Het huidige elektriciteitsnetwerk zoals het er nu ligt is in de afgelopen 70 jaar opgebouwd. Dat het netwerk in de komende 20 jaar verdubbeld moet worden is puur te wijten aan overheids- en provinciaal beleid.
De volgende beleidsmatige keuzes hebben de problemen op het elektriciteitsnet veroorzaakt:
Voorzitter, voor ons ligt een voorstel om nog snel even wat financiële zaken af te tikken.
Het financiële mandaat van PS wordt al enkele jaren onrecht aangedaan door een nonchalante werkwijze. Als GS voor een nieuw idee of project geld wil uitgeven sturen ze een statenmededelinkje naar PS. PS wordt dan geacht te hebben ingestemd met dat idee als er niemand piept, of, als in een themabijeenkomst die geen enkel wettelijk mandaat kent, geen bezwaren rijzen. Het voteren van budgetten gebeurt dan vervolgens pas achteraf via een begrotingswijziging.
De PVV Noord-Brabant dient vrijdag bij de behandeling van de wijziging van de Brabantse omgevingsverordening een amendement in dat veehouders die vallen onder het keurmerk Farmer Friendly beloont voor hun inspanningen voor een eerlijkere markt, door de strenge Brabantse emissie-eisen voor stallen niet op deze veehouders van toepassing te laten zijn.
Als je de richting van de wind niet kunt veranderen, verander dan de stand van je zeilen. Maar dit college kiest ervoor om bewust stuurloos rond te blijven dobberen. Waarom heeft Brabant dankzij de VVD, CDA en D66 de strengste stikstofregels van heel Nederland voor onze boeren? Omdat deze partijen de grond van onze boeren willen hebben. Ze jagen onze boerenfamilies van hun land om woningen te bouwen voor de aanhoudende immigratie. Dit is de vervangingsmigratie. Ze willen juist dat boerenbedrijven gaan omvallen. Ook al roept de provincie dat ze zogenaamd voor innovatie zijn, wanneer een boer met iets innovatiefs komt, geven ze niet thuis. Dan gaan ze de boer juist tegenwerken. Want het doel van de elite is om de meeste boerenbedrijven te laten stoppen en de boeren die wel kunnen overleven, die zo arm te maken dat ze volledig afhankelijk zijn van de staat, supermarktketens en banken.
Eind vorig jaar heeft de voorzitter van de Veiligheidsregio Brabant-Noord(VRBN), Jack Mikkers, het regioplan voor de Asiel- en Oekraïne-opvang en huisvesting vergunninghouders[1] aangeboden aan de Provincie Noord-Brabant.
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Op vrijdag 10 februari organiseert de PVV Noord-Brabant een achterbanavond. Heb je interesse in de PVV Noord-Brabant of behoor je al tot onze achterban? Dan ben je welkom om je aan te melden.
De avond staat in het teken van de politieke activiteiten van de PVV-fractie én de komende Provinciale Statenverkiezingen, waarbij de kandidaten en ons verkiezingsprogramma worden gepresenteerd.
Voorzitter, een gedragscode integriteit is op zich geen verkeerd instrument. Het houdt ons bewust van wat we hebben verklaard of beloofd.
Maar wat voorligt is geen stuk dat hiaten vult of verduidelijkt van hetgeen de wet niet expliciteert. Hier ligt een stuk met onnodige herhalingen uit de Provinciewet, aangevuld met onnavolgbare statements en onduidelijke regels.
Zo lezen we in het stuk 'Integriteit heeft alles te maken met de kwaliteit van het openbaar bestuur'. Voorzitter, wat een wazige redenering. Want dat impliceert dat een bestuurslaag kwalitatief niet in orde is ingeval ergens iemand niet-integer handelt. Of, andersom geredeneerd suggereert dit dat als iedereen integer is, de kwaliteit van het openbaar bestuur oke is. Wonderlijk voorzitter, graag een toelichting op dit punt.
Deze voorgestelde wijzigingen hangen samen met het vorig jaar vastgestelde nieuwe grondbeleid. In dat grondbeleid is het voor GS makkelijker gemaakt om grond te verwerven van onze boeren, vanwege de stikstofgekte of voor nieuwe nepnatuur in het NNB. Verwerven, desnoods via onteigening. Het voorliggende voorstel moet ook die doelen verder faciliteren, daar werken we als PVV niet aan mee, we houden het boerenland bij onze boeren.
Ook biedt dit voorstel mogelijkheden voor geld dat “gereserveerd is voor het financieren van onrendabele toppen (voorcalculatorische verliezen) en onevenredige risico’s bij stedelijke transformatie, te weten een budget van 10 miljoen euro, intussen helemaal verplicht/besteed is. Daarbij houden we ook rekening met een bedrag van 4 miljoen dat voor Eindhoven XL gereserveerd is” en wordt er gesteld: “Overigens kunnen GS in individuele gevallen ook voor stedelijke transformaties een beroep doen op de risicoreserve van het ontwikkelbedrijf”.
Het door de ambtelijke organisatie uitgewerkte voorbeeld van Eindhoven Airport maakt duidelijk hoe de rollenparagraaf op een eenvoudige en overzichtelijke manier in een Statenvoorstel kan worden opgenomen. Dat is nuttig en zeker niet onnodig bureaucratisch.
Integendeel, het is ook voor de ambtelijke organisatie en het provinciebestuur bijzonder praktisch om zo in één oogopslag duidelijkheid te krijgen en op langere termijn te houden, voor wie na enige tijd zo’n dossier weer moet raadplegen.
De provincie en de gemeente Eindhoven willen, lekker gemaakt door de met belastinggeld strooiende minister Hugo de Jonge, de Eindhovense Fellenoord ombouwen tot het prestigeproject Internationale KnoopXL. Zulke binnenstedelijke projecten zijn eigenlijk helemaal geen provinciale kerntaak, maar daar trekt dit college zich niks van aan. Ze willen immers niet het risico lopen om vanaf Internationale KnoopXL hun internationale trein te missen naar een duurzame geglobaliseerde deugutopie.
Voorzitter, Dit beleidskader Levendig Brabant is vooral een brok beleidspulp vol levendige fantasie. In plaats van scherpe kaderstelling waarmee GS het beleid vorm kan geven en PS het kan controleren en evalueren krijgen we ruim tachtig pagina’s betekenisloos geklets voorgeschoteld.
Hele riedels vol over “maatschappelijke opgaven” waarvoor vanuit een “ecosysteemgedachte” gewerkt wordt om “impact te genereren” met “grondige kennis van ecosysteemontwikkeling” en “meerwaardecreatie” die ook nog “meer circulair” moet zijn. Dit college gaat voor “sociale innovatie in een maatschappelijke arena” en ziet “Brabant als één groot living lab” in een “toekomstbestendige leefomgeving”. Wie hier ook maar iets concreets uit kan halen mag het zeggen, en dan liever in ons Brabants dialect dan in deze consultantsprietpraat.
Voorzitter, Dank dat ik vanavond van de gelegenheid gebruik kan maken om in te spreken op het raadsvoorstel ‘Investeringskrediet vervangende huisvesting voor vluchtelingenopvang’.
Hoewel ik geen ingezetene ben van deze gemeente, spreek ik in vanuit mijn belang als inwoner van het dorp Vinkel, wat dichter bij Oss ligt dan bij Den Bosch, waardoor de gevolgen van dit besluit ook voor mijn leefomgeving relevant zijn. Ik zal dit nader onderbouwen.
Op de website van het IPO valt te lezen dat de Nederlandse provincies in de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen samen zijn gestart met de campagne "De Provincie Kiest!"[1]. Het doel van de campagne zou zijn om mensen ‘een beeld [te] geven van de functie en werkzaamheden van onze provincies’.
De PVV Noord-Brabant heeft hierover de volgende vragen:
Huidig PVV-Statenlid en woordvoerder landbouw en milieu Maikel Boon is de nummer 2 op de kandidatenlijst van de PVV Noord-Brabant voor de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart aanstaande. Daarmee maakt de partij meteen duidelijk dat opkomen voor ónze landbouw en ónze boeren essentieel is.
De PVV Noord-Brabant heeft vandaag de kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart 2023 bekendgemaakt. Huidige fractievoorzitter Alexander van Hattem is daarbij aangewezen als lijsttrekker. De lijst bestaat verder uit vertrouwde maar ook enkele nieuwe namen.
Vrijdag 16 december jl. hebben de Provinciale Staten van Noord-Brabant in meerderheid een motie van de PVV aangenomen die de Brabantse PAS-melders een steuntje in de rug geeft. Deze motie draagt Gedeputeerde Staten op om niet actief te gaan handhaven op PAS-meldingen.
Woordvoerder Maikel Boon: "De PAS-melders in Brabant zijn altijd eerlijk en te goeder trouw geweest. Geheel buiten hun schuld om is hun bedrijfsvoering zonder een geldige vergunning komen te zitten en omdat de provincie en Rijksoverheid blijven falen in het stikstofdossier is er voor hun situaties nog altijd geen oplossing. Onze aangenomen motie geeft deze veehouders de rust en de zekerheid dat er door de provincie niet actief gehandhaafd wordt en dat ze geen dwangsommen op de mat krijgen. De PVV beschouwt dit als een succes voor de Brabantse boer en blijft zich voor de agrarische sector hard maken, waar de gevestigde partijen deze sector glashard laten vallen."
Voorzitter, de PVV vindt dat deze rapporten van de ZRK de scherpte missen die we gewend zijn van de ZRK. De gekozen onderzoeksmethodiek is een gotspe. Binnen de Provincie was de enige geïnterviewde voor het onderzoek naar de informatieveiligheid de Chief Information Officer. Voorzitter, dat verzin je niet.
Zo wordt in het rapport over de informatieveiligheid geconcludeerd dat het wel goed zit met de opvolging van de opdrachten en aanbevelingen uit 2018, maar de onderbouwing mankeert in een aantal opzichten. Bijvoorbeeld de opdracht om op de kortst mogelijke termijn te komen tot een samenhangende informatievisie en informatiebeveiligingsvisie. Hieraan is volgens de rapportage voldaan want er is een datavisie vastgesteld.
Voorzitter, de PVV vindt dat de provincie niet voor bankier moet spelen dat vinden we ook in het geval van Pukkemuk, een prachtig bedrijf dat wij ondanks ons standpunt een warm hart toedragen.
Onze mening neemt niet weg dat wij het nog méér van belang vinden dat de provincie ondernemers gelijk behandelt. Daar is hier geen sprake van.
Het extern bureau Zanders, vaste treasury-adviseur van de Provincie, waardeert het faillissementrisico voor Pukkemuk met een B1, oftewel een kans van 2,75% op faillissement. Ambtelijk wordt vervolgens achter de schermen die B1 aangepast naar een B3, zodat het faillisementsrisico plotseling zogenaamd meer dan 11% is. Met als gevolg dat Pukkemuk een belachelijk hoge rente moet gaan betalen.
Voorzitter de slotnota betreft de laatste begrotingswijziging van 2022 en een flink aantal wijzigingen voor de jaren daarna.
Beleidswijzigingen met financiële consequenties worden de laatste paar jaar afgedaan in statenmededelinkjes, waardoor PS onvoldoende in stelling komen. De financiële autorisatie door PS wordt daarbij pas naderhand ergens in een begrotingswijziging geregeld, op één hoop met talloze andere financiële wijzigingen, en evident als mosterd na de maaltijd.
In 2017 zei de PVV al dat deze zogenaamde transitie veehouderij onhaalbaar was.
Toen zei ik het volgende: “De boeren gaan de komende jaren door de aankomende stikstof maatregelen een bak extra regelgeving vanuit de EU en Den Haag over zich heen gestort krijgen.
En waarom wil deze provincie ook hieraan meedoen? Waarom wilt u de Brabantse kleine gezins- en familiebedrijven opzadelen met nog meer doorgeslagen milieuregelgeving?