Voorzitter, dit college vraagt ons om geen wensen en bedenkingen te uiten. De PVV heeft echter wel degelijk wensen en bedenkingen op de constructie van dit project.
20 november 2015 sprak de gedeputeerde Merrienboer tijdens Provinciale Statenvergadering de memorabele woorden: ''Wij zijn geen bankier''. De ambities van dit college lijken echter wel op bankiertje spelen. Met voorliggend Statenvoorstel wil dit college een lening oftewel verkapte subsidie van 22 miljoen euro verstrekken aan de Staat der Nederlanden.
Moet de provincie de bal op pakken daar waar de banken behoudender zijn?
Het bedrijfsleven achter blijft?
En de Rijksbegroting tekort schiet?
Een lening van 22 miljoen euro betekent dat het Rijk de hand op de knip kan houden of was het Defensiebudget van ruim 8 miljard euro op na de recente naheffing van een half miljard euro voor deze vliegende Fyra?
Bjorn Lomborg, Deens wetenschapper, heeft uitgerekend wat alle voorstellen tot 2030, die op de klimaatconferentie in Parijs door alle deelnemers worden ingediend, theoretisch zal opleveren. Het resultaat is ontluisterend: 0,048 graden in 2100 in het meest optimale scenario. Zou je al die maatregelen ook na 2030 voortzetten, dan win je 0,17 graad in 2100: dat is helemaal niets.
Voor de EU rekent hij op een kostenplaatje van 235 miljard euro per jaar voor het gehele klimaatbeleid, ofwel 19.000 miljard euro tot het jaar 2100 met een theoretische, niet daadwerkelijk meetbare temperatuurdemping van 0,05 graden: een ronduit misdadige verkwanseling van onze welvaart.
Lomborg gelooft in een grote invloed van de mens op de opwarming van de aarde en is dus geen “klimaatontkenner”. Hij is een “Ecomodernist”, die stelt dat klimaatmaatregelen zoals zonnepanelen en windenergie peperduur zijn, maar geen effect sorteren. Als we de tientallen miljarden euro’s kostende Nederlandse windenergieplannen nemen, dan zien we dat voor al dat geld een sneue duizendste van een graad wordt bespaard volgens de kengetallen van het VN-klimaatpanel IPCC. Zonne-energie zet even weinig zoden aan de dijk.
Alsof dit nog niet erg genoeg is, worden alle besparingen door zonne- en windenergie teniet gedaan door een andere grote pijler in het Nederlands Energieakkoord: de extreem vervuilende biomassa, dat in werkelijkheid 30-50% méér CO2 uitstoot dan kolen, maar in de boekhouding niet. De vrijgespeelde CO2 is verhandelbaar binnen het ETS-emissiehandelssysteem, waar de peperduur gerealiseerde CO2-certificaten voor een paar euro door een buitenlandse bruinkoolboer kunnen worden opgekocht.
Dank voor de gelegenheid om in te kunnen spreken in de raadscommissie van de gemeente ’s-Hertogenbosch.
Hoewel ik zelf geen inwoner van deze stad ben, voel ik me als volksvertegenwoordiger van de PVV in Provinciale Staten zeer betrokken bij dit onderwerp en wil ik daarom van deze gelegenheid gebruik maken om mijn steun te betuigen aan dit initiatiefvoorstel om geen AZC in Den Bosch te huisvesten en indien nodig hierover een referendum te organiseren.
Provinciale Staten heeft immers ook direct met het onderwerp asielhuisvesting te maken.
Voorzitter, allereerst complimenten aan de indieners van het initiatiefvoorstel. Democratisch verzet tegen de komst van een AZC is hard nodig en de Bossche Volkspartij heeft hier met dit initiatief vorm aan gegeven.
Het is bovendien een prima zaak om burgers te betrekken door het organiseren van een referendum. Dat de benodigde handtekeningen voor het inleidend verzoek binnen zijn is al een duidelijk signaal hoezeer het leeft onder de bevolking. De gemeenteraad kan echter nog besluiten van het referendum af te zien. Daar kan echter maar een goede reden voor zijn: als zij zelf besluiten geen AZC in Den Bosch te vestigen.
Wij lazen tot onze grote verbazing in het Eindhovens Dagblad van 26 november jl. een verontrustend bericht over de werkzaamheden die de Combinatie Jeugdzorg voornemens is te gaan doen in 2016.[1]
Ze geven in dit bericht aan dat ze in 2016 honderd alleenstaande jongeren uit Syrië en Eritrea op gaan vangen en begeleiden. Dit verbaast ons enorm, omdat deze organisatie juist vorig jaar nog aangaf dat de transitie kommer en kwel was en dat ze de kerntaken niet aan konden en er dus veel Brabantse jeugdigen tussen wal en schip dreigen te belanden. Dit is ook te lezen in de u bekende monitor Transitie Jeugdzorg. Ook konden we recent nog lezen dat de uitvoering van de jeugdzorg voor de gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant alleen al dit jaar een tekort van 9,5 miljoen euro heeft opgeleverd.[2]
Deze berichtgeving roept bij de PVV Noord-Brabant de volgende vragen op:
Op de website van de VNG is het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom d.d. 27 november 2015 te vinden dat tussen Rijk en gemeenten werd gesloten. In dat akkoord is een rol beschreven voor de provincies. Dat leidt tot de volgende vragen van de PVV Noord-Brabant:
1. Bent u bekend met het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom1?
2. Bent u bekend met de artikelen 2.3.3 en 2.3.4 waarin diverse rollen en taken voor de provincies op het gebied van asielinstroom worden beschreven?
3. Bent u vooraf ingelicht over het voornemen van Rijk en gemeentes om een aantal provinciale rollen en taken in dit akkoord tussen Rijk en gemeentes op te nemen?
4. Volgens paragraaf 2.3.3 moeten binnen twee weken na het sluiten van het bestuursakkoord zogenaamde Regionale Regietafels operationeel moeten zijn, waarbij de provincies als deelnemers worden genoemd. Kan het college aangeven wat haar inzet is in deze organisatie?
5. Volgens paragraaf 2.3.4 wordt de provincie betrokken in een tussen Rijk en gemeentes te ontwikkelen regeling die eraan bijdraagt dat de taakstelling wordt gerealiseerd waarbij in het verlengde daarvan systeemprikkels worden geïntroduceerd. Bent u net als de PVV van mening dat het te bespottelijk voor woorden is om er zelfs maar over peinzen, laat staan het bestuurlijk vast te leggen dat er voor de opvang van asieleisers en huisvesting van vergunninghouders 'systeemprikkels' zouden moeten komen? Zo nee, waarom niet?
6. Kunt u aan de Brabanders uitleggen waarom het goed zou zijn om 'systeemprikkels' te ontwerpen, die er immers enkel toe gaan leiden dat gemeentes de huisvesting en opvang van vergunninghouders en asieleisers nóg meer prioriteit geven dan ze die nu al geven en daarmee in feite de eigen burgers stelselmatig mínder prioriteit toebedelen?
7. Bent u bereid met kracht afstand te nemen van deze intenties rondom systeemprikkels en bent u bereid te weigeren hieraan mee te werken? Zo nee, waarom niet?
8. Is het college bereid de heldere en krachtige boodschap af te geven naar het Rijk dat asieleisers in de regio opgevangen moeten worden en de Nederlandse grenzen dicht moeten? Zo nee, waarom niet?
9. Wanneer is voor het college de grens bereikt wat betreft de asielinstroom?
10. Wanneer bent u bereid om te zeggen 'genoeg is genoeg'?
Voorzitter, vandaag spreken we over een nieuw reglement van orde voor provinciale staten. De spelregels voor de manier waarop we hier ons vergaderwerk uitvoeren dus. Dat nieuwe reglement komt er niet omdat het oude niet voldeed, maar omdat een meerderheid van PS heeft gekozen voor een nieuwe werkwijze van Provinciale Staten, en die vergt een nieuw Reglement van Orde.
Er is hard gewerkt aan het nieuwe Reglement als uitwerking van die nieuwe werkwijze, en daarvoor willen we alle betrokkenen bedanken.
Voorzitter, de PVV is niet tegen 'een' nieuwe werkwijze, maar wel tegen het grootste deel van 'deze' nieuwe werkwijze. Toen deze werd voorgesteld voorzagen wij diverse praktische problemen en een berg chaos. Daarnaast bevat het nieuwe reglement voor de PVV onacceptabele zaken.
Voorzitter, het lijkt wel alsof niet de meest praktische werkwijze, maar vooral de boel 180 graden omdraaien een doel op zichzelf is geworden. Dat kan volgens de PVV niet de intentie zijn, want vergaderingen van Provinciale Staten zijn bedoeld om de dossiers voor Brabant te behandelen. Daartoe zijn wij hier gekozen.
Uiteraard realiseren wij ons dat de meerderheid voor deze nieuwe werkwijze heeft gestemd. We zijn nu een paar maanden later, en de PVV zou wel eens willen weten of diep in hun hart de voorstanders nog steeds zo blij zijn met die nieuwe werkwijze. Wij zullen de evaluatie die over enige tijd zal volgen in elk geval met belangstelling tegemoet zien.
Voorzitter. Gevraagd wordt geen wensen en bedenkingen bij de voorstellen te uiten en akkoord te gaan met de uitkoop van de Bank Nederlandse Gemeenten. Wensen en bedenkingen heeft de PVV fractie daarbij wel degelijk:
Het resultaat van de Ruimte voor Ruimte regeling was het afgelopen jaar 1,5 miljoen euro. Tegelijkertijd wordt er 1,5 miljoen euro per jaar uitgegeven aan organisatiekosten. Op deze manier wordt het wel een zaak van erg lange adem om 103 miljoen euro terug te verdienen en heeft het meer weg van de processie van Echternach: iedere 3 stappen vooruit, weer 2 achteruit – maar in dit geval misschien zelfs 2 stappen vooruit en 3 achteruit, als op het eind van de rit de provincie ook nog het beoogde maximale risico van 15,1 miljoen euro voor haar rekening krijgt.
De vraag is dan ook of deze regeling in huidige vorm dan niet trekken aan een dood paard is. Waarom zou het in het vervolg wel succesvoller worden? Of worden de risico's en politieke verantwoording alleen maar naar de verre toekomst – naar 2033 - vooruitgeschoven? Waarom zou het voor onze provincie wel een succes worden, terwijl de BNG er geen heil meer in ziet?
Volgens Brabants Dagblad van 12 november 2015[1] waarschuwt de provincie dat 'elke Brabantse gemeente aan de beurt komt als het om opvang asielzoekers gaat'. De CdK zou in reactie op berichtgeving van Brabants Dagblad waaruit bijkt dat meer dan de helft van de gemeenten in de regio nog geen asielopvang binnen de eigen grenzen heeft gehad, aangeven dat 'geen enkele Brabantse gemeente onder haar verantwoordelijkheid zal uitkomen om een steentje bij te dragen aan de opvang van asielzoekers' en 'elke gemeente zal in aanraking komen met de opvang van asielzoekers'.
Dit leidt tot de volgende statenvragen:
1. Is het college bekend met de berichtgeving van Brabants Dagblad? Is deze juist?
2. De uitspraken van de Commissaris der Koning in Brabants Dagblad hebben een zeer hoog politiek gehalte. Hoe valt dat volgens het college te rijmen met de niet-politieke aard van de functie van Commissaris der Koning?
3. Is het college net als de PVV van mening dat het onacceptabel is de gemeenten asielopvang op te dringen? Zo nee, waarom niet?
4. Is het college net als de PVV van mening dat het niet aan de provincie is om zich met beleidsontwikkeling rondom asielopvang van gemeentes te bemoeien? Zo nee, waarom niet?
5. Erkent het college, net als de PVV, dat het een klap in het gezicht is van de burgers, wiens mening door de statements van de CdK op voorhand al terzijde wordt geschoven? Zo nee, waarom niet?
6. Is het college bereid om afstand te nemen van de uitspraken van de CdK, de gemeenten aan zet te laten zijn, en een krachtig geluid te laten klinken tegen de asielopvang? Zo nee, waarom niet?
Provinciale Staten van Noord-Brabant, in vergadering bijeen op vrijdag 13 november 2015,
Constaterende dat:
GeenPeil voldoende handtekeningen heeft opgehaald voor een referendum over het associatieverdrag tussen Oekraïne en de EU;
Daarom op 6 april 2016 een referendum zal worden gehouden onder alle Nederlanders die dan stemrecht hebben;
Overwegende dat:
Het democratisch gezien niet juist is wanneer gemeenten bij dit referendum minder stembureaus ter beschikking stellen dan tijdens reguliere verkiezingen;
De gemeenten hiermee mogelijk het democratische recht op stemmen belemmeren;
Verzoeken GS om:
Een brief op te stellen richting alle gemeenten in Noord-Brabant waarin met klem wordt gewezen op de noodzaak van evenveel stembureaus tijdens het referendum als bij reguliere verkiezingen;
De begroting 2016, er is hard aan gewerkt, waarvoor dank. Maar voorzitter, deze begroting is veel te mooi om waar te zijn. Dit college etaleert vage maar opgeleukte toekomstbeelden en smijt er een flinke bak met Essentgeld tegenaan. Het college verzuimt om gewoon te zorgen voor en zich te beperken tot de degelijke uitvoering van haar kerntaken.
Voorzitter, dit college bagatelliseert en negeert zaken die misgaan. Bijvoorbeeld de voortdurende tegenvallers van de Tuinbouw Ontwikkelings Maatschappij regeling Ruimte voor Ruimte; De financiële tekorten en de puinhopen bij de omgevingsdiensten; En dag in dag uit, al maandenlang, staan grote groepen mensen bij vele bushaltes in Brabant tevergeefs te wachten op bussen die de halte voorbijrijden omdat ze overvol zijn.
En waar bij de kerntaken allerlei zaken mis gaan, ontmaskert de asieltsunami tegelijkertijd de ware aard van dit college. Die maakt namelijk pijnlijk duidelijk wat er in overheidsland opeens allemaal kan worden verwezenlijkt als je bestuurlijk maar werkelijk wil;
Zodra het om asieleisers gaat is namelijk opeens alles mogelijk. Woningbouw? Wir schaffen das. Vergunningen, ontheffingen? Regelen we.
Waarom moeten hardwerkende ondernemers soms jarenlang wachten op vergunningen, en waarom moeten Brabanders jarenlang wachten op sociale huurwoningen? Waarom vindt het college het bedienen van de asieleisers belangrijker dan het faciliteren van de hardwerkende Brabanders? Kan het college dat eens beantwoorden?
Voorzitter, in deze speciale commissie vergadering biedt u vanavond de inwoners van Waalwijk de mogelijkheid om over de opvang van asielzoekers hun zegje je te doen. Ik waardeer het zeer dat u mij als bezorgde Waalwijkse burger dit podium geeft en ik hoop dat de eind conclusie van u als college en raadsleden dat die opvang een heel slecht idee is. Tegelijkertijd spreek ik hier als Statenlid voor de PVV Noord-Brabant, om de burgers een hart onder de riem te steken in het verzet tegen de asielopvang: niet in Waalwijk, niet in Brabant, niet in Nederland. De grenzen moeten dicht.
De asielzoekers die naar Nederland komen zijn niet op zoek naar veiligheid, maar naar onze welvaart. Als het daadwerkelijk oorlogsvluchtelingen zouden zijn, dan zouden ze echt niet zoveel moeite doen om naar Nederland te komen, want dan waren ze in Turkije of Griekenland of al die andere landen waar ze doorheen reisden allang veilig. Dit zijn dan ook economische gelukszoekers.
En waarom is 2/3 van die zogenaamde vluchtelingen alleenstaande man? Massaal gevlucht voor de oorlog, maar vrouw en kinderen achterlatend? Gelooft u dat nou echt? Opvang in de regio is de enige oplossing.
Voorzitter, het college heeft aangegeven dat er in de gemeente Waalwijk geen ruimte en draagvlak is voor een grootschalig AZC.
Vrij vanzelfsprekend: nergens is daar ruimte en draagvlak voor, niemand wil dit.
De Brabantse PVV fractie zet grote vraagtekens bij de berichtgeving in de media over festival Incubate in Tilburg. Hieruit blijkt dat het Tilburgse festival vooral dankzij tegenvallende bezoekersaantallen en kennelijk te weinig subsidie.te kampen heeft met financiële problemen
De werkelijke oorzaak is onder meer terug te vinden in onrealistische verwachtingen over het aantal bezoekers die de organisatie had voor de Incubate editie 2015. Dit stond in geen verhouding met de matige groeicijfers die het festival de laatste jaren heeft laten zien.
PVV statenlid Willem Bakker zegt hierover: "In plaats van naar een kritische blik richting de eigen subsidieslurpende organisatie te werpen wordt de schuld van dit debacle onder meer in de schoenen van het provinciale cultuurfonds Brabant C geschoven. Nogal vreemd als je 377.000 euro van de provincie en ruim 200.000 euro subsidie van de gemeente Tilburg gevangen hebt. Maar liefst 30 euro per bezoeker! Ronduit brutaal als je dan nog een keer durft te zeuren om je tekorten te dekken, idioot is het van de Gemeente Tilburg en de Provincie Noord-Brabant om aan deze smeekbede gehoor te geven!"
De Brabantse PVV-fractie vraagt zich af hoe dik de plank voor het hoofd is van gedeputeerde Van der Maat (VVD) en een zestal wethouders uit steden langs de A58 en A67 door helemaal in het Oostenrijkse Wenen het vandaag gepresenteerde glossy magazine "Bidbook Bereikbaarheid Zuid-Nederland" te tekenen.
"Als de verkeersproblemen zich in Noord-Brabant en Limburg voordoen, lijkt het ons logischer om zo'n akkoord te ondertekenen op het provinciehuis of desnoods ergens in de regio", aldus PVV-Statenlid Harry van den Berg. "Het is te gek voor woorden dat er belastinggeld verbrast wordt om met een hele stoet bestuurders naar Wenen af te reizen".
De PVV heeft het provinciebestuur gevraagd naar de kosten van dit snoepreisje. "Ook over de inhoud zijn we allerminst te spreken. Waar het ene na het andere "smart-mobility" avontuur in een deceptie verandert, wordt er toch nog 125 miljoen euro tegenaan gegooid. Daarvan ziet de Brabantse PVV-fractie liever de N65 tussen Den Bosch en Tilburg omgebouwd worden naar een weg zonder gelijkvloerse kruisingen."
De Brabantse PVV-fractie "ergert zich groen" aan wat het noemt "de windmolisering van Brabant". Recent zijn er nieuwe plannen voor windturbines gekomen vanuit onder meer Tilburg, Haaren en Reusel. Bij Haaren komen ze wellicht tegen de Loonse en Drunense Duinen te staan.
"Boven Etten-Leur is het landschap al totaal vernield door die volstrekt nutteloze klimaatminaretten en wij willen voorkomen dat ook overig Noord-Brabant hieraan ten prooi valt. Deze Groene Gekte kost miljarden, maar zo lang het Europees Emissiehandelssysteem in zijn huidige vorm bestaat, wordt er geen grammetje CO2 bespaard. In onze provincie zal de windmolisering bovendien zeer negatieve gevolgen hebben voor de leefbaarheid en het toerisme", aldus PVV-Statenlid Harry van den Berg.
De plannen in Reusel en Haaren liggen buiten het zoekgebied voor windturbines in de provinciale Verordening Ruimte. De PVV, die het liefst alle windmolenplannen geschrapt ziet, vraagt het provinciebestuur daarom om in ieder geval de plannen die buiten dit zoekgebied voor windturbines liggen bij voorbaat "naar het Land der Klimaatfabelen" te verwijzen.
De Brabantse Dorpenderby ontvangt subsidie van de provincie met als een van de uitgangspunten “het verhogen van de leefbaarheid in de deelnemende dorpen”. De jury, onder voorzitterschap van SP-gedeputeerde Swinkels, heeft Stevensbeek als finalist aangewezen.
Het in Overloon gelegen asielzoekerscentrum (AZC) wordt daarbij gebruikt om in aanmerking te komen voor de prijs. De leefbaarheid van het dorp wordt aangetast met een AZC en vervolgens wordt datzelfde AZC ingezet om een "leefbaarheidsprijs" binnen te slepen in de Dorpenderby. Dit is kunstmatig draagvlak voor AZC's creëren, oftewel manipuleren van de publieke opinie.
De PVV fractie heeft dit interpellatiedebat aangevraagd naar aanleiding van de brief van de minister van BZK aan de CdK waarin hij hen op basis van de ambtsinstructie in hun hoedanigheid als Rijksorgaan vraagt op te treden bij het realiseren van noodopvang voor asielzoekers. Uit berichtgeving blijkt dat het college actief werkt aan de invulling van het verzoek van de minister.
Onlangs is middels een Algemene Maatregel van Bestuur GS het bevoegd gezag geworden om een omgevingsvergunning te verlenen voor grootschalige asielopvang. Onze interpellatievragen richten zich deels op de eventuele invulling van die bevoegdheid.
Voorzitter, als korte inleiding van de interpellatievragen wil ik voorop stellen dat de PVV een duidelijk standpunt heeft over deze asielopvang: nee, nee en nog eens nee. In plaats van de asieltsunami in te dammen, is het bieden van nog meer opvangplaatsen dweilen met de kraan open, zoals Pim Fortuyn de massa-immigratie jaren geleden al aanduidde.
Voorzitter, de grenzen sluiten is de enige echte oplossing. Een oplossing die bovendien op draagvlak kan rekenen van een meerderheid van de bevolking. “Zorgvuldigheid en draagvlak staan voorop”, zo stelt GS op de provinciale website over het verzoek tot noodopvang.[1] Het is echter duidelijk dat draagvlak onder de Nederlandse bevolking ontbreekt: zeker tweederde gaf onlangs aan dat we niet meer vluchtelingen moeten opnemen.[2]
Voorzitter, de grootschalige opvang waar de minister om vraagt bestaat al bij Heumensoord in Nijmegen. Wat we daar zien zijn vooral ondankbare gelukszoekers die klagen over het gebrek aan luxevoorzieningen, demonstreren en zelfs weglopen. Nieuwe groepen gelukszoekers staan nu in de veilige Balkanlanden Slovenië en Kroatië hun opvangtenten te verbranden. Moeten we voor hen onze bevolking opzadelen met noodopvanglocaties? Nee, nee en nog eens nee.
Dit brengt de PVV fractie tot de volgende vragen aan GS:
Vertrouwelijke informatie Data Science Graduate School uitgelekt
De Brabantse PVV wil opheldering over het verspreiden van vertrouwelijke informatie over de Data Science Graduate School in Den Bosch.
PVV-Statenlid Joyce Kardol wil van het provinciebestuur weten hoe het mogelijk is dat vertrouwelijke documenten als niet-vertrouwelijk worden doorgemaild én op de website brabant.nl terecht konden komen. Ook vraagt Kardol wat de eventuele (financiele) gevolgen zijn van deze fout: ''Dit lijkt een grote blunder van de verantwoordelijke gedeputeerde Pauli te zijn en het had hem gesierd als hij hiervoor ook de verantwoordelijkheid had genomen."
PVV Noord-Brabant wil opheldering college GS over actieve inzet asielopvang
De PVV Noord-Brabant wil via een extra Statenvergadering GS Noord-Brabant zo snel mogelijk bevragen over de medewerking die zij verleent aan het beschikbaar stellen van een grootschalige locatie voor noodopvang van asielzoekers.
Minister Plasterk heeft de Commissarissen van de Koning als rijksorgaan benaderd met de vraag te bemiddelen bij het vinden van grootschalige opvanglocaties voor asielzoekers. Gedeputeerde Staten in Brabant, bevoegde instantie voor het afgeven van een eventuele omgevingsvergunning voor grootschalige opvang, hebben het verzoek kennelijk actief opgepakt en werken aan een lijst met mogelijke locaties. De PVV Noord-Brabant wil niet dat GS meewerkt aan de opvang van asielzoekers.
"In het belang van de Brabanders moet de asielinvasie een halt worden toegeroepen", aldus fractievoorzitter Alexander van Hattem van de Brabantse PVV. "Het is niet aan de Brabanders te verkopen dat zij zwaar moeten betalen voor allerlei voorzieningen, langer moeten wachten op huurwoningen omdat statushouders voorrang hebben en de leefbaarheid en veiligheid in de dorpen en steden in het geding is. De zogenaamde vluchtelingen zijn allang een hele reeks veilige landen gepasseerd voordat ze in Nederland aankomen. Zij zijn dus niet op zoek naar veiligheid, maar naar onze welvaart. Daarom moeten onze grenzen dicht en moet ons provinciebestuur een krachtig 'nee' aan de regering verkopen".
De PVV Noord-Brabant heeft de voorzitter van PS verzocht een extra vergadering bijeen te roepen voor een interpellatiedebat over deze kwestie.