Een motie van de PVV Noord-Brabant om de wachtgeldregeling voor Statenleden te versoberen of af te schaffen heeft het niet gehaald. De PVV Noord-Brabant nam het initiatief om Provinciale Staten aan te sporen ook eens naar zichzelf te kijken waar bezuinigd zou kunnen worden. Behalve de PVV en PvdD stemden alle partijen tegen de motie. De opvallendste tegenstemmer was de SP, die het afschaffen van het wachtgeld nota bene in haar verkiezingsprogramma voor Noord-Brabant heeft staan.
"Provinciale Staten hebben een voorbeeldfunctie en daarom deden we een voorstel om bijvoorbeeld het wachtgeld van de Statenleden te versoberen dan wel af te schaffen," aldus de PVV, "Provinciale Staten gaan zelf over hun wachtgeldregeling en kunnen dus gemakkelijk een bijdrage leveren aan de verlaging van de bestuurskosten. Door tegen te stemmen laten partijen zien waar ze voor staan. Oude regentenpolitiek, lak aan een voorbeeldfunctie in deze moeilijke tijden en bescherming van hun eigen positie." De PVV laat weten hier zeker een vervolg aan te willen geven.
Een initiatiefvoorstel van de PVV Noord-Brabant voor een referendumverordening heeft het niet gehaald. VVD, CDA, PvdA en D66 stemden tegen de verordening. Partijen die de politiek dichter bij de burger wilden brengen, zoals de SP en GroenLinks, steunden de PVV in haar voorstel. Een van de initiatiefnemers van conceptwetten voor een correctief en raadplegend referendum op landelijk niveau, de PvdA, leed aan geheugenstoornis en volgde trouw hun voormalige regentenpartners VVD en CDA. Ook D66, doorgaans fervent voorstander van referenda, stemde opmerkelijk genoeg tegen.
"Een dergelijke manier van nadenken over de besluitvorming, waarbij je luistert naar de burgers en de burgers serieus neemt vereist een mentaliteitsverandering bij de politiek. Dat kan het vertrouwen in de politiek en het bestuur bij de burgers laten toenemen, aldus de PVV. "Onvrede over het functioneren van de politiek en de politieke partijen heeft het referendum de laatste jaren zo in de schijnwerpers gezet. Vroeger gaven de kiezers de politieke partijen voor vier jaar een mandaat om hun programma uit te voeren. Tegenwoordig gaan verkiezingscampagnes echter meer over personen dan over partijprogramma's. Referenda gaan daarentegen over waar het werkelijk om gaat: de besluiten die die aan de politiek voorliggen.
Door tegen te stemmen laten partijen zien waar ze voor staan. Oude regentenpolitiek, lak aan de burger en bescherming van hun eigen positie."
In de Statenvergadering van vrijdag 21 september zal de PVV Noord-Brabant een motie indienen om schaapskuddes te behouden in het Brabantse landschap. Dit naar aanleiding van het recente bericht dat de schaapskuddes dreigen te verdwijnen door de mogelijke beëindiging van provinciale financiële ondersteuning. "Schaapskuddes horen al eeuwen bij het Brabantse landschap en zijn daarmee van grote cultuurhistorische waarde. Bijzondere schapenrassen zoals het Kempisch heideschaap grazen de heide af en voorkomen daarmee ongewenste bosgroei, deze kwalitatief hoogstaande vorm van natuurbeheer heeft bovendien veel belevingswaarde voor bezoekers van onze mooie heidevelden", aldus PVV Statenlid Alexander van Hattem. De PVV stelt voor om bij het nieuwe natuur- en landschapsbeleid af te zien van de door GS voorgestelde introductie van de zogenaamde 'Big Five' in de Brabantse natuur. "In deze natuurgebieden grazen thans al schaapskuddes en de PVV kiest ervoor om deze te behouden in plaats van de Big Five", aldus Van Hattem. Om de schaapskuddes te blijven financieren wil de PVV de kosten dekken uit het voorgestelde budget voor de Big Five. Van Hattem: "Deze kosten zijn fors lager dan de 8 miljoen euro voor de Big Five". Onderstaand de motie die de PVV vrijdag - mogelijk met steun van andere partijen - wil indienen.
De PVV Noord-Brabant gaat Provinciale Staten verzoeken om in het "Jaar van de Bij" stil te staan bij de bijensterfte. De bij is een onmisbare schakel in de natuur en van groot economisch belang voor de Brabantse agrarische sector door het bestuiven van voedselgewassen. In de motie verzoekt de PVV samen met de PvdD om provinciaal bij-vriendelijk bermbeheer uit te voeren door hierbij ook zo min mogelijk bestrijdigingsmiddelen te gebruiken die schadelijk zijn voor bijen. Als laatste verzoeken de provinciale fracties om dit groenbeheer ook uit te dragen naar andere terreinbeherende organisaties.
PVV Statenlid Joyce Kardol: ''Provinciaal kunnen we een steentje bijdragen door bij-vriendelijke beheer uit te voeren en anderen hiertoe ook aan te sporen. Hopelijk wordt deze motie in navolging van andere provincies en gemeenten unaniem aangenomen''.
Uit de openbare bekendmakingen van week 37[1] van de gemeente Landerd blijkt dat B&W van deze gemeente een vergunning van rechtswege heeft verleend voor de bouw van een varkensstal van 2 bouwlagen, in de volksmond ook wel een 'varkensflat' genoemd:
Op het officiële Twitteraccount van de provincie Noord-Brabant lazen wij dat op 13 september cabaretier Karin Bruers voor de provinciale communicatiekanalen een videocolumn zal maken over de landelijke verkiezingsuitslag:
Via Zuidnet A58, een Publiek-Private Samenwerking (PPS) tussen overheid en bedrijfsleven moet de verbreding van de A58 met enkele jaren vervroegd worden.
"Een fantastisch initiatief, een samenwerkingsverband waarin overheid en bedrijfsleven elkaar versterken om projecten die van groot maatschappelijk belang zijn sneller mogelijk te maken: het lijkt bijna te mooi om waar te zijn!" volgens PVV-Statenlid Harry van den Berg.
"Gezien de prijskaart van € 425 miljoen, waarvan € 170 miljoen voor te financieren door de provincie, moet het ook wel heel erg mooi worden! Voor dit bedrag worden alleen de baanvakken Tilburg-Eindhoven en St. Annabosch-Galder aangepakt. Beide trajecten waar nagenoeg over de hele lengte aan de binnenkant tegen de vangrail alleen een extra rijstrook hoeft worden aangeplakt".
"Alleen bij Oirschot moet het viaduct over het Wilhelminakanaal verbreed worden en wellicht moet de brug over de Mark bij Ulvenhout iets aangepast worden, maar ook met dat meegerekend kom ik moeilijk aan de 200 miljoen als ik het vergelijk met andere recente projecten, zoals de A2 Den Bosch – Eindhoven en de A28 Meppel – Zwolle", aldus Van den Berg,
De PVV vind dat de Slimste Regio van de wereld het project enorm uit kan breiden binnen hetzelfde budget. "Ik daag de wegenbouwers uit om met dit budget ook de A58 trajecten Goirle – Bavel en Breda – Etten-Leur mee te nemen en ik denk dat als we puur op capaciteitsuitbreiding werken, zelfs de kruisingen van Oisterwijk tot en met Helvoirt op de N65 (voor Vught zijn al plannen in de maak) vanuit dit budget ongelijkvloers gemaakt kunnen worden".
"Het is nu tijd voor puur efficiënt werken, veel asfalt en veel probleemoplossing voor weinig geld en nu ligt er een echte uitdaging voor de bedrijven om te laten zien wat ze kunnen. Wat de PVV betreft gaat de voorfinanciering vanuit de Provincie gewoon door, maar zal ze in een later, beslissend stadium zeer kritisch naar de plannen kijken en eventueel de hakken in het zand zetten. Het kan niet zo zijn dat er op peperdure wijze 2 stukken weg verbouwd worden waar dat heel sober en voordelig kan en dat een stuk als Goirle – Bavel, waar het verkeer nu al dagelijks vastloopt, gewoonweg vergeten wordt".
De PVV Noord-Brabant neemt initiatief om Provinciale Staten aan te sporen ook eens naar zichzelf te kijken waar bezuinigd zou kunnen worden. In het bestuursakkoord is immers afgesproken dat er prioriteiten gesteld zullen moeten worden. Dit omdat de financiële ruimte van de Provincie Noord-Brabant terug loopt en er dus minder geld te besteden zal zijn.
'Provinciale Staten hebben een voorbeeldfunctie en daarom willen we een voorstel doen om bijvoorbeeld het wachtgeld van de Statenleden te versoberen dan wel af te schaffen' aldus de PVV, 'Provinciale Staten gaan zelf over hun wachtgeldregeling en kunnen dus gemakkelijk een bijdrage leveren aan de verlaging van de bestuurskosten'.
De PVV Noord-Brabant zal in de eerstvolgende Statenvergadering hiertoe een motie indienen.
In antwoord op Statenvragen van de PVV hoeveel geld inmiddels is besteed aan het project Einhoven|Brabant2018 sinds 2005 kwam het college van Gedeputeerde Staten tot het ontluisterende totale bedrag van ruim 10 miljoen euro! 10 miljoen euro Brabants belastinggeld welteverstaan! Onduidelijk is of in dit bedrag ook alle personeelskosten zijn meegenomen. Dan kan dit bedrag nog hoger uitvallen. Dit terwijl niet eens zeker is of Eindhoven/Brabant wel in aanmerking zal komen voor deze titel.
Door Gedeputeerde Staten is steeds bevestigd dat de uitgaven tijdens de "bidbook fase" (tot 2013) maximaal 5 miljoen zouden bedragen.
De PVV heeft met ontzetting kennis genomen van deze overschrijding van ruim 100% van het toch al exorbitante budget dat Provinciale Staten, de gemeenteraden en de Brabantse burger steeds is voorgespiegeld.
Door de PVV zijn vele vragen gesteld over dit megalomane project en ondanks de onduidelijke, ontwijkende en onvolledige antwoorden werd steeds duidelijker dat het een grote geldsmijterij betreft aan onduidelijke projecten, overbetaalde medewerkers en schimmig geselecteerde toeleveringsbedrijven. Het college van Gedeputeerde Staten komt na vragen van de PVV nu met een (gedeeltelijke) opening van zaken, maar weigert om in detail te treden.
De Partij voor de Vrijheid beraadt zich op nadere stappen.
Uit publicaties in diverse media blijkt dat een groot aantal bestuurders-directeuren van woningcorporaties een beloning van ruim boven de maatschappelijk aanvaarde Balkenendenorm ontvangt. Hierbij valt met name maar niet uitsluitend de Eindhovense woningcorporatie Trudo op, waar directeur Aussems een salaris ontvangt van bijna € 370.000[1]. In een persbericht verzonden door zijn dochter en woordvoerder (in dienst van Trudo) Sietske Aussems liet Trudo vandaag aan leden van Provinciale Staten als "relatie" weten dat het vaste inkomen na aftrek van de variabele beloningen en de afkoop daarvan €152.000 bedraagt. Dat is een opmerkelijke stelling, aangezien wij met een rekensom tot een andere conclusie komen: €368.857 minus de afkoop van toekomstige variabele beloning is nog steeds €204.173 beloning zijnde salaris, pensioenkosten, sociale lasten en variabele beloning van het afgesloten boekjaar. Naast de geldelijke beloningen blijkt uit documentatie[2] dat de directeur van Trudo een hypothecaire lening aan zichzelf heeft verstrekt. Woningcorporatie Trudo ontving in 2010 enkele tonnen aan provinciaal subsidiegeld.
PVV-er Harry van den Berg dient een WOB-verzoek in bij de gemeente Tilburg omtrent een subsidie die is gegeven voor fietslessen aan allochtone vrouwen in die stad.
'' De Provincie geeft geen diversiteitssubsidies meer, maar in dit geval lijkt de provinciale subsidie via de gemeente Tilburg toch zo te zijn besteed. Eerdere Statenvragen aan het Provinciebestuur werden ofwel niet, ofwel onbevredigend beantwoord en daarom wil ik met de mogelijkheden van de Wet Openbaarheid Bestuur zien wat er precies gebeurd is''.
"Wat wél boven tafel is gekomen is dat er maar liefst ruim € 143.000 besteed is aan deze fietslessen. Een erg hoog bedrag en daarom wil ik weten waar dat geld precies aan besteed is. Wat mij betreft is het beter dat Fatima aan buurvrouw Ingrid vraagt om haar te leren fietsen, dat kost helemaal niets en is veel beter voor de integratie en de sociale samenhang in de buurt", aldus van den Berg.
Vanaf 2012 tot 2018 krijgt de Provincie Noord-Brabant in het kader van de Brabantse Verkoop Garantie (BVG) maximaal 450 woningen in bezit met een totale waarde van € 101.479.900. Om de verkoop van nieuwbouwhuizen te bevorderen, garandeerde de provincie met deze regeling dat Brabanders hun huis kunnen verkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. De provincie wordt nu eigenaar van een aantal woningen. Om deze woningen te verkopen is een makelaar aangesteld. Dit roept bij ons de volgende vragen op.
De PVV fractie Noord-Brabant heeft onlangs de openbaar aangemerkte documentatie rondom dit elitaire project ingezien. Daarbij kwam een veelheid aan informatie naar boven over de personen en organisaties die bij dit project betrokken zijn. Daarbij is opvallend vaak sprake van dubbele petten en mogelijke belangenverstrengeling op bestuurlijk, persoonlijk of financieel vlak. De PVV Noord-Brabant kan niet anders dan constateren dat het megalomane gedrocht Eindhoven|Brabant2018 in feite niet meer is dan een ongelooflijk lucratief feestje voor een beperkt kringetje aan cultuurbobo's die elkaar baantjes en subsidie toeschuiven. Op kosten van de belastingbetaler welteverstaan. De informatie die werd verzameld gaf aanleiding tot vragen aan het college van Gedeputeerde Staten:
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat Provinciale Staten het beleid bepalen. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat Gedeputeerde Staten verantwoordelijk zijn voor de uitvoering. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat Gedeputeerde Staten een actieve informatieplicht hebben volgens de Provinciewet. Door de gebeurtenissen rond het tijdelijk onderbrengen van het theater 't Speelhuis in de OLV Kerk Tenhemelopneming ben ik daar ernstig aan gaan twijfelen.
Recentelijk zijn in de media berichten verschenen over de problemen die zijn ontstaan in de kerncentrale te Doel, België. Deze zeer oude kerncentrale, waarvan recentelijk, op dringend advies van de Belgische toezichthouder FANC (Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle) de reactor Doel 3 op non-actief is gesteld, ligt dicht bij de Nederlandse grens en kan bij eventuele calamiteiten een enorme negatieve invloed hebben op het leefklimaat en de gezondheid van veel Brabanders in het nabijgelegen grensgebied, met name in de gemeente Woensdrecht.
De PVV ziet kernenergie als een belangrijke schakel in onze energievoorziening, waarbij de Nederlandse centrale in Borssele voorop loopt ten aanzien van tijdig moderniseren en een zeer hoog niveau van veiligheidsmaatregelen. Deze veiligheid- en volksgezondheidsaspecten zijn onlosmakelijk verbonden aan het in werking hebben van een kernreactor, waar in Borssele veel in is geïnvesteerd. Mede hierdoor kan Borssele rekenen op een hoog maatschappelijk draagvlak in Zeeland. Een dergelijk hoog veiligheidsniveau mag dus ook worden verwacht voor de reactoren in België.
Wij hebben naar aanleiding hiervan de volgende vragen:
Na onderzoek van openbare documenten die betrekking hebben op Brabantstad Culturele Hoofdstad 2018 heeft de PVV schokkende ontdekkingen gedaan. Zo is er voor tonnen aan Brabants belastinggeld besteed bij KesselsKramer in Amsterdam, waarvan de heer Erik Kessels, een persoonlijke kennis van de artistiek leider Martijn Sanders van Eindhoven|Brabant2018, directeur is.
"Opdrachten aan de heer Kessels persoonlijk voor ruim 40.000,- euro voor zo'n 150 uurtjes werk waren bijvoorbeeld geen uitzondering", zegt Mariëtte Frijters-Klijnen, vicefractievoorzitter van de PVV in Brabant. "Ik heb me in alle ernst afgevraagd of er in Noord-Brabant geen geschikte bedrijven te vinden waren, die dezelfde werkzaamheden beter en vooral goedkoper konden uitvoeren."
Ook een rekening voor een juridische check op een documentje van nog geen 2 ½ kantje schoot de PVV in het verkeerde keelgat. "3 uur à raison van 300 euro per uur is belachelijk", zegt Frijters, "zeker omdat dit is uitbesteed aan een advocatenkantoortje in Amsterdam, waarbij Martijn Sanders nota bene zelf als adviseur werkzaam is!"
De PVV is van mening dat de deksel van de Culturele Hoofdstad beerput gelicht moet worden en verzoekt het college van Gedeputeerde Staten, naast het beantwoorden van indringende vragen over bestedingen en belangenverstrengeling, een onafhankelijk en diepgaand onderzoek in te laten stellen naar verdere onregelmatigheden bij het projectbureau.
In de Statenvergadering van 22 juni jl. heeft het CDA -gesteund door SP en VVD- tijdens de behandeling van de voorjaarsnota het college gevraagd in contact te treden met de Gemeente Helmond inzake een oplossing voor de tijdelijke huisvesting van theater 't Speelhuis in Helmond in de Onze Lieve Vrouwekerk. Dit voorstel kwam voor de meeste partijen volkomen uit de lucht vallen, maar niet voor het CDA. Letterlijk wist CDA reeds alle ins en outs van de met de huisvestingsoplossing samenhangende kosten al te melden: "Er ligt een plan voor de hele kerk dat globaal €3 miljoen kost. Helmond wil niet de hele kerk gebruiken voor het tijdelijke theater maar alleen het middenschip. Het college schat dat daarmee een restauratiebedrag van €1,5 miljoen gemoeid is. Helmond wil en kan een deel daarvan zelf betalen maar niet het hele bedrag. Helmond vraagt of het bespreekbaar is dat de provincie in dezen een flinke handreiking doet. Ik heb gevraagd hoeveel dat concreet is. Het antwoord was dat men ongeveer 60% met een maximum van €1 miljoen dringend nodig heeft om het überhaupt te kunnen doen."
De verbazing bij een aantal oppositiepartijen was groot over dit plotseling ingebrachte nieuwe punt, een heel duidelijk verzoek om een heel grote zak belastinggeld. Het onderwerp maakte geen deel uit van de agenda en werd ook niet ondersteund door onderliggende documenten. Een dergelijk majeur bedrag eventjes op een vrijdagmiddag zonder verdere dossiers of zonder een concreet voorstel 'regelen' is nogal wat. De tegenwerpingen van diverse partijen werden door uw coalitiepartijen CDA-VVD-SP afgedaan als onzin, zij zouden 'niet goed luisteren' want ´het enige wat CDA doet, is een vraag voorleggen aan het college om er eens naar te kijken', en zelfs dhr. Heijmans (SP) verweet de oppositie hardhorendheid: 'Ik vind het ontzettend jammer, mijnheer Wagemakers (PvdA), dat u niet luistert. U luistert niet naar mevrouw Kerkhof (CDA), u luistert niet naar mevrouw Geeraedts (VVD) en u luistert niet naar mij. Niemand van ons heeft gezegd dat er geld wordt gevraagd.'
Het college, bij monde van CDA-Gedeputeerde Van Heugten, antwoordde op het CDA-verzoek: "Het college is graag bereid in overleg te treden met het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond om de actuele situatie te bezien in relatie tot het monument Onze Lieve Vrouwe kerk en het inrichten van een tijdelijk theater aldaar. Wij zullen samen met het college bekijken welke opties er zijn om het ontstane probleem aan te pakken en welke rol de provincie daarbij zou kunnen spelen. Het college wil zich daarop graag beraden. Als de situatie duidelijk is en er mogelijk voorstellen worden ontplooid, zullen wij dat zo snel mogelijk met de Staten delen. Wij hebben wel het idee dat het urgent is. Het kan best zo zijn dat wij daarover ver voor de begroting met de Staten in overleg moeten treden." Ook meldde hij dat als de situatie daartoe aanleiding zou geven, het college PS schriftelijk zou informeren over de mogelijkheden zodat de Staten ook in de recesperiode actie zouden kunnen ondernemen.
Op 15 augustus werd een persbericht door de Provincie verspreid, waarin de Provincie aankondigt een subsidie van maar liefst €840.000 beschikbaar te stellen.[1]
Dit persbericht toont het gelijk aan van de oppositiepartijen die op 22 juni een kritisch geluid lieten horen.
Naar aanleiding hiervan heeft de PVV fractie vragen aan het college.
Het college van B&W van de gemeente Veghel maakte onlangs bekend haar medewerking te verlenen aan een nieuwe moskee aan de Evertsenstraat in Veghel. De betreffende moskee valt onder de 'Islamitische Stichting Nederland' (ISN), een organisatie die onder directe controle staat van de Turkse overheid en al jarenlang bekend staat om haar streng orthodoxe islamitische ideologie. De PVV Noord-Brabant vindt het ongepast dat een lokale overheid zich proactief opstelt in het realiseren van een moskee die een ideologisch verlengstuk vormt van een buitenlandse mogendheid.
"Bovendien heeft de provincie Noord-Brabant jarenlang subsidies verstrekt voor integratieprojecten, zo ook in Veghel voor de ontwikkeling van een lokaal integratiebeleid. Als de gemeente nu meewerkt aan deze moskee, die een spreekbuis van de Turkse overheid vormt, dan vraagt de PVV zich af of al deze integratiesubsidies voor niets zijn geweest," aldus PVV-Statenlid Alexander van Hattem.
Op maandag 30 juli 2012 en woensdag 1 augustus 2012 zijn in de regionale media berichten verschenen over het dreigende financiële debacle bij slibverwerker SNB in Moerdijk als gevolg van de financiële risico’s die door SNB zijn genomen met een derivatenportefeuille. De gevolgen van de waardevermindering van circa € 209 miljoen van deze derivatenportefeuille komen waarschijnlijk voor een belangrijk deel voor rekening van de Brabantse waterschappen.
In een artikel op de website van Binnenlandsbestuur [1] zegt Erik van Goor namens de organisatie van 2018Eindhoven: ‘Het voornemen om mee te doen dateert van vier jaar geleden, een tijd van economische voorspoed. Nu het besluit moet worden genomen, zitten we overal met bezuinigingen. En als de plannen worden gerealiseerd, zijn we weer vijf jaar verder. Je weet niet hoe de wereld er dan uitziet.’
Ook merkt hij op dat de kandidatuur de meeste burgers helemaal koud laat: ‘Het leeft bij een kleine club culturele instellingen en politici. De politiek wil graag dat het leeft onder de bevolking voordat ze instemt. Maar het is juist lastig campagne voeren als de beslissing om mee te doen nog niet is genomen. We zitten in een spagaat.’