kennis genomen van het artikel “Natuur West-Brabant is een dump-walhalla” (1) van BN de Stem. Criminele afvaldumpers(2), stropers(3) en vandalen(4) hebben vrij spel in het West-Brabantse buitengebied.

Volgens het artikel van BN de Stem werken de verantwoordelijke organisaties niet goed samen. Erger nog, soms zitten ze in elkaars vaarwater. De PVV fractie is van mening dat er onvoldoende toezicht en handhaving is in het buitengebied van West-Brabant.

Dat leidt tot de volgende Statenvragen:

  1. Deelt dit college de mening van de PVV fractie dat er onvoldoende toezicht en handhaving aanwezig is in het buitengebied van West-Brabant? Zo nee, waarom niet?
  2. Welke concrete maatregelen gaat dit college treffen om het toezicht en de handhaving in het buitengebied van West-Brabant te verbeteren?
  3. Kan het college aangeven hoe vaak per jaar er vogels geroofd worden in het Noord-Brabant en hoeveel vogels dit betreft?
  4. Welke maatregelen treft dit college om vogelroof in de Brabantse natuurgebieden tegen te gaan? Zijn hierover afspraken gemaakt met Terrein Beherende Organisaties (TBO’s)?
  5. Heeft het handhavingsproject samen sterk in het buitengebied (SSIB) al met succes dader(s) van vogelroof opgespoord?
  6. Kan het college aangeven hoe vaak per jaar er slachtafval wordt aangetroffen in het buitengebied in Noord-Brabant?
  7. Heeft het handhavingsproject samen sterk in het buitengebied al met succes dader(s) van illegaal dumpen van slachtafval opgespoord?
  8. De informatie over SSIB op de provinciale website is summier en ook informatie op de websites van de omgevingsdiensten is summier dan wel niet actueel(5). Wat zijn de resultaten geweest van SSIB vanaf 2014 tot heden?
  9. In 2016 bedroeg de bijdrage van de Provincie Noord-Brabant €45.000.Wat zijn concreet de prioriteiten van SSIB voor 2016?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Maikel Boon

(1) http://www.bndestem.nl/regio/etten-leur/natuur-west-brabant-is-een-dump-walhalla-1.6049701

(2) http://www.bndestem.nl/regio/bergen-op-zoom/afval-van-geslachte-schapen-aangetroffen-in-bos-bij-landgoed-mattemburgh-1.5942573

(3) http://www.ed.nl/algemeen/binnenland/vogels-massaal-uit-natuur-geroofd-voor-handel-1.6019132

(4) http://nos.nl/artikel/2105304-loslopende-paarden-bijna-aangereden-door-trein.html

(5) http://www.odbn.nl/toezicht-en-handhaving/ssib/resulaten

 

Beantwoording: pdfHandhaving_buitengebied_West-Brabant_beantwoording_dd_21-06-2016.pdf

Statenvragen provinciaal geld naar opvang asielzoekers

Geacht college,
 
Op de website van de gemeente Waalwijk staat een raadsvoorstel in het kader van de Brabantse aanpak asielinstroom[1], waarover in de gemeenteraad van 23 mei is gesproken. Ook is afgelopen zaterdag 21 mei informatie verspreid door de gemeente Waalwijk onder inwoners en ondernemers. De PVV heeft over deze zaken de volgende vragen:
 
1. Is het college bekend met het Waalwijkse raadsvoorstel Concept Plan van Aanpak "Verhoogde Asielinstroom" van de Regio Hart van Brabant1?
 
2. Is het college bekend met de informatie die de gemeente heeft verspreid onder inwoners en ondernemers die afgelopen zaterdag uitgenodigd waren voor een speciale bijeenkomst voor omwonenden van het toekomstige asielzoekers tentenkamp (bijlage 1)?
 
3. Pagina 4 van het Waalwijkse raadsvoorstel bevat de financiële paragraaf van het voorstel. Daarin staat onder meer:
 
"In het concept Plan van Aanpak “Verhoogde Asielinstroom” van de Regio Hart van Brabant wordt ervan uitgegaan dat de extra financiële bijdrage van gemeenten, die uit het plan van Aanpak voortvloeien, worden gedragen door het Rijk en/of Provincie. Er komt € 500 miljoen van het Rijk en er wordt een beroep gedaan op een bijdrage van de Provincie."
 
a. "..... worden gedragen door het Rijk en/of Provincie.": Klopt de bewering dat de kosten van de regio Hart van Brabant onder meer ook door de Provincie worden gedragen?
b. "..... er wordt een beroep gedaan op een bijdrage van de Provincie.": Heeft de gemeente Waalwijk dan wel de regio Hart van Brabant een beroep op financiële dan wel anderszins materiële steun gedaan?
 
4. Volgens de bewoners- en ondernemersinformatie (bijlage 1) "De noodopvang wordt betaald door het COA en de provincie."
 
a. Klopt deze informatie?
b. Kan het college uitvoerig en volledig aangeven om wat voor soort bijdrage het dan zou gaan, voor welk bedrag, waaruit de bijdrage betaald zou worden, en of deze enkel voor de gemeente Waalwijk geldt of ook voor andere gemeentes of regio's van toepassing is?
 
5. Hoe is de bewering dat er een bijdrage zal zijn vanuit de provincie te rijmen met de mededeling daarover op de informatiebijeenkomst voor PS op 18 april jl, namelijk dat er geen financiële dan wel materiële betrokkenheid van de provincie is anders dan een bescheiden inzet van ambtelijke capaciteit?
 
6. Is de informatie die op 18 april jl. is verstrekt over een eventuele provinciale materiële/financiële bijdrage inmiddels door actualiteit achterhaald? Zo ja, wilt u dan uitputtend aangeven wat er inmiddels veranderd is?
 
Namens de PVV Noord-Brabant,
 
Patricia van der Kammen
Alexander van Hattem

 


[1] http://waalwijk.notubiz.nl/document/3498418/1

 

Beantwoording: pdfProvinciaal_geld_opvang_voor_asielzoekers_beantwoording_dd_14-06-2016.pdf

 

Spreektekst Jaarrekening 2015

Voorzitter, een jaar met dit college, dat was geen goed jaar voor Brabant, en al helemaal niet voor de Brabantse burgers.

Dit college kokketteert op misplaatste wijze met allerlei behaalde resultaten. Kijk ze toch eens glimmen van trots. Van design-thinking tot cross-overs, inspiratieboeken en subsidie schuiven, ze hebben het allemaal gedaan. Van living labs en long reads tot sluitende kringlopen en voucherregelingen, ze draaiden er hun hand niet voor om. Van study visits tot internationale missies, allemaal, voorzitter ik verzin het niet "Uiteraard triple helix georganiseerd"

Er is in 2015 een grote hoeveelheid dromerige vergezichten, stippen op de horizon, fraaie fantasieën en hipsterverhalen bij elkaar geschreven. Dát is immers de wereld van dit college: Zweverige verhalen vol dure woorden.

Dan nu naar de échte wereld voorzitter, het échte 2015, een jaar dat voor dit college niet in het teken stond van de Brabantse burgers en bedrijven, maar vooral ter meerdere eer en glorie van deze bestuurlijke elite diende.

Want het was:

Lees meer: Spreektekst Jaarrekening 2015

Statenvragen PVV inzake EVZ Keerdijk

Geacht college,

De PVV Noord–Brabant fractie heeft kennis genomen van het artikel in het Brabants Dagblad: ”Agrariërs Keerdijk willen afrastering ”¹

In het artikel staat dat agrariërs vrezen voor schade aan hun gewassen door dassen als gevolg van de aanleg van de ecologische verbindingszone Keerdijk.

De PVV fractie is van mening dat de agrariërs in het gebied Keerdijk niet de dupe mogen worden van gemeentelijke en provinciale plannen omtrent de ecologische verbindingszone Keerdijk, die niet goed aan elkaar aansluiten.

Dat leidt tot de volgende Statenvragen:

  1. Heeft het college kennis genomen van het artikel in het Brabants Dagblad: ”Agrariërs Keerdijk willen afrastering ”¹ ?
  2. Klopt het dat gemeentelijke en provinciale plannen in het gebied Keerdijk niet goed aan elkaar aansluiten zoals genoemd in het artikel: ”Agrariërs Keerdijk willen afrastering ”¹ ? Zo ja / nee waarom (niet)?
  3. Kan het college aangeven wat de te verwachten schade voor de agrariërs zou zijn als de huidige plannen van de aanleg van de ecologische verbindingszone Keerdijk worden uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?
  4. Deelt het college de mening van de PVV dat het college moet voorkomen dat agrariërs in het gebied Keerdijk schade aan gewassen oplopen doordat provinciale en gemeentelijke plannen niet goed aan elkaar aansluiten?
  5. Welke maatregelen treft de provincie om de gemeentelijke en provinciale plannen in het gebied Keerdijk goed aan elkaar te laten aansluiten?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Maikel Boon

 

¹ http://www.anp360.nl/nieuws/article/328049?h=06e61695c20d27dd59df8c2d83ba1183&c=305

 

Beantwoording: pdfEcologische_verbindingszone_Keerdijk_beantwoording_dd_08-06-2016.pdf

PVV Noord-Brabant: CdK moet zélf 'een beetje lef' tonen en oproepen om de grenzen te sluiten!

De PVV Noord-Brabant vindt de uitspraken van CdK Van de Donk in het BD buitengewoon ongepast. Bij een bijeenkomst over asielopvang in Boekel zou de CdK de lokale politici op het hart hebben gedrukt om "zich niet te laten leiden door het kabaal van tegenstanders" en gesteld dat ze "een beetje lef" en "ruimhartigheid" moeten tonen. "Dit citaat is een totale miskenning van de opvatting van vele Brabantse burgers, die niet op de opvang van welvaartszoekende asieleisers zitten te wachten", aldus PVV-fractievoorzitter Alexander van Hattem.
Tegelijkertijd blijkt de screening van asielzoekers ernstig tekort te schieten, wat ten koste kan gaan van de veiligheid van onze Brabantse burgers. "De CdK moet dus juist zelf een beetje lef tonen door bij het kabinet te pleiten voor het sluiten van de grenzen, in plaats van gewillig aan de opvang van asieleisers mee te werken" aldus Van Hattem.

Lees meer: PVV Noord-Brabant: CdK moet zélf 'een beetje lef' tonen en oproepen om de grenzen te sluiten!

PVV Noord-Brabant: Statenleden helemaal naar Noorwegen om wat handjes te schudden?

 

De provincie Noord-Brabant is voor 35.000 euro per jaar lid van de Assembly of European Regions (AER), een netwerk van Europese regio's. Van 21 tot en met 24 juni 2016 wordt er een bijeenkomst gehouden in Noorwegen. Het voornaamste onderwerp van deze bijeenkomst is‘’Development in the high north - the Artic’’. Uit een interne e-mail blijkt:''Van de Statenleden wordt niets speciaals verwacht dan kennismaken met de AER, netwerken, zich oriënteren op de samenwerkingsmogelijkheden, mee discussiëren wanneer de gelegenheid daar is, etc.’’. 
PVV-Statenlid Joyce Kardol: ''Brabantse Statenleden zijn hierbij uitgenodigd om handjes te schudden en te borrelen op de kosten van de Brabantse belastingbetaler.  Bovendien heeft een dergelijk onderwerp als ''the Artic'' voor onze provincie totaal geen belang''.  Reden voor de PVV om Statenvragen te stellen over de nut en noodzaak van deze reis.

Lees meer: PVV Noord-Brabant: Statenleden helemaal naar Noorwegen om wat handjes te schudden?

Statenvragen Bidbook kandidaatstelling ‘’Europese Regio van de Gastronomie’’ (ERG) in 2018

Geacht collegevan Gedeputeerde Staten,

Op de website van de provincie is te lezen dat Noord-Brabant zich kandidaat heeft gesteld voor de ‘’Europese Regio van de Gastronomie’’ in 2018.[1] Er is ook een bidbook opgesteld waarin de provincie haar kandidatuur presenteert.[2] Deze kandidaatstelling, waar miljoenen aan worden uitgegeven, hebben bij de fractie van de PVV tot de volgende vragen geleid:

    1. Waarom zijn Provinciale Staten niet actief geïnformeerd over de kandidaatstelling voor de Europese Regio van de Gastronomie? Is het college het met de PVV eens dat de Provinciale Staten zich hadden moeten kunnen uitspreken over de kandidaatstelling?

Zo nee, waarom niet?

    1. In het bidbook op pagina 42 valt te lezen dat het budget voor de ‘’overall programming’’ van de Brabantse kandidaatstelling maar liefst 7 miljoen euro bedraagt. Kan het college duidelijk maken welk gedeelte van dit bedrag door de provincie zelf (direct danwel indirect via bijvoorbeeld de lead partner Agrifood Capital of VisitBrabant) wordt betaald?
    2. ‘’De prestigieuze Europese titel helpt Noord-Brabant bij het realiseren van de ambitie om dé topregio in agrifood & leisure te worden’’ & ‘’The title of European Region of Gastronomy is an important milepost on the path to the future for the province of Noord Brabant’’.

          Kunt u concreet en uitputtend duidelijk maken wat het de provincie Noord-Brabant en de Brabander gaat opleveren als we benoemd worden tot Europese Regio van de Gastronomie in 2018?

    1. Waarom is een exorbitant dure wedstrijd nodig om nieuwe initiatieven te ontplooien en de samenwerking in de regio te verstevigen?

    1. Is er voor de kandidaatstelling voor Europese Regio van de Gastronomie ook een artistiek directeur aangesteld, zoals bij het fiasco van Brabant Culturele Hoofdstad? Graag een specificatie van de vergoeding voor de schrijvers van het bidbook.

    1. Wat hebben de ‘’diners of inspiration’’ met 173 genodigden de Brabantse belastingbetaler opgeleverd, gekost alsmede waar zijn de genodigden op geselecteerd?

  1. Is het bidbook ook in het Nederlands voor de Brabander (online) beschikbaar?

Namens de PVV Noord-Brabant,

Joyce Kardol

 


[1] http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2016/maart/brabant-voor-europese-regio-van-de-gastronomie-2018.aspx

[2] http://europeanregionofgastronomy.org/PDF/Noord-Brabant.pdf.pdf

 

Beantwoording: Europese_Regio_Gastronomie_beantwoording_dd_31-05-2016.pdf

Spreektekst Brabants Energieakkoord 13 mei

Inbreng Harry van den Berg (PVV) bij het debat over het Brabants Energieakkoord, dat gaat over het bereiken van 14% duurzame energie in 2020 en 100% duurzame energie in 2050.
Deze tekst is vooraf gemaakt en niet ketterlijk uitgesproken, maar geeft de strekking goed weer.
Voorzitter,

Een themavergadering over de energietransitie op 1 april en besluitvorming op vrijdag de 13e.
Eén grote ongelukkige grap, wat een timing!
EU: investeringen in wat u noemt "duurzame energie" -20%
In Duitsland - 47%: de HELFT minder!
Daar is het feedin tarief terug geschroefd naar 30 cent per kwh. Zelfs dat is kennelijk niet rendabel! Kern- en kolen kosten 2 tot 6 cent! Voor dit Groen-Ideologische college ongetwijfeld aanleiding de inspanningen nog wat verder te verhogen.

Het Brabants Energie Akkoord: het moet gezegd, aan ambitie geen gebrek. Aan gezond Brabants boerenverstand helaas wel. Dat is geen loze uitspraak, dat ga ik voor u onderbouwen.

Lees meer: Spreektekst Brabants Energieakkoord 13 mei

Schriftelijke vragen inzake zonnepanelen

Onderzoek door de wetenschapper Felloni en Hopkirk naar de effectiviteit van zonnepanelen toonde aan dat de energie die het kost om moderne zonnepanelen te produceren gedurende de levensduur van die zonnepanelen niet wordt terugverdiend. Slechts 82% van de energie die met de productie gepaard gaat wordt met de panelen opgewekt op (ongeveer) onze noorderbreedte, oftewel het EIoER (Energy Investment on Energy Return) is slechts 0,82 (+/- 15% onzekerheidsmarge), waarbij 1 geldt als het evenwicht tussen energie nodig voor o.m. productie, installatie, onderhoud en afvoer en energieopbrengst gedurende de levensduur.
 
Daarbij komt ook nog dat voor de productie nu bijna alle energie wordt verbruikt, terwijl pas in de loop van zo’n 25 jaar er sprake is van (beperkte) uitstootreductie. De uitstoot wordt dus in de tijd naar voren gehaald. Nu de energie opwekken, zelfs met steenkool, in plaats van zonnepanelen produceren levert onder de streep minder uitstoot op, zo tonen deze wetenschappers aan.
 
Ook worden er op grote schaal chemicaliën gebruikt bij de productie zoals stikstoftrifluoride, hexafluorethaannitrogen en zwavelhexafluoride. Voor de productie van 1 m² zonnepanelen wordt 3.5 kg geconcentreerd zoutzuur gebruikt.
 
Volgens het IPCC is stikstoftrifluoride 16.600 keer krachtiger broeikasgas dan CO2.

Lees meer: Schriftelijke vragen inzake zonnepanelen

Nep-inspraak over asielopvang gemeente Uden is een farce

De gemeenteraad van Uden beslist op 26 mei aanstaande over de huisvesting van asielopvang. In plaats van een normaal volwaardig inspraakproces, waarbij iedere burger het recht heeft om in te kunnen spreken, wordt er een schimmig overlegcircuit in de achterkamertjes opgetuigd.

In het gemeentelijke persbericht wordt gemeld: “Op 18 mei aanstaande wordt het raadsbesluit over de opvang van vluchtelingen voorbereid in een extra commissievergadering. Tijdens deze commissievergadering kunnen inwoners niet inspreken; hiervoor is de avond op 12 mei georganiseerd.”[1] De genoemde avond op 12 mei is echter zeer beperkt toegankelijk, zo meldt het persbericht: “In totaal kunnen er 200 mensen deelnemen aan het gesprek. Mochten er meer mensen zich aanmelden, dan wordt door loting bepaald wie op 12 mei aanstaande aanwezig kan zijn.” Deze beperkte toegang en loting is in strijd met artikel 15 van de geldende Verordening op de raadscommissies, waarin duidelijk staat dat álle burgers spreekrecht hebben in een commissievergadering[2]. De gemeente Uden handelt hier willens en wetens in strijd met haar eigen regels en zet zo de burgers buitenspel. De surrogaatoplossing om middels een steekproef burgers uit te nodigen doet daar niets aan af, zoals aangekondigd in het persbericht: “Daarnaast worden er via een willekeurige steekproef 1.500 inwoners uitgenodigd om deel te nemen aan het gesprek. Deze steekproef zorgt ervoor dat de gemeenteraad in gesprek gaat met een representatieve afvaardiging van de Udense inwoners.”

Lees meer: Nep-inspraak over asielopvang gemeente Uden is een farce