Bij monde van de communicatiemanager van het projectbureau Eindhoven|Brabant 2018 worden ernstige twijfels geuit over het draagvlak voor Culturele Hoofdstad 2018. “Het voornemen om mee te doen dateert van vier jaar geleden, een tijd van economische voorspoed. Nu het besluit moet worden genomen, zitten we overal met bezuinigingen. En als de plannen worden gerealiseerd, zijn we weer vijf jaar verder. Je weet niet hoe de wereld er dan uitziet”, zegt Erik van Goor.
Naar aanleiding van het bericht van 6 juli 2012* dat GS de maximumsnelheid op de nieuwe N279 tussen de aansluitingen met de A2 en de A50 wil beperken tot 80 km/u en ook wordt aangegeven dat de weg, inclusief geluids- en milieumaatregelen wordt ingericht op basis van een maximumsnelheid van 100 km/u, heeft de fractie van de PVV de volgende vragen:
De provincie gaat de N279 tussen Den Bosch en Veghel ombouwen naar een 4-baans weg die geschikt is om 100 km per uur op te rijden. Het College van Gedeputeerde Staten laat in een persbericht van 6 juli weten dat de maximumsnelheid gereduceerd wordt tot 80 kilometer per uur.
De PVV vraagt zich af hoe het zover heeft kunnen komen dat het college enerzijds meent dat, vanwege de aantrekkelijkheid voor het doorgaand verkeer, de noodzaak zou bestaan om de maximumsnelheid na verbreding van dit deel van de N279 te verlagen naar 80 km per uur en dat vervolgens in hetzelfde bericht gemeld wordt dat de maximumsnelheid in een later stadium omhoog kan naar 100 km per uur als het zuidelijke deel van de N279 verbeterd is!
Op 27 juni 2012 is door de verantwoordelijke gedeputeerde J. van den Hout, namens GS van Noord- Brabant, het nieuwe Natuur- en Landschapsbeleid gepresenteerd en toegelicht. Tijdens deze presentatie heeft de gedeputeerde J. van den Hout, m.b.t. het mogelijke gedoogbeleid voor de wilde varkens, verwezen naar recent ontvangen wetenschappelijk onderzoek en informatie van onderzoekers van de Universiteit van Wageningen (WUR). De gedeputeerde J. van den Hout heeft gezegd en wij citeren uit diverse bronnen: “Wilde zwijnen vormen geen gevaar voor de gezondheid van de Brabantse veestapel. De wilde zwijnen kunnen geen dierziekten overbrengen. Dat risico is verwaarloosbaar. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het onwaarschijnlijk is dat wilde zwijnen dierziekten als varkenspest over kunnen brengen op tamme varkens. Om besmetting te veroorzaken is een vector nodig. Onze varkens worden gehouden in gesloten stalsystemen en komen niet direct in aanraking met zwijnen”.
Tijdens de PS-vergadering van 11 mei 2012 is met meerderheid van stemmen een motie van de VVD, het CDA en de PVV is aangenomen waarin GS van Noord-Brabant wordt verzocht de nul-optie voor wilde varkens in het Leenderbos te handhaven.
Op 27 juni 2012 is door de verantwoordelijke gedeputeerde J. van den Hout, namens GS van Noord- Brabant, het nieuwe Natuur- en Landschapsbeleid gepresenteerd en toegelicht. Tijdens deze presentatie heeft de gedeputeerde J. van den Hout, m.b.t. het mogelijke gedoogbeleid voor de wilde varkens, gezegd dat uit recent ontvangen informatie van onderzoekers van de Universiteit van Wageningen (WUR), gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, is gebleken dat het onwaarschijnlijk is dat wilde zwijnen dierziekten als varkenspest over kunnen brengen op tamme varkens.
Voorzitter, De PVV fractie constateert dat er serieuze twijfels zijn ontstaan bij de deelnemende steden. Het samen uit, samen thuis principe is door minstens 1 deelnemende stad al overboord gegooid. Er is ook discussie over de hoogte van de bijdrage en de invulling van het bidbook. Niet echt een hechte basis om op voort te borduren. We kunnen toch niet verwachten dat er een zorgvuldige afweging gemaakt kan worden over een voorstel dat, gezien de discussies in de steden, aan alle kanten rammelt?
De PVV vindt het in de huidige tijd, waar voedselbanken het moeilijk hebben, bibliotheken en zwembaden worden gesloten en iedereen de broekriem moet aanhalen, totaal ongepast om door te gaan met dit megalomane project. Hoe denkt u dat de Brabander aankijkt tegen 1500 euro per dag voor een artistiek leider en een voorlichter die 920 Euro per dag incasseert: van 1500 euro moet een echtpaar met AOW een maand leven!
Voorzitter, De fractie van de PVV is onaangenaam verrast dat in de voorliggende bestuursovereenkomst een knip is gemaakt ten aanzien van de versobering van de vergoedingen, nl. 1 januari 2014. Hieruit kunnen we slechts concluderen dat er geen enkele limiet is aan de vergoedingen van de directeuren in de stichting tot 2014. En de voorzitter en de rest van de medewerkers dan? Onacceptabel. Is dit soms gelegen in het feit dat er een gruwelijke fout is gemaakt in de lengte van de overeenkomst met de huidig artistiek leider en het daarom op deze manier moet worden rechtgetrokken? Gaarne hierop duidelijke antwoorden.
De PVV heeft met verbazing kennis genomen van de plannen van de provincie om de maximumsnelheid op de nieuwe N279 tussen Den Bosch en Veghel te verlagen naar 80 kilometer per uur.
“Er wordt nagenoeg het asfalt voor een snelweg neergelegd, dat berekend is op 100 kmh en waar zelfs 120 kmh eigenlijk geen probleem is. De automobilist dan vragen om 80 te gaan pruttelen om een reden (met name overlast door vrachtverkeer dat de N279 verkiest boven de A2 richting Venlo) die nog vele jaren helemaal niet van toepassing is, is te gek voor woorden.”
“Vrachtwagens ga je er niet mee weren, omdat die toch al niet harder dan 80 mogen. Stel dan een transitverbod voor vrachtwagens A2 – A67 via de N279 in, in plaats van de automobilist na aanleg van bevrijdend en veilig asfalt te treiteren met onrealistisch lage maximumsnelheden”, aldus Harry van den Berg van de Brabantse PVV-fractie.
Naar aanleiding van een motie van Groen Links tijdens de PS-vergadering van 2 maart 2012 is het besluit genomen om tijdens de vergadering van de Statencommissie voor Ecologie en Handhaving (Commissie EH) van 9 maart 2012 verder in te gaan op de problematiek rondom het niet van kracht worden van milieuvergunningen. Voorafgaande aan de vergadering van de Statencommissie voor Ecologie en Handhaving (Commissie EH) van 9 maart 2012 is aan de commissieleden van de Statencommissie voor Ecologie en Handhaving op 8 maart 2012 een notitie gestuurd betreffende de problematiek rondom het niet in werking treden van milieuvergunningen/Reiling. Op 9 maart 2012 zijn in de Statencommissie voor Ecologie en Handhaving (Commissie EH), naar aanleiding van voorgenoemde motie van Groen Links van 2 maart 2012 en de vooraf verspreide documenten, vragen gesteld over het niet in werking treden van milieuvergunningen/Reiling. Op 20 april 2012 heeft de Statencommissie voor Ecologie en Handhaving (Commissie EH) unaniem ingestemd met het voorstel tot hoorzitting. Het gaat daarbij expliciet over de milieuvergunning naar aanleiding van de casus Reiling Sterksel BV. Op 27 april 2012 is aan de Zuidelijke Rekenkamer door de voorbereidingscommissie hoorzitting casus Reiling Sterksel BV verzocht een feitenrelaas samen te stellen inzake de casus Reiling Sterksel BV. Op 29 juni 2012 heeft de Zuidelijke Rekenkamer het feitenrelaas inzake de casus Reiling Sterksel BV aangeboden aan de leden van de voorbereidingscommissie uit de Statencommissie Ecologie en Handhaving Provincie Noord-Brabant. Het is gebleken, zoals op 6 juni 2012 – en ook daarna – door de Zuidelijke Rekenkamer is vermeld, dat een aantal belangrijke documenten, c.q. informatie, in het feitenrelaas ontbreken.
Mondelinge vragen PVV Noord-Brabant vragenuur PS vergadering 22 juni 2012
Betreft: flyer boek ‘Blikken op Brabant’
Onlangs ontvingen leden van Provinciale Staten een flyer [1] over het nieuw te verschijnen boek ‘Blikken op Brabant. De canon van Nederland in Noord-Brabants perspectief’. Volgens de flyer is het boek mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant.
Op zichzelf is dit boek – als Brabantse aanvulling op de canon van de Nederlandse geschiedenis – een prijzenswaardig initiatief van Erfgoed Brabant. Waar wij echter op de flyer een afbeelding van de Sint Janskathedraal van Den Bosch, de Grote Kerk van Breda of een ander Brabants (top)monument zouden verwachten, springt een bouwwerk van zeer recente datum in het oog.
Vorig jaar hebben wij bij de behandeling van de jaarstukken vooral aandacht besteed aan de mogelijke gevolgen en doorloop naar komende jaren, en hebben we gekeken naar wat volgens ons beter zou kunnen.
Ons uitgangspunt was de vraag: wat vindt de Brabantse belastingbetaler van deze jaarstukken en wat kán en moet beter als het gaat om de besteding van het belastinggeld?
Wij voegen daar nu een element aan toe: wat kan en moet beter als het gaat om de verantwoording over het belastinggeld.
Om met iets positiefs te beginnen: er is veel informatie beschikbaar op voldoende gedetailleerd niveau en onze fractie waardeert dat zeer.
Desalniettemin valt op dat juist in de verantwoording op hoofdlijnen alleen positieve zaken worden gerapporteerd. Het lijkt wel een marketingpraatje, en dat kan niet de bedoeling zijn. Onze fractie spreekt het verzoek aan GS uit om voor alle verantwoordingsstukken telkens een realistisch, kritisch en afgewogen verhaal te formuleren. Wat goed is goed, maar wat niet goed is dient ook te worden genoemd.
Terug naar de besteding van het belastinggeld. De PVV heeft blijvend aandacht voor subsidies. Ondoelmatig of onrechtmatig bestede subsidies zijn een doorn in het oog van de belastingbetaler. Het gaat om publieke middelen die op een andere manier hadden kunnen worden ingezet. De provincie financiert veel organisaties soms jaren achter elkaar. Een jaarlijks ritueel van een verzoekbrief voor alweer een jaar subsidie met een begroting indienen wordt steevast gehonoreerd, en hupsakee het geld wordt alweer overgemaakt. Terwijl de vraag gerechtvaardigd is: had een andere organisatie niet een veel beter produkt, of misschien meer dienstverlening voor hetzelfde geld kunnen bieden? Onze fractie vraagt het college: schaf deze vanzelfsprekendheid van jaarlijks aan dezelfde organisaties geld geven onmiddellijk af, koppel het subsidieinfuus van deze slurpers los en injecteer subsidie enkel op incidentele basis en alleen daar waar het het best tot zijn recht komt.
Voor ons ligt de voorjaarsnota, een document waar je alle kanten mee op kunt. Linksaf, rechtsaf en zelfs rechtdoor zonder om te kijken, want gemaakte fouten in het verleden vergeten we het liefst zo snel mogelijk. Wij zouden het op prijs stellen als dit college nu eens echte keuzes zou gaan maken. Ik zal aan het eind met een motie komen, maar eerst beginnen we om de zaken die niet goed gaan te benoemen.
De PVV Noord-Brabant heeft een goed georganiseerd PVV-vrijwilligersteam dat op zoek is naar extra vrijwilligers om ons team te ondersteunen. Vooral om in verkiezingstijd te folderen in zoveel mogelijk straten van geheel Brabant en eventueel het plakken van posters.
We hebben al een behoorlijk groot team dat dit doet, maar in de kleinere gemeentes kunnen we nog meer mensen gebruiken en dan vooral in het oosten van Noord-Brabant.
Natuurlijk is iedereen welkom, ook in de grotere steden!
Mocht je jezelf als vrijwilliger aan willen melden, doe dat dan via dit mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Geef altijd je contactgegevens door, zoals onderstaand:
Naam Woonplaats Straatnaam en postcode GSM of Tel. nummer Geboortedatum
Als je nog geen 18 jaar bent heb je schriftelijke toestemming van je ouders nodig om vrijwilliger voor de PVV Noord-Brabant te worden.
Op 10 april heeft u vragen beantwoord onder kenmerk C2069730/2914417, waarvoor dank. De beantwoording geeft nadrukkelijk aanleiding tot zowel opmerkingen als aanvullende vragen.
Op vraag 1 van vragen onder bovengenoemd kenmerk of u bekend bent met een internetartikel voldoet een ja of nee. De uitgebreide toevoeging uwerzijds is niet ter zake doende, voegt niets toe en pretendeert een antwoord te geven op een vraag die niet is gesteld.
Op vraag 2 antwoordt u dat u zich heeft laten leiden door de uitzonderlijke kwaliteiten en het redelijke tarief.
De PVV-fractie Noord Brabant heeft vragen gesteld over de cofinanciering van een subsidie voor fietslessen voor allochtone vrouwen in Tilburg. "In 2010 heeft de provincie besloten te stoppen met diversiteitssubsidies, maar hier wordt er tóch weer één verstrekt" aldus de PVV, die bovendien twijfelt aan het nut van de fietslessen.
"Wij willen inzicht in de totale kosten van dit project. Wat kost het om één persoon te leren fietsen en wat is de bijdrage aan de maatschappij dat deze persoon heeft leren fietsen. Is er een evaluatierapport waarin langere termijneffecten zijn opgenomen? Kunnen wij zien of belastinggeld hier redelijk is besteed?" De PVV is van dat laatste niet op voorhand overtuigd.
Voorzitter, het overleg in het Catshuis is mislukt. Ik betreur dat zeer. Maar het is heel simpel: ik kon niet anders. We hebben de afgelopen dagen flink de zwartepiet gekregen. We zouden geen verantwoordelijkheid durven nemen, we zouden als PVV onbetrouwbaar zijn, we zouden niet in het belang van Nederland hebben gehandeld. Ik wil daar graag hier vandaag op reageren. Nadat wij als PVV twee jaar geleden getekend hebben voor een ombuigingspakket van 18 mrd, nadat wij ruim anderhalf jaar een trouwe gedoogpartner zijn geweest, nadat wij zeven weken serieus hebben onderhandeld om eruit te komen, getuigt het juist van heel veel moed om uiteindelijk een rechte rug te houden en nee te durven zeggen tegen een pakket dat slecht is voor Nederland. Wij zijn ervan overtuigd dat we Nederland juist redden van een hoop ellende. Het is de overheid en niet de burger, niet Henk en Ingrid, die te veel geld uitgeeft en op wiens uitgaven moet worden bezuinigd. Een pakket dat vooral de burger pakt met btw-verhogingen, met nullijnen, en een pakket dat nauwelijks snijdt in de overheidsuitgaven is het laatste wat Nederland nodig heeft. En het CPB bewijst ons gelijk: het pakket zou de economische groei remmen, de werkloosheid laten stijgen en de koopkracht en dus ook de particuliere consumptie laten dalen. Allemaal slecht voor Nederland en slecht voor de economie. Door daar als PVV niet in mee te gaan, door niet aan het pluche te plakken, door neen te zeggen op dat moment, tonen we juist moed, tonen we een rechte rug en kiezen we voor wat het beste is voor Nederland. We konden dus niet anders, de keuze was helder. Of we kiezen voor Henk en Ingrid – of we kiezen voor Brussel en megabezuinigingen en maken onze economie kapot. Of we kiezen voor onze eigen ideeën, voor onze eigen toekomst, voor onze eigen democratie – of we kiezen voor de ongekozen eurocraten uit de superstaat de Brussel heet. Of we geven toe aan Brussel – of wij kiezen voor Nederland.
Vandaag lanceerde de Provincie Noord-Brabant het publiek toegankelijke subsidieregister. De PVV Noord-Brabant vroeg het college van gedeputeerde staten vorig jaar zomer om de instelling hiervan, en vandaag is het subsidieregister een feit: alle Brabanders kunnen vanaf nu zien welke organisaties of bedrijven hun belastinggeld ontvangen (Via: http://www.brabant.nl/actueel/nieuws/2012/april/eerste-publicatie-openbaar-subsidieregister.aspx). Statenlid Van der Kammen van de PVV Noord-Brabant: "onze fractie is trots op dit bereikte resultaat. Nu kan eindelijk iedereen in Brabant zelf zien naar welke organisaties of instellingen het Brabantse belastinggeld gaat en waaraan het wordt besteed." Onlangs zegde het college ook toe om declaraties en bestuurskosten via een openbaar te raadplegen register te publiceren. Van der Kammen: "Ik ben erg tevreden over de wil en de inzet van de provincie op dit vlak, en ben ervan overtuigd dat ook voor de bestuurlijke kosten en declaraties snel resultaat kan worden bereikt in de vorm van het toegezegde declaratieregister."
Een citaat: "Je kunt voor of tegen zijn, maar het moet wel goed geregeld worden". Ik kom hier nog op terug.
In de handleiding voor steden die dingen naar culturele hoofdstad Europa die in het kader van de Stichting Eindhoven/Brabant 2018 relevant is, wordt gezegd dat men zich moet concentreren op de kwaliteit en de bijzondere eigenschappen van de projecten en niet op de politieke dimensie van de contacten. De Europese dimensie van het evenement dient objectief benaderd te worden.
Verder staat er te lezen dat het bij de voorbereiding van het evenement van cruciaal belang kan zijn dat de artistiek directeur en de met de uitvoering van het programma belaste structuur, onafhankelijk zijn van de politieke autoriteiten. Oftewel: Europa dicteert dat de politiek zich niet met de inhoud moet bemoeien en gewoon een blanco cheque moet uitschrijven. Wat is er gebeurd met het aloude credo "wie betaalt, bepaalt"? Sinds Europa over ons regeert is dat credo kennelijk geschrapt en vervangen door: "wie betaalt, moet geld schuiven en verder zijn mond houden".
Door het oprichten van deze stichting, met als doel het gezamenlijk publiek belang van het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad 2018 behartigen, komt de politiek op afstand te staan. Daarom is het noodzakelijk dat de provincie Noord-Brabant de vinger aan de pols kan houden en erop kan toezien dat publieke middelen, die door de provincie ter beschikking worden gesteld, op een verantwoorde manier worden ingezet. We moeten niet vergeten dat het om heel veel gemeenschapsgeld gaat en dus heeft de Brabantse burger er recht op volledig geïnformeerd te zijn en iets te zeggen te hebben over waar zijn zuurverdiende geld aan wordt besteed.
Voorzitter, vandaag besluiten we over een langdurig en veelbesproken onderwerp. Als fractie zijn wij groot voorstander om de Brabantse toerismesector en Brabantse ondernemers te stimuleren. We ondersteunen dan ook het plan om de economische positie van Brabant te verbeteren en delen dan ook de opvatting, zoals ook omschreven in de structuurvisie ruimtelijke ordening, dat dit plan een groot openbaar belang dient en een impuls is voor de werkgelegenheid. Met name in een periode waar de laatste maanden de werkeloosheid in Brabant weer fors oploopt zouden we als Staten een impuls van de werkgelegenheid, 75 arbeidsplaatsen, juist moeten stimuleren.
De wens van Beekse Bergen om een onderkomen te creëren voor Afrikaanse savannedieren, Simbaa, Timon en Pumbaa, dateert al van enige tijd geleden. Een waarvan de eerste plannen zelfs nog dateren van voor de geboorte van onze jongste Statenleden. Bijna drie jaar geleden heeft de Statencommissie geconstateerd dat het aanvankelijke plan noodzakelijk was vanuit bedrijfseconomische noodzaak, maar dat het de ecologische draagkracht overschreed. Derhalve is het plan bijgesteld en maar liefst de helft ingekrimpt naar 22,4 hectare. Het grondgebied is al in eigendom van initiatiefnemer, is al geen vrij toegankelijk bosgebied en initiatiefnemer voldoet ruimschoots met de 39,5 hectare en een natuurfonds van een half miljoen aan onze gestelde voorwaarden van natuurcompensatie. Dit is te lezen in, wat – de fracties aan zou moeten spreken – in de duurzaamheidstoets (Thelos driehoek, people-planet-profit). Compenseren binnen de EHS of nabij het gebied is volgens onze eigen verordening toegestaan, dus laten we hier nu ook niet langer over discussiëren en de eventuele discussies voeren tijdens de bespreking van de verordening ruimte. Laten we kwaliteit boven kwantiteit plaatsen. De economische positie van Brabant is hier van belang en als we de linkse milieuclubjes hun gang laten gaan is Brabant in de toekomst geheel EHS. Kortom, waarom zouden we de Brabantse burgers niet willen laten genieten van dit gebied en de dieren, waarin de Beekse Bergen overigens een belangrijke bijdrage levert aan de instandhouding van onder meer bedreigde diersoorten.